Пропаганда в українському кіномистецтві 1930-х років: гендерний аспект

Автор(и)

  • Тетяна Журавльова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1724-6395

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.30.2022.259499

Ключові слова:

пропаганда, гендер, жінка, українське радянське кіномистецтво, тоталітаризм

Анотація

Завданням статті є аналіз пропагандистських тенденцій в кінематографі СРСР 1930-х років крізь призму гендерних стереотипів. На думку авторки, жіночі образи дають можливість яскравіше простежити динаміку соціокультурних процесів, які формували основні ідеологеми соціалістичного реалізму. Також зміни в соціально-політичному житті радянського суспільства в зазначений період зумовлювали трансформації уявлення про гендерні ролі, а також про моделі статевої поведінки, які могли бути продемонстровані на радянському екрані.

Біографія автора

Тетяна Журавльова, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

кандидат мистецтвознавства, старший викладач, кафедри кінознавства

Посилання

Barabash, K. (2021). Leviafan i Eizenshtein. [Leviathan and Eisenstein] Ukrainskyi tyzhden. 4 kvitnia. URL: https://tyzhden.ua/History/251714 (date of completion: 06/09/2022) [in Ukrainian].

Borodina A., Borodin, D. (2000). Baba ili tovarisch? Ideal novoy sovetskoy zhenschinyi v 20-h-30-h gg. [Woman or a comrade? The ideal of the new Soviet woman in the 20s-30s]. Zhenskie i gendernyie issledovaniya v Tverskom gosudarstvennom universitete. Tver : Tverskoy gosudarstvennyiy universitet. S. 45-51 [in russian].

Bulgakova, O. (2005). Fabrika zhestov [Gesture Factory]. Moskva : Novoe literaturnoe obozrenie. 302 s. [in russian].

Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinematography. 1896–1995]/ per. s fr. S. Dovhaniuk; red. V. Voitenko. Kyiv : KINOKOLO. 461 s. [in Ukrainian].

Dashkova, T. (2014). Lyubov i byit v sovetskih kinofilmah 1930–1950-h godov [Love and life in Soviet films of the 1930s–1950s]. Kulturologiya: Daydzhest. / Tsentr gumanit. nauch.-inform. issled. Otd. kulturologii. Moskva : RAN. INION. N. 2 (69). 240 s. [in russian].

Ihnatenko, I. (2014). «Idealna zhinka»: uiavlennia pro zhinochu krasu v SRSR u 1920–1930-ti roky [«Ideal woman»: a statement about woman’s beauty in the USSR in the 1920s-1930s]. Etnichna istoriia narodiv Yevropy. Kyiv: Vyd-vo UNISERV. Vyp. 42. S. 178-183 [in Ukrainian].

Kornienko, I. (1975). Kinoiskusstvo Sovetskoy Ukrainyi. Stranitsyi istorii [Cinematography of Soviet Ukraine. History pages]. Moskva : Iskusstvo. S. 240 [in russian].

Musiienko, O. (2006). Ukrainske kino 30-kh rr.: po toi bik sotsialistychnoho realizmu [Ukrainian cinema of the 30s: according to the book of socialist realism]. Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy. Akademiia mystetstv Ukrainy, Instytut problem suchasnoho mystetstva; red.-uporiad. I. Zubavina ; holova red. kol. V. Sydorenko. Kyiv : Intertekhnolohiia, 864 s. [in Ukrainian].

Raku, M. (2014). Muzyikalnaya klassika v mifotvorchestve sovetskoy epohi [Musical classics in the myth-making of the Soviet era]. Moskva : Novoe literaturnoe obozrenie, 720 s. [in russian].

Foka, M. (2016). Suhestiia pidtekstovykh smysliv u kinopovisti «Zemlia» ta v odnoimennomu filmi Oleksandra Dovzhenka [Suggestion of subtextual meanings in «Earth» cinematography and in Oleksandr Dovzhenko’s film of the same name]. Visnyk LNAM. Seriia: Kulturolohiia. Lviv. Vyp. 29. S. 98-108 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА