Паралелі театральної діяльності Павла Вірського та Сержа Лифаря

Автор(и)

  • Андрій Лягущенко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332751

Ключові слова:

перформативне мистецтво, театр, балет, музика, сценографія, балетний симфонізм, мистецький авангард, Вірський, Лифар

Анотація

Мета статті – порівнявши театральну діяльність Павла Вірського й Сержа Лифаря, розглянути мало досліджені аспекти творчості видатних діячів хореографії ХХ ст. у загальному контексті розвитку цього виду перформативного мистецтва. Виявивши спільні тенденції праці Вірського та Лифаря у театрі, дослідити обставини опанування ними принципом балетного симфонізму. Методологія дослідження. В процесі розгляду теми було застосовано аналітичний метод порівняльного аналізу, який знадобився для всебічного зіставлення театральної діяльності Павла Вірського та Сержа Лифаря. У статті використано метод теоретичного узагальнення для розгляду особливостей мистецького середовища, яке вплинуло на формування творчих особистостей Вірського й Лифаря. Культурно-історичний підхід визначив загальну мистецтвознавчу спрямованість дослідження та допоміг у реалізації його мети. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що за допомогою аналітичного порівняння була розглянута мало вивчена проблема, пов’язана із обставинами становлення та розвитку театральної діяльності Вірського і Лифаря у процесі опанування ними принципом балетного симфонізму. Висновки. Виявлено, що у Вірського та Лифаря були схожими засади професіональної хореографічної підготовки, базовані на методиці Чекетті. У цьому аспекті уточнено певні обставини початку балетної освіти Вірського. З’ясовано, що обох балетмейстерів сформувало середовище авангардних мистецьких шукань першої третини ХХ ст., зокрема, діяльність балетмейстерів Фокіна, Ніжинської, Голейзовського, а також сценографів, пов’язаних зі школою Екстер, – Петрицького, Хвостенка-Хвостова, Челищева. Дослідницькі матеріали статті стануть у пригоді в навчальних курсах з історії театру, балету, сценографії та перформативного мистецтва.

Посилання

Vasylenko, K. (1997). Ukrainsky tanets [Ukrainian dance]: Pidruchnyk. Kyiv: IPKPK. 282 s. [in Ukrainian]

Gorbachov. D. (2008). Ukrainsky batko rosuiskogo futurysmu [Ukrainian father of Russian futurism]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetsvoznavcho nauky. Vyp. 1. S. 102-108. [in Ukrainian]

Dmytruk, U. I. (2020). Baletni studii u Kyevi kintsa 10-h – 20 h rr. XX st. [Ballet studios in Kyiv in the late 1910s–1920s]. Visnyk Natsionalnoi akademii Kerivnyh kadrivkultury I mystetstv: nauk.zhurnal, № 2. S. 62-66. [in Ukrainian]

Kovalenko, G. (2021). Oleksandra Ekster [Aleksandra Ekster]. Kyiv: Rodovid 3765. [in Ukrainian]

Lifar, S. (1994). Stradnye gody s Dyagilevym [Suffering years. With Diaghilev]. Kyiv «Muza» LTD. 375 s. [in Ukrainian]

Lifar, S. (2007). Spogady Ikara[ Memories of Icarus]. Kyiv. Univ. Vydavnytstvo Pulsary. 192 s. [in Ukrainian]

Lifar, S. (2020). Roky Zhnyv [Harvest years]. Kyiv: Sydorenko V.B. 240 s. [in Ukrainian]

Liagushchenko, A. (2024). Rytm epohy. Malovidomi storinky istorii narodzhennya baletu «Bolero» [Rhythm of era. Little-known pages in the history of the birth of the ballet «Bolero»]. Naukovyi Visnuk Kyivskogo natsionalnogo universytetu teatru, kino i telebachennya imeni I. K. Karpenka-Karogo. Vyp. 35. S. 42-49. [in Ukrainian]

Maystry narodno-scenichnogo tantsu; biografichnyi dovidnyk [Masters of folk stage dance: a biographical guide] (2008). Ukladach O. P. Kolosok. Kyiv: DAKKIN. 116 s. [in Ukrainian]

The Odessa National A. V. Nezhdanova Academy of Music. Оfficial website [ЕR] Rezhim dostupu: http://old.odma.edu.ua/eng/about/history (data zvernennia 20 kvitnya 2025 r.). [in Ukrainian]

Ostrouhova, N. (2018). Odesskyi opernyi teatr v istoricheskom prostranstve I vremeni [Odessa Opera Theater in historical space and time] : v 3 kn.3 1887–1926 Odessa. Astroprint. 660 s. [in Ukrainian]

Pavlo Virsky [Zhyttevyi I tvorchyi shlyah] [Pavlo Virsky: [life and creative path]]. (2012). Uporyadnyk E. I. Docenko, Vinnytsya: Nova knyga. 320 s. [in Ukrainian]

Pavluk, T. (2005). Ukrainske baletmeysterske vystetstvo drugoi polovyny XX st. [Ukrainian choreographic art of the second half of the 20th century]. Avtoreferat dysertatsii na zdobuttya stupenya kandydata mystetstvoznavstva. Kyiv; DAKKIM. 20 s. [in Ukrainian]

Sevoyan, G. (2023) Formuvannya baletnoi truppy odesskogo teatru opery ta baletu v pershyi chverti XX stolittya [Formation of the ballet troupe of the Odessa Opera and Ballet Theater in the first quarter of the 20th century]. Aktualni pytannya gumanitarnyh nauk. Vyp. 67, tom 2. S. 100-107. [in Ukrainian]

Stanishevsky, U. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy; 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Kyiv: 440 s. [in Ukrainian]

Chepalov, O. (220). Choreographiya; st. ta lektsii [Choreology: articles and lectures.]. Kyiv; Vyd-vo Lira–K. 228. s. [in Ukrainian]

Laurent, J., Sazonova, J. (1960). Serge Lifar rénovateur du ballet français (1929-1960). Paris: BUCHET/CHASTEL Corrêa. 278 p. [in France]

Lifar, S. (1955) La musique par la danse: De Lulli a Prokofiev. Paris: Robert Laffont. 170 p. [in France]

Racster, O. (1923) Master of Russian ballet: The memoirs of Enrico Cecchetti. New York : E. P. Dutton and company. 306 р. [in USA]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО