Образна мова сценічного мистецтва в осмисленні теоретиків і практиків театру

Автор(и)

  • Валерій Олексійович Фіалко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.22.2018.217015

Ключові слова:

мова театру, сценічна лексика, Вс. Мейєрхольд, Лесь Курбас

Анотація

У статті розглянуто коло питань, пов’язаних із образною мовою театру, сформульованих у працях режисерів і театрознавців. Основна увага сфокусована на теоретичному доробку видатних реформаторів сцени Вс. Мейєрхольда, Леся Курбаса та їх учнів. Окреслюючи наукові пріоритети діячів сцени другої половини ХХ століття, автор виокремлює роботи Г. Товстоногова, Д. Лідера, М. Рехельса, М. Френкеля та ін.

Біографія автора

Валерій Олексійович Фіалко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, доцент, завідувач кафедри театрознавства

Посилання

Meyerhold, V. E. (1968). From the presentation to the discussion ‘The creative methodology of the Meyerhold theater’ (December 25, 1930) / Meyerhold V. E. Articles, letters, speeches, conversations: in 2 parts. – Moscow : Iskusstvo. – Ch. 2 : 1917–1939, 523 [in Russian].

Klekovkin, O. (2014). Doctor Dappertutto: Theatre of fantas ies of Vsevolod Meyerhold. – IPSM NAM Ukrainy. – Kyiv : Art Ekonomi, 208 [in Ukrainian].

Gripich, A. (1967).Teacher of the stage // of Meeting with M eyerhold : Sb. remembrances. – Moscow : VTO, 662 [in Russian].

Gladkov, A. (1990). Five years with Meyerhold. Meetings with Pasternak / Meyerhold V. E. Articles, letters, speeches, conversations: in 2 parts. – Moscow : STD RSFSR. – T. 2, 473 [in Russian].

Gvozdev, A. (1927). Vs. Meyerhold Theatre 1920-1926); drafts of E. Caplan. – L. : Academia // The modern theatre. – Vyp.1, 55 [in Russian].

Les Kurbas in theater activities, in the estimations of contemporaries: documents (1989). – Baltymor ; Toronto : Ukrainske Vydavnytstvo «Smoloskyp» im. V. Symonenka, 1026 [in Ukrainian].

Kurbas, Les. (1988). Berezil: from the creative heritage. – Kyiv : Dnipro. – 517 [in Ukrainian].

Vasylko V. (1967). Fragments of directing. – Kyiv : Mystetstvo, 382 [in Ukrainian].

Mikhail Verhatsky. 100: days and labor, correspondence, memories of contemporaries: to the 100th anniversary of birth ; uporiad. Labinskyi M. (2004). – Kyiv : Proza, 240 [in Ukrainian].

Bondarchuk, S. K. (1991). The Young Theater [p.103-166] / The Young Theater: Genesis. Task. Ways ; uporiad. Labinskyi M. – Kyiv : Mystetstvo, 1991, 316 [in Ukrainian].

Dovbyshchenko, V. S. (1984). Theatre. – Kyiv : Mystetstvo, 204 [in Ukrainian].

Popov, A. D. (1979). Creative heritage: memories and reflections on the theatre. – Moscow : VTO, 517 [in Russian].

Tovstonogov, G. A. (1980). Mirror of the stage: in 2 books. – Leningrad : Iskusstvo. – Kn. 2, 311 [in Russian].

Varpahovskiy, L. V. (1978). Observations. Analysis. Experience. – Moscow : VTO, 275 [in Russian].

Lider, D. (1972). The image of the performance // Ukrainian Theater. – № 4. – S. 7–8 [in Ukrainian].

Lider, D. (2007) .Theater for myself // Art studies studios. – Kyiv : IMFE NAN Ukrainy. – № 3(19). – S. 141–142 [in Ukrainian].

Frenkel, M. A. Modern scenography (1980). – Kyiv : Mystetstvo. – 132 s. [in Russian].

Frenkel, M. Plastics of the stage space (Some questions in the theory and practice of scenography) (1987). – Kyiv : Mistetstvo, 183 [in Russian].

Barba, E. Paper Canoe (2001). – Lviv : Litopis. – 288 [in Ukrainian].

Bruk, P. An empty space. There are no secrets (2003). – Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr, 367 [in Russian].

Grotovskiy, E. To The Poor Theater (2009). – Moscow : Artist. Rezhisser. Teatr, 298 [in Russian].

Gvozdеv, O. About the history of the theater and drama (2008). – Lvіv : VTs LNU іm. I. Franka, 200 [in Russian].

Alpers, B. V. Theatrical monographs (1977). Alpers B. V. Theatrical contrasts: in 2 volumes. – T. 1. – Moscow : Iskusstvo, 567 [in Russian].

Markov, P. A. From the history of Russian and Soviet theater (1974) / Markov P. A. About the theater: in the 4th century. – Moscow : Iskusstvo. – T. 1., 542 [in Russian].

Balme, K. Introduction to Theater Studies (2008). – Lviv : VTs LNU іm. Ivana Franka, 199 [in Ukrainian].

Lemann, H.-T. Post-drama Theater (2013). – Moscow : ABCdesign, 312 [in Russian].

Mihaylova, A. A. The image of the play (1978). – Moscow : Iskusstvo, 247 [in Russian].

Gey, N. K. The Art of the Word (1967). – Moscow : Nauka, 364 [in Russian].

Tovstonogov, G. A. Mirror of the scene: in 2 books. (1980). – Leningrad : Iskusstvo. – Kn. 1., 304 [in Russian].

Rehels, M. The director is an author of the spectacle. Etudes about directing (1969). – Leningrad : Iskusstvo, 231. [in Russian].

Kornienko, N. Theatrical aesthetics of Les Kurbas / Les Kurbas: Articles and memoirs about Les Kurbas (1987). – Moscow : Iskusstvo, 463 [in Ukrainian].

Pavi, P. The Dictionary of the Theater (2006). – Lviv : VTs LNU im. Ivana Franka, 639 [in Ukrainian].

Lotman, Yu. The Language of the Theater (1989) // Teatr. – №3. – S. 101–104. [in Russian].

Klekovkin, O. Theatrica: Lexikon (2912). – IPSM NAM Ukrainy. – Kyiv : FENIKS, 800 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-29

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО