ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТКУ КРЕАТИВНИХ КЛАСТЕРІВ В УКРАЇНІ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Христина Василівна Плецан Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8179-7896

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.29.2021.248792

Ключові слова:

культура, креативний кластер, креативні індустрії, культурологічний підхід, людиноцентризм, творчі ресурси, культурний розвиток суспільства

Анотація

У дослідженні розкрито теоретико-методологічні підходи до визначення сутності креативних кластерів. У історичній ретроспективі проаналізовано українську практику формування і розвитку кластеризації креативних індустрій. Виокремлено основні ознаки, принципи, структурно- функціональні особливості організації та діяльності креативних кластерів. Доведено, що колоборація творчих товарів і послуг сприяє формуванню нових соціокультурних проявів на основі людиноцентризму. Доведено, що формування і розвиток креативних кластерів сприятиме культурно-творчій активності представників креативних індустрій, посиленню суспільної згуртованості, популяризації культурних цінностей, підвищенню громадянської гордості й рівня культури загалом. Теоретична основа, що вико- ристовується в статті, ґрунтується на культурологічному підході.

Біографія автора

Христина Василівна Плецан, Київський національний університет культури і мистецтв

доцент, кандидат наук з державного управління, доцент Навчально-наукового інституту

Посилання

Bastun, M. V. (2012). Kulturolohichnyi pidkhid yak zasib rozvytku dukhovnoi kultury osobystosti. [Culturological approach as a means of developing the spiritual culture of the individual]. Osvita vprodovzh zhyttia: vymohy chasu: Zb. materialiv IV Vseuk. ped. chytan pamiati vydatnoho vchenoho-pedahoha Oleny Stepanivny Dubinchuk. Ss. 34-37. [in Ukrainian]

Bedova, N. S. (2020). Kreativnaya laboratoriya: dialog tvorcheskih praktik: monografiya. [Creative laboratory: dialogue of creative practices: monograph]. Akademicheskiĭ Proekt. 476 s. [in Russian]

Gipters, Z. V. (2006). Kulturologichnij slovnik-dovidnik. [Culturological dictionary-reference book]. VD «Profesional». 328 s. [in Ukrainian]

Gumenna, O. (2018). Rozvitok klasteru kreativnih industrij v Ukrayini. [Development of a cluster of creative industries in Ukraine]. Oficijnij sajt spilnoti Doktrina zbalansovanogo rozvitku «Ukrayina 2030». Retrieved from: http://ukraine2030.org/uk/blog/view/104-Rozvitok-klasterukreativnih-industrij-v-Ukrayini. [in Ukrainian]

Davimuka, S. A., & Fedulova L. I. Kreativniĭ sektor ekonomiki: dosvid ta napryami rozbudovi: monografiya. [Creative sector of economy: experience and directions of development: monograph], 2017. 528 s. [in Ukrainian]

Dovgostrokova strategiya rozvitku kulturi v Ukrayini do 2025 roku. [Long-term strategy for the development of culture in Ukraine until 2025]. Retrieved from: http://metodist.libnadvirna.info/wp-content/uploads/2015/12-2025-20022016.pdf [in Ukrainian]

Klasteri – yak drajveri rozvitku ta protidiyi krizovim yavisham [Clusters – as drivers of development and counteraction to crisis phenomena]. (2021, 10 listopada). Oficijnij sajt platformi Industry4Ukraine. https://www.industry4ukraine.net/digest-5. [In Ukrainian].

Komunikativni strategiyi dlya realizaciyi kulturnogo ta kreativnogo potencialu «malih mist» Ukrayini [Communicative strategies for realizing the cultural and creative potential of «small towns» of Ukraine]. (2021, 1 listop). Retrieved from: https://uaculture.org/wp-content/uploads/2021/01/4.komunikatyvni-strategiyi.pdf. [in Ukrainian]

Kreativni prostori: svitovij dosvid. [Creative spaces: world experience]. (2021, 1 listop). Oficijnij sajt LEMstation. http://lemstation.com/blog. [in Ukrainian]

Kuznecova, N. B. (2018). Konceptualni osnovi formuvannya ta rozvitku kreativnih klasteriv. [Conceptual bases of formation and development of creative clusters]. Web of Scholar, 3, 2(20). Ss. 7-11. [in Ukrainian]

Mikula, N., & Dacko O. (2010). Klaster narodnih promisliv u pidvishenni mizhnarodnoï konkurentospromozhnosti regionu [Cluster of folk crafts in increasing the international competitiveness of the region]. Mizhnarodna ekonomichna politika. 1-2 (12-13). Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/1038. [In Ukrainian].

Nacionalna programa klasternogo rozvitku do 2027 roku. [National program of cluster development until 2027]. (2020). Koncepciya, oriyentiri rozvitku, rekomendaciï. [O. V. Yurchak, M. V. Krikunov, S. O. Kropelnicka ta in.]. Industry4Ukraine, 74.

Oficijnij sajt Ukrayinskogo kulturnogo fondu. (2020). Komunikativni strategiyi dlya realizaciyi kulturnogo ta kreativnogo potencialu «malih mist» Ukrayini. [Communicative strategies for realizing the cultural and creative potential of «small towns» of Ukraine]. Retrieved from https://ucf.in.ua/archive/60631718f6a90203105c5fac. [in Ukrainian].

Oficijnij sajt forumu «Kreativna Ukrayina». [Official site of the forum «Creative Ukraine»]. (2021, 2 listop). Retrieved from https://creativeukraine.tilda.ws/#rec349522111. [in Ukrainian].

Poplavska, Zh. V., Mihalchishin, N. L., Danilovich-Kropivnicka, M. L., Goshovska, O. V., & Komarinec, S. O. (2019). Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія. [Modern forms of competitive interaction of business entities: a monograph]. ( Zh. V. Poplavskoyi, Red.). TOV «Galicka vidavnicha spilka», 201. [in Ukrainian]

Portal ukraïnskih klasteriv. [Portal of Ukrainian clusters]. (2021, 1 listop). Oficijnij sajt. https://ucluster.org. [in Ukrainian]

Skavronska, I. V., & Sinkivskiĭ I. I. (2017). Determinanti klasterizaciï kreativnih industriĭ v mizhnarodnomu konteksti. [Determinants of clustering of creative industries in the international context]. Molodiĭ vcheniĭ, 4(44). Ss. 752-757. [in Ukrainian]

Skiba, M. (2016). Kreativni industriyi v Ukrayini: vistoyati, prosvititi(sya). [Creative industries in Ukraine: to survive, to be enlightened]. Ukrayinskij tizhden. Retrieved from http://tyzhden.ua/Society/158758. [in Ukrainian]

Suchasna kulturologiya: aktualizaciya teoretiko-praktichnih vimiriv: kol. monogr. [Modern culturology: actualization of theoretical and practical dimensions: col. monograph]. (2019) za zag. red. Yu. S. Sabadash ; red.-ukl.: Yu. S. Sabadash, I. V. Petrova. Kyiv, Lira-K, 308 s. [in Ukrainian]

Fedotova, N. G. (2013) Vektory regionalnoĭ kulturnoĭ politiki v sfere kapitalizacii kultury. [Vectors of regional cultural policy in the field of cultural capitalization]. Trudy SanktPeterburgskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 19. Ss. 17-32. [in Russian]

Allen, J. Scott. (2014). Cultural-Products Industries and Urban Economic Development: Prospects for Growth and Market Contestation in Global Context. Urban Affairs Review. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1078087403261256. [in English]

De Propris L. (2010). Creative Clusters and innovation. Retrieved from http://designophy.com/uploadedfiles/pdf/2010/1291972436-6007.pdf. [in English]

European Expert Group of Clusters. (2021). Recommendation Report. Publications Office of the European Union. 32 s. [in English]

Evans, S. (2006). Key concepts: creative clusters. Retrieved from http://creativeclusters.com/?page_id=1599. [in English].

Knop, L., Stachowicz, J., Krannich, M., & Olko, S. (2013). Modele zarządzania klastrami. Wybrane przykłady. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 311s. [in English].

NESTA. (2015). The Geography of Creativity in the UK. NESTA, 17. [In English].

Нavryliuk, A. M. (2019). Scientific and educational tourism cluster of education and popularization of the intangible cultural heritage in Ukraine. The scientific heritage, 41. Ss. 49-51. [in English]

O’Connor, J. (2009). Creative Industries: A new direction? International journal of cultural policy, 15.4. Ss. 387-404. [in English]

R. Florida, N. Clifton Cooke, P. and Lazzeretti, L. (2008) «Creative Cities, Cultural Clusters and Local Development». Cheltenham: Edward Elgar. Ss. 258-286. [in English]

Smart Guide to entrepreneurship support through clusters. (2020). European observatory for clusters and industrial change. Retrieved from https://clustercollaboration.eu/sites/ default/files/eu_initiatives/eocic_smart_guide.pdf. [in English]

Varbanova, L. (2020). Creative clusters: Typology, characteristics, financial models and success factors. Kultura, (169). Ss. 249-276. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ