Танець як система: спроба семіотичного аналізу
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.21.2017.221086Ключові слова:
танець, символ, знак, образ, семіотика, семіозисАнотація
У статті здійснено семіотичний аналіз хореографічного мистецтва, виявлено специфіку знаків та символів як основних компонентів танцювальної мови, звернено увагу на специфічну відмінність знаків у мистецтві та символізм — як вищий прояв образного танцювального мистецтва. Танець розглянутий як хранитель тієї культурно значущої інформації, яка сягає своїм корінням у глибину століть і в наступні епохи виступає як символи. Зроблено висновок, що для розгляду танцювального мистецтва як знакової системи потрібно, насамперед, досліджувати особливості його участі в процесі семіозису — процесу, в якому щось функціонує як знак. Це дасть можливість відкрити об’єктивні інформаційні комунікативні властивості рухів танцю і виявити в них якості специфічної мови.
Посилання
Basin, E. Ya. Semanticheskaya fi losofi ya iskusstva / E. Ya. Basin. — Retrieved from: basin-e.narod.ru/Semantica. doc. — Nazvanie s ekrana.
Basin, E. Ya. Semiotika ob izobrazitelnosti i vyirazitelnosti / E. Ya. Basin. — Moskva : Iskusstvo, 1965. — 234 s.
Belyiу, A. Smyisl iskusstva / A. Belyiy. — Retrieved from: http://az.lib.ru/b/belyj_a/text_05_1904_simvolizm.shtml. — Nazvanie s ekrana
Belyiy, A. Emblematika smyisla / A. Belyiy. — Retrieved from: http://az.lib.ru/b/ belyj_a/text_05_1904_simvolizm.shtml. — Nazvanie s ekrana.
Byihovskaya, I. M. Telesnost cheloveka kak ob’ekt sotsiokulturnogo analiza : avtoref. dis. na soisk. nauch. stepeni d-ra fi los. nauk : 17.00.08 / I. M. Byihovskaya. — [b.m.], 1992. — 295 s.
Gevlenko, Yu. A. Semioticheskiy analiz tantsa / Yu. A. Gevlenko. — Retrieved from: http://cyberleninka. ru/article/n/semioticheskiy-analiz-tantsa. — Nazvanie s ekrana.
Gete, I. V. Ob iskusstve / I. V. Gete. — Retrieved from: http://royallib.com/read/gete_iogann/ob_iskusstve_sbornik_statey. html#0. — Nazvanie s ekrana.
Ezhov, V. S. K resheniyu problemyi genezisa esteticheskogo soznaniya drevnego cheloveka / V. S. Ezhov. — Retrieved from: http://www.sati.archaeology.nsc.ru/Home/pub/Data/?html=gn6.htm&id=361. — Nazvanie s ekrana.
Leonova, S. Ye. Symvolika tilesnosti u suchasnii teatralnii khoreohrafi i (na prykladi M. Eka). — Retrieved from: fi le:///C:/Users/Admin/Downloads/VKhITK_2011_958(1)_44_6. pdf. — Nazva z ekrana.
Lotman Yu. M. Simvol v sisteme kulturyi / Yu. M. Lotman. — Retrieved from: http://www.philology.ru/literature1/lotman92e.htm. — Nazvanie s ekrana.
Matveichuk, M. Do problemy tilesnosti v suchasnomu tantsi / M. Matveichuk. — Retrieved from: http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/64.pdf. — Nazva z ekrana.
Merlo-Ponti, M. Fenomenologiya vospriyatiya (1945) / M. Merlo-Ponti ; per. s fr. ; [pod red. I. S. Vdovinoy, S. L. Fokina]. — Sankt-Peterburg : Yuventa ; Nauka, 1999. — 603 c.
Morris Ch. U. Osnovaniya teorii znakov / Charlz Uilyam Morris. — Retrieved from: http://www.bim-bad.ru/docs/morris_semiotics.pdf. — Nazvanie s ekrana.
Moss, M. Tehniki tela / M. Moss // Moss M. Obschestva. Obmen. Lichnost : tr. po sotsialnoy antropologii : per. s frants. — Moskva : Vost. literatura, 1996. — S. 242–263.
Romanovskaya, E. V. Istoriya, pamyat i traditsiya v kulturologii Dzh. Viko / E. V. Romanovskaya // Fundamentalnyie problemyi kulturologii : sb. st. po materialam kongressa / otv. red. D. L. Spivak. — Moskva : Novyiy hronograf : Eydos. — T. 6 : Kulturnoe nasledie: Ot proshlogo k buduschemu. — 2009. — S. 92–104.
Romm, V. V. Tanets kak faktor evolyutsii chelovecheskoy kulturyi : avtoref. dis. na soisk. nauch. stepeni d-ra kultur. : 24.00.01 / V. V. Romm. — Barnaul, 2006. — Retrieved from: http://www.dissercat.com/content/tanets-kak-faktorevolyutsii-chelovecheskoi-kultury. — Nazvanie s ekrana.
Solomonik, A. Filosofi ya znakovyih sistem i yazyik / A. Solomonik. — Minsk : «MET», 2002. — 362 s.
Stanishevskiy, Yu. Ukrainskiy baletnyiy teatr: istoriya i sovremennost / Yuriy Stanishevskiy. — Kуiv : Muz. Ukraуina, 2008. — 411 s.
Tsvetkova, L. Yu. Metodyka vykladannia klasychnoho tantsiu : pidruch. / L. Yu. Tsvetkova. — 2-e vyd. — Kyiv : Alterpres, 2007. — 324 s.
Chilikina, N. Suchasni aspekty fi losofi i tilesnosti yak kliuch do movy tila. — Retrieved from: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/ viewFile/3066/3129. — Nazva z ekrana.
Churpita, T. M. Profesiine stanovlennia M. Trehubova (1928– 1935 rr.) / T. M. Churpita // Mystetstvoznavchi zapysky. — 2014. — Vyp. 26. — S. 302–309.
Shilkov, Yu. M. Yafeticheskaya fi losofi ya yazyika N. Ya. Marra / Yu. M. Shilkov. — Retrieved from: http://philosophy. spbu.ru/userfi les/rusphil/Veche #16-6.pdf. — Nazvanie s ekrana.
Shkurko, T. A. Tantsevalno-ekspressivnyiy trening / T. A. Shkurko. — Retrieved from: https://www.psyoffi ce.ru/page,8,3414-shkurko-t.-a.-tancevalno-jekspressivnyjjtrening..html. — Nazvanie s ekrana.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.