Техніки опрацювання «тілесної виразності» як елемент психофізичного тренінгу актора в контексті аудіовізуальних мистецтв

Автор(и)

  • Марія Івашечкіна Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0006-0009-9401

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332821

Ключові слова:

психофізичний тренінг, акторська майстерність, тілесна виразність, кінематограф, екранний образ, аудіовізуальне мистецтво

Анотація

Мета статті – дослідити особливості тілесної виразності як ключового елемента психофізичного тренінгу актора в контексті аудіовізуальних мистецтв. Адже у сучасному аудіовізуальному просторі саме тіло актора виступає головним носієм емоційної правди, психологічної глибини та комунікативної виразності. Актор повинен володіти своїм тілом як точним інструментом для вираження характеру персонажа, його емоційного стану та взаємодії з простором. Розглянуто методики розвитку фізичної експресії актора, зокрема систему рухового аналізу Рудольфа Лабана, метод Моше Фельденкрайза, танцювально-рухову терапію та імпровізаційні техніки, що сприяють формуванню кінематографічного образу. Методологія дослідження. Використано аналітичний метод для вивчення теоретичних основ тілесної виразності актора, а також методи систематизації та узагальнення для встановлення зв’язків між тілесним вираженням, психофізичним тренінгом і особливостями кіномистецтва. Наукова новизна дослідження. Вперше детально розглянуто взаємозв’язок між тілесною експресією актора та специфікою аудіовізуального мистецтва, а також вплив психофізичних тренувальних методик на розширення виразних можливостей актора в кіно. Проаналізовано особливості адаптації театральних технік тілесності до екранного середовища, що відкриває нові перспективи в роботі режисера з актором. Висновки. Визначено значення тілесної виразності як фундаментального компонента акторської майстерності в аудіовізуальному просторі. Обґрунтовано ефективність психофізичних методик для розвитку кінематографічного образу, що дає змогу акторам і режисерам глибше працювати над створенням багатовимірних персонажів у кіно.

Посилання

Abramovich, O. O., & Kudrenko, A. A. (2019). Stsenichna plastika v konteksti suchasnogo aktorskogo mistetstva [Stage movement in the context of contemporary acting art]. Molodiy vcheniy, Nr. 9(1). S. 133-136.

Volchukova, V. M. (2008). Rozvitok neverbalnoyi komunikatsiyi na prikladi tantsyuvalno-ruhovoyi terapiyi [Development of nonverbal communication using the example of dance-movement therapy]. Visnik Harkivskoyi derzhavnoyi akademiyi dizaynu i mistetstv. Vyp. 10. S. 16-20.

Nikonenko, R. (2020). Tilesna viraznist aktora u teoretichnih poglyadah ta stsenichniy praktitsi XX – pochatku XXI st. [The actor’s bodily expressiveness in theoretical concepts and stage practice of the 20th – early 21st century]. Visnik Natsiionalnoyi akademiyi kerivnih kadriv kulturi i mistetstv. Vyp. 3. S. 280-285.

Chernous, T., & Kalamazh, V. O. (2022). Tilesno-ruhoviy chinnik muzichnogo vplivu na refleksivniy komponent emotsiynogo intelektu (na prikladi maybutnih uchiteliv pochatkovih klasiv) [The bodily-motor factor of musical influence on the reflective component of emotional intelligence (on the example of future primary school teachers)]. Visnik Lvivskogo universitetu. Seriya «Psihologichni nauki»: zb. nauk. prats. S. 130-138.

Feldenkrais, M.(1972).Awareness through movement: Health exercises for personal growth. New York: Harper & Row.

Feldenkrais, M. (2010). Embodied wisdom: The collected papers of Moshé Feldenkrais (E. Beringer, Ed.). Berkeley, CA: North Atlantic Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО