Новаційні методики психофізичного тренінгу Є. Гротовського

Автор(и)

  • Ірина Віталіївна Іващенко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна
  • Вікторія Олександрівна Стрельчук Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.23.2018.216830

Ключові слова:

Є. Гротовський, психофізичний тренінг, методики, актор, художній образ, сценічний простір

Анотація

Мета статті — проаналізувати новаційні методики психофізичного тренінгу Є. Гротовського в контексті формування новітньої системи навчання актора; визначити актуальність інтеграції психологічного та фізичного аспектів у процесі створення та відтворення художнього образу.

Методологія дослідження базується на принципах об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності, розвитку та плюралізму, а для досягнення мети використані методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний.

Наукова новизна. Проведено мистецтвознавчий аналіз сучасних методик психофізичного тренінгу Є. Гротовського; розглянуто унікальні принципи навчання актора — втілення усіх можливих виражальних засобів театрального мистецтва (за Є. Гротовським), котрі базуються на досвіді театральних режисерів різних країн; визначено важливість інтегрованого психологічного та фізичного навчання в контексті створення та відтворення художнього образу.

Висновки. Методика Є. Гротовського сприяє віднайденню актором глибокого розуміння себе та своєї професії за допомогою психофізичного дослідження того, як вийти за межі звичок та блоків. На сучасному етапі театральними режисерами та акторами — інструкторами методик за психофізичним тренінгом Є. Гротовського, досліджено розумові та фізичні перешкоди, які найчастіше проявляються в акторів на сцені, а також розглянуто роль уяви в навчанні акторів на основі рухів. Специфіка новаційних методик навчання акторів полягає не в копіюванні концепцій та вправ тренінгу Є. Гротовського, а в своєрідній адаптації та розвитку набутих навичок у поєднанні з власними підходами. Проаналізовані нами методики засвідчують здатність актора розвинути власні не лише фізичні, а й духовні здібності, проте не шляхом оволодіння професійними навичками, а шляхом досягнення абсолютної цілісності фізіологічних та інтелектуальних здібностей, а відтак актуалізують питання формування термінологічної бази та системи критеріїв новітніх підходів до сценічної акторської майстерності.

Біографії авторів

Ірина Віталіївна Іващенко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

заслужений діяч мистецтв

Вікторія Олександрівна Стрельчук, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

кандидат педагогічних наук, професор

Посилання

Grotowski, J. (1995). Towards a Poor Theatre. London, UK: Methuen Drama Book, 264

Komorowska, М. (2015). In Jerzy Grotowski’s Theatre. Voices from Within: Grotowski’s Polish Collaborators. London and Wrocław: PTP. DOI 10.15229/ptpcol.2015.voices.05.

Kumiega, J. (1985). The Theatre of Grotowski. London, UK and New York, NY: Methuen, 290.

Osinski, Z. (1980). Grotowski i jego Laboratorium. Warszawa, 409.

Pasolli, R. (1970). A Book on the Open Theatre. Ann Arbor, Michigan, The University of Michigan Press, 132.

Richards, T. (1995). At Work with Grotowski on Physical Actions. London, UK & New York, NY: Routledge, 135.

Slowiak, J., Jairo, C.Jerzy Grotowski. London, UK and New York, NY: Routledge, 208.

Smith, W. (1912). The Commedia Dell’arte: A Study in Italian Popular Comedy. Columbia University Press, 330.

Toporkov, V. (1998). O. Stanislavski in Rehearsal. Trans. Christine Edwards. London, UK & New York, NY: Routledge, 224.

Zimmer, H. (1948). De weg tot het Zelf. Leer en leven van de Indische heilige, Sri Ramana Maharshi uit Tiruvannamalai, Bijzonderheden: Uitgeverij De Driehoek, 248.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА ПЕДАГОГІКА