Аудіовізуальний контрапункт у кіно: спроба класифікації

Автор(и)

  • Катерина Станіславська Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9026-6085

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.30.2022.259497

Ключові слова:

аудіовізуальний контрапункт, класифікація видів контрапункту, музика в кіно

Анотація

Авторка розглядає явище аудіовізуального контрапункту в кіно як важливий чинник драматургічного розвитку. Проаналізовано теорії та концепції вчених світу щодо синхронності/асинхронності зображення і звуку на екрані. Охарактеризовано наявні класифікації контрапункту в кіно. Авторка пропонує власну систематизацію видів аудіовізуального контрапункту (образно-емоційний, темпоритмічний, стильовий), наводить приклади із сучасного кінематографа.

Біографія автора

Катерина Станіславська, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Gitis, M. I. (2012). Strukturnyie osobennosti zvukozritelnogo kontrapunkta, ispolzuemogo v kachestve komicheskogo priem [Structural features of sound-visual counterpoint used as a comic technique]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena. № 151. S. 196-203 [in russian].

Egorova, T. K. (2016). Kontseptsiya sinh ronnosti i asinhronnosti izobrazheniya i zvuka [The concept of synchronicity and asynchrony of image and sound]. Problemyi podgotovki rezhisserov multimedia: Materialyi VIII Vseros. nauch.-prakt. konf. 22 aprelya 2016 g. Sankt-Peterburg: SPbGUP. S. 16-17 [in russian].

Egorova, T. K. (2012). Muzyikalnaya fonosfera filma i effekt «Virtualnoy realnosti» [The musical phonosphere of the film and the effect of «Virtual Reality»]. Vestnik KazGUKI. № 3.1. S. 1-16 [in russian].

Egorova, T. K. (2014). Teoreticheskie aspektyi izucheniya muzyiki kino [Theoretical aspects of the study of film music]. Mediamuzyika: elektronnyiy nauchnyiy zhurnal. № 3. URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/3_1.html (data zvernennya: 27.02.22) [in russian].

Efimova, N. N. (2015). Zvuk v efire [Sound on air]. Moskva: Akademiya mediaindustrii. 145 s. [in russian].

Karasyova, M. V. (2017). Paradoksyi zakadrovogo zvuka: spetsifika audiovizualnyih kontrapunktov v filmah Tarantino [Voiceover Paradoxes: The Specificity of Audiovisual Coun-terpoints in Tarantino Films]. Muzyika. Iskusstvo, nauka, praktika. № 1 (17). S. 47-55 [in russian].

Krakauer, Z. (1974). Priroda filma. Reabilitatsiya fizicheskoy realnosti [The nature of the film. Rehabilitation of physical reality]. Moskva: Iskusstvo. 424 s. [in russian].

Krasilnikov, A. A. (2011). Osobennosti formirovaniya zvukovogo oformleniya kinoproizvedeniya v epohu zvukozritelnogo kinematografa 1930–1950-h gg. [Features of the formation of the sound design of a film work in the era of sound-visual cinema in the 1930s–1950s]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena. № 130. S. 229-233 [in russian].

Linnik, A. (2019). Kontrapunkt v animatsii i kakie vidyi ego suschestvuyut [Counterpoint in animation and what types of it exist]. URL: https://multtov.net.ua/article/kontrapunkt-in-animation.html (data zvernennya: 27.02.22) [in russian]. Lissa, Z. (1970). Estetika kinomuzyiki [Aesthetics of film music]. Moskva: Muzyika. 445 s. [in russian].

Miheeva, Yu. (2016). Tipologizatsiya audiovizualnyih resheniy v kinematografe (na materiale igrovyih filmov 1950-h – 2010-h gg.) [Typology of Audiovisual Solutions in Cinematography (Based on Feature Films of the 1950s – 2010s)]: dis. … d. isk.: 17.00.03. Moskva. 377 s. [in russian].

Miheeva, Yu. V. (2012). Filosofskie osnovaniya audiovizualnogo kontrapunkta v kinofilme [Philosophical Foundations of Audiovisual Counterpoint in Film]. Vestnik VGIK. № 11. S. 80–98 [in russian].

Sevastyanova, S. S. (2004). Problema sinteza iskusstv v ekrannom muzyikalnom teatre [The problem of art synthesis in screen musical theater]: avtoref. dis. … k. isk.: 17.00.02. Astrahan. 28 s. [in russian].

Chernyishov, A. V. (2013). Mediamuzyika: osnovyi teorii, praktika i istoriya [Media Music: Fundamentals of Theory, Practice and History]: avtoref. dis. … d. isk.: 17.00.02. Moskva. 40 s. [in russian].

Shion, M. (2021). Zvuk: slushat, slyishat, nablyudat [Sound: listen, hear, observe]. Moskva: NLO. 312 s. [in russian].

Shumov, M. V. (2019). Audiovizualnyiy kontrapunkt i ego vidyi (na primere filma «Pes Barbos i neobyichnyiy kross», rezh. L. Gayday, 1961 g.) [Audiovisual counterpoint and its types (on the example of the film «The Dog Mongrel and the Unusual Cross», directed by L. Gaidai, 1961)]. Vestnik nauki. T. 4. № 11 (20). S. 60-62 [in russian].

Eyzenshteyn, S. M. (1964). Buduschee zvukovoy filmyi. Zayavka [The future of sound film. Application]. Eyzenshteyn S. M. Izbrannyie proizvedeniya: v 6 t. T. 2. Moskva: Iskusstvo. S. 315-316 [in russian].

Chion, M. (1994). Audio-Vision: Sound on Screen / ed. and transl. by C. Gorbman with a foreword by W. Murch. New York: Columbia University Press. 239 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА