Феномен тілесності у європейській драматургії кінця ХІХ – початку ХХ століття (На матеріалі творчості Лесі Українки та Антона Чехова)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267516Ключові слова:
концепт тілесності, соматичні ідеї, твори Лесі Українки, п’єси А. Чехова, хаптика, дуальна пара «зовнішнє–внутрішнє»Анотація
У статті досліджуються соматичні мотиви, образи, форми і функції тілесності в обраних драматичних творах Лесі Українки та А. Чехова. Аналіз специфіки моделювання концепту в контексті авторської поетики і порівняння цих моделей, дає можливість виявити оригінальні (індивідуальні) та спільні (універсальні) ознаки для окреслення феномену тілесності у європейській драматургії межі ХІХ–ХХ століть.
Посилання
Aheieva, V. (2001). Poetesa zlamu stolit: tvorchist Lesi Ukrainky v postmodernii interpretatsii [Poetess of the turn of the century: Lesia Ukrainka’s works in postmodern interpretation]. Kyiv: Lybid. 264 s. [in Ukrainian]
Bіkhovskaia, Y. (2000). «Homo somatikos»: aksyolohyia chelovecheskoho tela» [«Homo somatikos»: axiology of the human body]. Moskva: Edytoryal URSS. 208 s. [in russian]
Henys, A. (2000). Modernyzm kak styl ХХ veka. S. 14-24 [Modernism as a twentieth century style] Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/aleksandr-genismodernizm-kak-stil-hh-veka/viewer [in russian]
Zharkova, R. (2021). «Khirurhiia zaidaie moiu muzu»: tilo i tilesnist u zhinochomu pysmi Lesi Ukrainky» [«Surgery Eats My Muse»: Body and Corporeality in Lesya Ukrainka’s Women’s Writing]. Zbirnyk naukovykh prats za materialamy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu „Ideolohynia natsionalnoi arystokratii. Lviv: Drukarnia Lvivskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni Danyla Halytskoho. S. 42-50. [in Ukrainian]
Koloshuk, N. (2018). Dramaturhiia Lesi Ukrainky u konteksti rozvytku «novoi yevropeiskoi dramy» na etapi symvolizmu [Dramaturgy of Lesia Ukrainka in the context of development of «new European drama» at the stage of symbolism]. Volyn filolohichna: tekst i kontekst, 26. S. 91-109. [in Ukrainian]
Kocherha, S. (2018). Poetyka dramaturhii Lesi Ukrainky u vymirakh tilesnosti [Poetics of Lesia Ukrainka’s drama in the dimensions of corporeality]. Volyn filolohichna: tekst i kontekst, 26. S.109-119. [in Ukrainian]
Rezvіkh, P. (2003). Yakob Bѐme: yazіk tela y telo yazіka [Jacob Beaumet: Body Language and Body of Language]. Moskva: Novoe lyteraturnoe obozrenye, 63. S. 258-271. [in russian]
Ukrainka, L. (1975). Poezii [Poetry]. A. Kaspruk (red.), Zibr. tvoriv: u 12 t. (T. 1, 448 s.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Ukrainka, L. (1976). Dramatychni tvory 1896-1906 [Dramatic works 1896-1906]. S. Zubkov (red.). Zibr. tvoriv: u 12 t. (T. 3, 397 s.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Ukrainka L. (1976). Dramatychni tvory 1907-1908 [Dramatic works 1907-1908]. S. Zubkov (red.). Zibr. tvoriv: u 12 t. (T. 4, 352 s.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Chekhov, A.P. (2019). Try sestry. Piesy [Three sisters. Plays]. S. Andrushchenko (per.). Lviv: Vyd-vo Anetty Antonenko. 224 s. [in Ukrainian]
Shteinbuk, F. (2011). Tilesno-mimetychnyi metod analizu tekstovykh stratehii modernistskoho dyskursu (na prykladi tvorchosti H. Kosynky) [The corporeal-mimetic method of analysis of textual strategies of modernist discourse (on the example of H. Kosynka’s works)]. Slovo i Chas, 3. S.79-87. [in Ukrainian]
Еpshtein, M., Tulchynskyi, H. (2006). Fylosofyia tela. Telo svobodі. [Philosophy of the Body. The Body of Freedom]. SPb. : Aleteiia. 432 s. [in russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.