Танець як система: спроба семіотичного аналізу

Автор(и)

  • Ірина Іванівна Герц Київський національний університет культури і мистецтв, Україна
  • Тетяна Василівна Нечаєнко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.21.2017.221086

Ключові слова:

танець, символ, знак, образ, семіотика, семіозис

Анотація

У статті здійснено семіотичний аналіз хореографічного мистецтва, виявлено специфіку знаків та символів як основних компонентів танцювальної мови, звернено увагу на специфічну відмінність знаків у мистецтві та символізм — як вищий прояв образного танцювального мистецтва. Танець розглянутий як хранитель тієї культурно значущої інформації, яка сягає своїм корінням у глибину століть і в наступні епохи виступає як символи. Зроблено висновок, що для розгляду танцювального мистецтва як знакової системи потрібно, насамперед, досліджувати особливості його участі в процесі семіозису — процесу, в якому щось функціонує як знак. Це дасть можливість відкрити об’єктивні інформаційні комунікативні властивості рухів танцю і виявити в них якості специфічної мови.

Біографії авторів

Ірина Іванівна Герц, Київський національний університет культури і мистецтв

заслужений працівник культури України, доцент кафедри сучасної хореографії

Тетяна Василівна Нечаєнко, Київський національний університет культури і мистецтв

доцент кафедри тележурналістики, дикторів та ведучих телепрограм

Посилання

Basin, E. Ya. Semanticheskaya fi losofi ya iskusstva / E. Ya. Basin. — Retrieved from: basin-e.narod.ru/Semantica. doc. — Nazvanie s ekrana.

Basin, E. Ya. Semiotika ob izobrazitelnosti i vyirazitelnosti / E. Ya. Basin. — Moskva : Iskusstvo, 1965. — 234 s.

Belyiу, A. Smyisl iskusstva / A. Belyiy. — Retrieved from: http://az.lib.ru/b/belyj_a/text_05_1904_simvolizm.shtml. — Nazvanie s ekrana

Belyiy, A. Emblematika smyisla / A. Belyiy. — Retrieved from: http://az.lib.ru/b/ belyj_a/text_05_1904_simvolizm.shtml. — Nazvanie s ekrana.

Byihovskaya, I. M. Telesnost cheloveka kak ob’ekt sotsiokulturnogo analiza : avtoref. dis. na soisk. nauch. stepeni d-ra fi los. nauk : 17.00.08 / I. M. Byihovskaya. — [b.m.], 1992. — 295 s.

Gevlenko, Yu. A. Semioticheskiy analiz tantsa / Yu. A. Gevlenko. — Retrieved from: http://cyberleninka. ru/article/n/semioticheskiy-analiz-tantsa. — Nazvanie s ekrana.

Gete, I. V. Ob iskusstve / I. V. Gete. — Retrieved from: http://royallib.com/read/gete_iogann/ob_iskusstve_sbornik_statey. html#0. — Nazvanie s ekrana.

Ezhov, V. S. K resheniyu problemyi genezisa esteticheskogo soznaniya drevnego cheloveka / V. S. Ezhov. — Retrieved from: http://www.sati.archaeology.nsc.ru/Home/pub/Data/?html=gn6.htm&id=361. — Nazvanie s ekrana.

Leonova, S. Ye. Symvolika tilesnosti u suchasnii teatralnii khoreohrafi i (na prykladi M. Eka). — Retrieved from: fi le:///C:/Users/Admin/Downloads/VKhITK_2011_958(1)_44_6. pdf. — Nazva z ekrana.

Lotman Yu. M. Simvol v sisteme kulturyi / Yu. M. Lotman. — Retrieved from: http://www.philology.ru/literature1/lotman92e.htm. — Nazvanie s ekrana.

Matveichuk, M. Do problemy tilesnosti v suchasnomu tantsi / M. Matveichuk. — Retrieved from: http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/64.pdf. — Nazva z ekrana.

Merlo-Ponti, M. Fenomenologiya vospriyatiya (1945) / M. Merlo-Ponti ; per. s fr. ; [pod red. I. S. Vdovinoy, S. L. Fokina]. — Sankt-Peterburg : Yuventa ; Nauka, 1999. — 603 c.

Morris Ch. U. Osnovaniya teorii znakov / Charlz Uilyam Morris. — Retrieved from: http://www.bim-bad.ru/docs/morris_semiotics.pdf. — Nazvanie s ekrana.

Moss, M. Tehniki tela / M. Moss // Moss M. Obschestva. Obmen. Lichnost : tr. po sotsialnoy antropologii : per. s frants. — Moskva : Vost. literatura, 1996. — S. 242–263.

Romanovskaya, E. V. Istoriya, pamyat i traditsiya v kulturologii Dzh. Viko / E. V. Romanovskaya // Fundamentalnyie problemyi kulturologii : sb. st. po materialam kongressa / otv. red. D. L. Spivak. — Moskva : Novyiy hronograf : Eydos. — T. 6 : Kulturnoe nasledie: Ot proshlogo k buduschemu. — 2009. — S. 92–104.

Romm, V. V. Tanets kak faktor evolyutsii chelovecheskoy kulturyi : avtoref. dis. na soisk. nauch. stepeni d-ra kultur. : 24.00.01 / V. V. Romm. — Barnaul, 2006. — Retrieved from: http://www.dissercat.com/content/tanets-kak-faktorevolyutsii-chelovecheskoi-kultury. — Nazvanie s ekrana.

Solomonik, A. Filosofi ya znakovyih sistem i yazyik / A. Solomonik. — Minsk : «MET», 2002. — 362 s.

Stanishevskiy, Yu. Ukrainskiy baletnyiy teatr: istoriya i sovremennost / Yuriy Stanishevskiy. — Kуiv : Muz. Ukraуina, 2008. — 411 s.

Tsvetkova, L. Yu. Metodyka vykladannia klasychnoho tantsiu : pidruch. / L. Yu. Tsvetkova. — 2-e vyd. — Kyiv : Alterpres, 2007. — 324 s.

Chilikina, N. Suchasni aspekty fi losofi i tilesnosti yak kliuch do movy tila. — Retrieved from: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/ viewFile/3066/3129. — Nazva z ekrana.

Churpita, T. M. Profesiine stanovlennia M. Trehubova (1928– 1935 rr.) / T. M. Churpita // Mystetstvoznavchi zapysky. — 2014. — Vyp. 26. — S. 302–309.

Shilkov, Yu. M. Yafeticheskaya fi losofi ya yazyika N. Ya. Marra / Yu. M. Shilkov. — Retrieved from: http://philosophy. spbu.ru/userfi les/rusphil/Veche #16-6.pdf. — Nazvanie s ekrana.

Shkurko, T. A. Tantsevalno-ekspressivnyiy trening / T. A. Shkurko. — Retrieved from: https://www.psyoffi ce.ru/page,8,3414-shkurko-t.-a.-tancevalno-jekspressivnyjjtrening..html. — Nazvanie s ekrana.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-14

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ