Техніки опрацювання «тілесної виразності» як елемент психофізичного тренінгу актора в контексті аудіовізуальних мистецтв
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332821Ключові слова:
психофізичний тренінг, акторська майстерність, тілесна виразність, кінематограф, екранний образ, аудіовізуальне мистецтвоАнотація
Мета статті – дослідити особливості тілесної виразності як ключового елемента психофізичного тренінгу актора в контексті аудіовізуальних мистецтв. Адже у сучасному аудіовізуальному просторі саме тіло актора виступає головним носієм емоційної правди, психологічної глибини та комунікативної виразності. Актор повинен володіти своїм тілом як точним інструментом для вираження характеру персонажа, його емоційного стану та взаємодії з простором. Розглянуто методики розвитку фізичної експресії актора, зокрема систему рухового аналізу Рудольфа Лабана, метод Моше Фельденкрайза, танцювально-рухову терапію та імпровізаційні техніки, що сприяють формуванню кінематографічного образу. Методологія дослідження. Використано аналітичний метод для вивчення теоретичних основ тілесної виразності актора, а також методи систематизації та узагальнення для встановлення зв’язків між тілесним вираженням, психофізичним тренінгом і особливостями кіномистецтва. Наукова новизна дослідження. Вперше детально розглянуто взаємозв’язок між тілесною експресією актора та специфікою аудіовізуального мистецтва, а також вплив психофізичних тренувальних методик на розширення виразних можливостей актора в кіно. Проаналізовано особливості адаптації театральних технік тілесності до екранного середовища, що відкриває нові перспективи в роботі режисера з актором. Висновки. Визначено значення тілесної виразності як фундаментального компонента акторської майстерності в аудіовізуальному просторі. Обґрунтовано ефективність психофізичних методик для розвитку кінематографічного образу, що дає змогу акторам і режисерам глибше працювати над створенням багатовимірних персонажів у кіно.
Посилання
Abramovich, O. O., & Kudrenko, A. A. (2019). Stsenichna plastika v konteksti suchasnogo aktorskogo mistetstva [Stage movement in the context of contemporary acting art]. Molodiy vcheniy, Nr. 9(1). S. 133-136.
Volchukova, V. M. (2008). Rozvitok neverbalnoyi komunikatsiyi na prikladi tantsyuvalno-ruhovoyi terapiyi [Development of nonverbal communication using the example of dance-movement therapy]. Visnik Harkivskoyi derzhavnoyi akademiyi dizaynu i mistetstv. Vyp. 10. S. 16-20.
Nikonenko, R. (2020). Tilesna viraznist aktora u teoretichnih poglyadah ta stsenichniy praktitsi XX – pochatku XXI st. [The actor’s bodily expressiveness in theoretical concepts and stage practice of the 20th – early 21st century]. Visnik Natsiionalnoyi akademiyi kerivnih kadriv kulturi i mistetstv. Vyp. 3. S. 280-285.
Chernous, T., & Kalamazh, V. O. (2022). Tilesno-ruhoviy chinnik muzichnogo vplivu na refleksivniy komponent emotsiynogo intelektu (na prikladi maybutnih uchiteliv pochatkovih klasiv) [The bodily-motor factor of musical influence on the reflective component of emotional intelligence (on the example of future primary school teachers)]. Visnik Lvivskogo universitetu. Seriya «Psihologichni nauki»: zb. nauk. prats. S. 130-138.
Feldenkrais, M.(1972).Awareness through movement: Health exercises for personal growth. New York: Harper & Row.
Feldenkrais, M. (2010). Embodied wisdom: The collected papers of Moshé Feldenkrais (E. Beringer, Ed.). Berkeley, CA: North Atlantic Books.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








