Особливості використання мови під час роботи на сцені та в кадрі

Автор(и)

  • Тетяна Олександрівна Кравченко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.23.2018.216651

Ключові слова:

мова, голос, майстерність актора, театр, кіно, телебачення

Анотація

У статті досліджено особливості використання мовних елементів під час роботи в театрі, кіно та на телебаченні. Розглянуті відмінності подачі голосу актором на сцені та в кіно, особливості роботи з мікрофоном. Доведено, що техніка сценічної/екранної мови — провідний елемент акторської майстерності, основними ознаками якої є звучність (резонатори); гнучкість, об’єм голосу (регістри); рівень розвитку дихання, чіткість і виразність вимови (дикція); інтонаційна виразність. Це один з основних професіональних засобів виразності актора, телеведучого.

Біографія автора

Тетяна Олександрівна Кравченко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

старший викладач кафедри сценічної мови

Посилання

Andronnikova, M. I. (1974). Ot prototipa k obrazu. Moscow: Nauka, 1974, 240 [in Russian].

Andronnikova, M. (1968). Skolko let kino. Moscow: Iskusstvo, 1968, 172 [in Russian].

Borodin, B. B. (2005). Virtuoznost: istoriya ponyatiya. Iskusstvo i iskusstvovedenie: teoriya i opyt: K novomu sinkretizmu: sb. nauch. tr. / pod red. G.A. Zhernovoy. Kemerovo: KemGUKI. Vyp. 4, 228 [in Russian].

Galendeev, V. N. (2006). Ne tolko o stsenicheskoy rechi. Sankt-Peterburg. 10 Vodyanoy znak. 2007. № 5 (49), 176 [in Russian].

Gladisheva, A. O. (2013). Stsenіchna mova. Monologi. Kompozitsії. P’єsi. Navchalniy posіbnik-khrestomatіya. Bіla Tserkva: PAT «Bіlotserkіvska knizhna fabrika», 368 [in Ukrainian].

Gromov, P. P. (1994). Ansambl i stil spektaklya / Gromov P. P.Napisannoe i nenapisannoe. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr, 351[in Russian].

Louson, Dzhon Govard (1965). Film — tvorcheskiy protsess. Moscow, 273 [in Russian].

Matveeva, L. V., Shkoporov N. B. (1991). Svyaz s auditoriey v telekommunikatsii. Prikladnye issledovaniya. Moscow: Gosteleradio. Ch. 1–2. S. 74 [in Russian].

Matveeva, L. V., Anikeeva T.Ya., Mochalova Yu. V. (2002). Psikhologiya televizionnoy kommunikatsii. Moscow: RIP‑kholding, 316 [in Russian].

Morozov, V. P. (1967). Tayny vokalnoy rechi. Moscow: Nauka. 204 [in Russian].

Nosenko, E. L. (1975). Osobennosti rechi v sostoyanii emotsionalnoy napryazhennosti. Dnepropetrovsk, 132 [in Ukrainian].

Romanyutenko, T. V. (2012). Glagol. I‑e «Stsenicheskaya rech v teatralnom vuze». Moskow–YekatYerinburg KabinYetnyy uchYenyy. S. 60–68 [in Russian].

Romm, M. (1960). Postroenie kinomizanstseny. Moscow: Iskusstvo, 46 [in Russian].

Stanislavskiy, K. S. (1988). Sobranie sochineniy: v 9 t., redkol.: O. N. Efremov i dr. T. I, 656 [in Russian].

Trakhtenberg, L. (1972). Masterstvo zvukooperatora. Moscow: Iskusstvo. 192 [in Russian].

Tsaregorodtseva, Ye. G. (2012). Ukhodyashchie golos. Moscow — YekatYerinburg KabinYetnyy uchYenyy. S. 16– 17 [in Russian].

Chekhov, M. (1995). Literaturnoe nasledie. Moscow: Iskusstvo, 542 [in Russian].

Chekhov, M. (199). Ob iskusste aktera. Moscow: Iskusstvo, 1999. 271 [in Russian].

Eyzenshteyn, S. (1968). Izbrannye proizvedeniya: v shesti tomah. Moscow, 1968. T. 5, 696 [in Russian].

Сhekhov, М.Afterword by Mala Powers ‗With M.Chekhov in Hollywood‘ (1991). On the technique of Acting. Оp. cit. Р. 169 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО