Тенденції сучасного каскадерського мистецтва в художньо-ігровому кіно
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.27-28.2021.238836Ключові слова:
каскадерське мистецтво, художньо-ігрове кіно, трюки, видовищність, театралізація, постмодернізмАнотація
Мета статті – на основі аналізу сучасних тенденцій каскадерського мистецтва в художньо-ігровому кіно виявити перспективні напрями розвитку галузі.
Методи дослідження. Застосовано системно-історичний метод, що посприяв розгляду каскадерського мистецтва як складної динамічної підсистеми кіноіндустрії; методи прямого аналізу, що посприяла дослідженню трюкових сцен сучасних художньо-ігрових фільмів як системи, що складається з елементів, організованих за певними правилами та законами, а також виявлення індивідуальної побудови трюку; метод одночасної інтерпретації, застосування якого дозволило розглянути візуальний текст трюкових сцен як наділену певним сенсом знакову систему, що передбачає виявлення яскравої авторської індивідуальності постановника та виконавця.
Наукова новизна. Виявлено та проаналізовано тенденції розвитку каскадерського мистецтва в контексті специфіки еволюції вітчизняної та зарубіжної кіноіндустрії; вперше в українському мистецтвознавстві здійснено спробу дослідити особливості постановки трюкових сцен в художньо-ігровому кіно ХХІ ст. екстраполюючи характерні риси культури постмодерну на сучасне каскадерське мистецтво.
Висновки. Каскадерське мистецтво перших десятиліть ХХІ ст. знаходиться в постійному пошуку шляхів самовираження та самовизначення в змінених філософією постіндустріальної культури формах свідомості. Дослідження виявило, що на сучасному етапі розвитку кіноіндустрії в цілому та художньо-ігрового кіно зокрема, провідними тенденціями каскадерського мистецтва є: посилення видовищності трюку; виконання надскладних трюків акторами (передусім, виконавцями головних ролей) без дублерів; звернення до театралізації в процесі постановки трюкових сцен.
Сучасні трюки відображають етап розвитку масової культури, зумовлений посиленням естетики культури постмодернізму в системі кіномистецтва. Реалізація постановниками трюкових сцен видовищної компоненти в жанрі художньо-ігрового кіно детермінована основоположними рисами постмодерну – тяжінням до театралізації, гри, сублімуванням різноманітних технік та стилів, парадоксальністю та цитатністю.
Посилання
Kryzhanivska, T. (2019). Koly kholone popkorn: tradytsii ta suchasnist boiovoho kino [When popcorn cools: traditions and modernity of combat cinema]. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2018/10/15/233614/ [in Ukrainian]
Kulikov, S., Podberezhnaya, A. (2016). Kulturno-istoricheskoe vremya i vizualizatsiya fehtovalnogo poedinka v teatre i kinematografe [Cultural and historical time and visualization of the fencing podinka in theater and cinema]. Bulletin of the Northern (Arctic) Federal University. Series: Humanities and Social Sciences. S. 72–82. [in Russian]
Maslov-Lisichkin, A. O. (2015). Istoki i stanovlenie kaskaderskogo iskusstva [The origins and formation of stunt art]. Young scientist. Issue 7 (87). S. 903–908. [in Russian]
Maslov-Lysychkin, A. A. (2015). Kaskaderski shkoly v radianskomu kinematohrafi [Stunt schools in Soviet cinema]. Art education in the cultural space of Ukraine in the XXI century: Coll. materials Int. scientific-creative Conf., Kyiv, Odessa, April 28–30, 2015. Kyiv: NACCKiM. S. 288–291. [in Ukrainian]
Terakopyan, M. L. (2008). Razvitie kinoobraznosti pod vliyaniem kompyuternyih tehnologiy [Development of cinematography under the influence of computer technologies]: (Аbstract. Master’s thesis 17.00.03). All-Russian State University of Cinematography named after S. A. Gerasimov. Moscow. S. 20. [in Russian]
Khlystunova, S. V. (2005). Spetsialnyie effektyi v hudozhestvennom prostranstve filma : Istoriya, sovremennoe sostoyanie, perspektivyi [Special effects in the artistic space of the film : History, current state, prospects]: (Аbstract. Master’s thesis 17.00.09). Russian Institute of Cinema History. St. Petersburg. S. 27. [in Russian]
Shultzman, P. E. (2012). Fenomen zrelischnosti v programmah realiti-shou: opyit iskusstvovedcheskogo issleddovaniy [The phenomenon of entertainment in programs of reality shows: the experience of art research]: (Аbstract. Master’s thesis 17.00.03). Institute for advanced training of workers of television and radio broadcasting. Moscow. S. 31. [in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.