Феномен тілесності у європейській драматургії кінця ХІХ – початку ХХ століття (На матеріалі творчості Лесі Українки та Антона Чехова)

Автор(и)

  • Дар’я Шестакова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267516

Ключові слова:

концепт тілесності, соматичні ідеї, твори Лесі Українки, п’єси А. Чехова, хаптика, дуальна пара «зовнішнє–внутрішнє»

Анотація

У статті досліджуються соматичні мотиви, образи, форми і функції тілесності в обраних драматичних творах Лесі Українки та А. Чехова. Аналіз специфіки моделювання концепту в контексті авторської поетики і порівняння цих моделей, дає можливість виявити оригінальні (індивідуальні) та спільні (універсальні) ознаки для окреслення феномену тілесності у європейській драматургії межі ХІХ–ХХ століть.

Біографія автора

Дар’я Шестакова, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

старший викладач кафедри театрознавства

Посилання

Aheieva, V. (2001). Poetesa zlamu stolit: tvorchist Lesi Ukrainky v postmodernii interpretatsii [Poetess of the turn of the century: Lesia Ukrainka’s works in postmodern interpretation]. Kyiv: Lybid. 264 s. [in Ukrainian]

Bіkhovskaia, Y. (2000). «Homo somatikos»: aksyolohyia chelovecheskoho tela» [«Homo somatikos»: axiology of the human body]. Moskva: Edytoryal URSS. 208 s. [in russian]

Henys, A. (2000). Modernyzm kak styl ХХ veka. S. 14-24 [Modernism as a twentieth century style] Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/aleksandr-genismodernizm-kak-stil-hh-veka/viewer [in russian]

Zharkova, R. (2021). «Khirurhiia zaidaie moiu muzu»: tilo i tilesnist u zhinochomu pysmi Lesi Ukrainky» [«Surgery Eats My Muse»: Body and Corporeality in Lesya Ukrainka’s Women’s Writing]. Zbirnyk naukovykh prats za materialamy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu „Ideolohynia natsionalnoi arystokratii. Lviv: Drukarnia Lvivskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni Danyla Halytskoho. S. 42-50. [in Ukrainian]

Koloshuk, N. (2018). Dramaturhiia Lesi Ukrainky u konteksti rozvytku «novoi yevropeiskoi dramy» na etapi symvolizmu [Dramaturgy of Lesia Ukrainka in the context of development of «new European drama» at the stage of symbolism]. Volyn filolohichna: tekst i kontekst, 26. S. 91-109. [in Ukrainian]

Kocherha, S. (2018). Poetyka dramaturhii Lesi Ukrainky u vymirakh tilesnosti [Poetics of Lesia Ukrainka’s drama in the dimensions of corporeality]. Volyn filolohichna: tekst i kontekst, 26. S.109-119. [in Ukrainian]

Rezvіkh, P. (2003). Yakob Bѐme: yazіk tela y telo yazіka [Jacob Beaumet: Body Language and Body of Language]. Moskva: Novoe lyteraturnoe obozrenye, 63. S. 258-271. [in russian]

Ukrainka, L. (1975). Poezii [Poetry]. A. Kaspruk (red.), Zibr. tvoriv: u 12 t. (T. 1, 448 s.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]

Ukrainka, L. (1976). Dramatychni tvory 1896-1906 [Dramatic works 1896-1906]. S. Zubkov (red.). Zibr. tvoriv: u 12 t. (T. 3, 397 s.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]

Ukrainka L. (1976). Dramatychni tvory 1907-1908 [Dramatic works 1907-1908]. S. Zubkov (red.). Zibr. tvoriv: u 12 t. (T. 4, 352 s.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]

Chekhov, A.P. (2019). Try sestry. Piesy [Three sisters. Plays]. S. Andrushchenko (per.). Lviv: Vyd-vo Anetty Antonenko. 224 s. [in Ukrainian]

Shteinbuk, F. (2011). Tilesno-mimetychnyi metod analizu tekstovykh stratehii modernistskoho dyskursu (na prykladi tvorchosti H. Kosynky) [The corporeal-mimetic method of analysis of textual strategies of modernist discourse (on the example of H. Kosynka’s works)]. Slovo i Chas, 3. S.79-87. [in Ukrainian]

Еpshtein, M., Tulchynskyi, H. (2006). Fylosofyia tela. Telo svobodі. [Philosophy of the Body. The Body of Freedom]. SPb. : Aleteiia. 432 s. [in russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО