Жест у пластиці рук як прийом художньої виразності в контексті образотворчого мистецтва: типологічний аспект

Автор(и)

  • Тетяна Сільченко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267515

Ключові слова:

пластика руки, жест, символ, метафора, образотворче мистецтво, художня виразність, невербальна комунікація

Анотація

В статті зроблено спробу виокремити характерні ознаки і основні типи жестових рухів через їх символічне і метафоричне значення в історичному аспекті, виділити і описати особливості виразності пластики руки в контексті образотворчого мистецтва. Досліджується шлях виникнення жесту в пластиці рук як засобу невербальної комунікації та елементу знакової системи до використання його як прийому художньої виразності в контексті образотворчого мистецтва.

Біографія автора

Тетяна Сільченко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

заслужена артистка України, доцент, кафедра мистецтва театру ляльок

Посилання

Albedil, M.F. (2013). Ty derzhish mir v prostertoy dlani: simvolika ruki. Teoriya mody [You’re holding the world in the palm of your hand. Fashion theory]. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie, № 27 (Vesna). S. 155-172.

Andronnikova, M. (1975). Ob iskusstve portreta [Tekst] [You’re holding the world in the palm of your hand. Fashion theory]. Moskva: Iskusstvo. 326 s.

Bolshakov, A.O. (2009). Ermitazh. Drevniy Yegipet [Hermitage. Ancient Egypt]. SPb.: izd-vo Gos. Ermitazha, Alfa-Kolor, 34 s.

Bongard-Levin, G.M. (2000). Drevneindiyskaya tsivilizatsiya: Istoriya. Religiya. Filosofiya. Epos [Indian civilization: History. Religion. Philosophy. Epic]. Lit. Nauka. Vstrecha kultur. Mosk. gos. un-t im. M.V. Lomonosova. In-t ctran Azii i Afriki. Tsentr indol. i buddol. issled. Moskva: «Vost. lit.» RAN, 494 s.

Borodulkina, T.A. (2018). Avtorski metaforychni asotsiatyvni karty «Ruky» v psykholohichnii praktytsi [Author metaphorical associative cards “hands” in psychological practice]. Psykholohichni osnovy rozvytku osobystosti: monohrafiia; za zah. red. V.Y. Bocheliuka, za red. M.A. Derhach. Zaporizhzhia: Prosvita. S. 278-298.

Borodulkina, T. (2017). Metafora ruki kak proektivnyy material v rabote prakticheskogo psikhologa [Metaphor of the hand as a projective material in the work of a practical psychologist]. East European Journal of Psycholinguistics. Lutsk: Lesya Ukrainka Eastern European National University. Vol. 4. No 1. Pp. 17-30. [YeR]. URL: http://eepl.at.ua/load/volume_3_number_1/ _2017/borodulkina_t/153

Gigantskiy muzey onlayn – Gallerix [Giant museum - Gallerix]. [YeR]. URL: http://gallerix.ru/

Gigantskie skulptury ruk po vsemu miru [Giant hand sculptures around the world]. [YeR]. URL: https://bugaga.ru/ interesting/1146760997-gigantskieskulptury-ruk-po-vsemu-miru.html

Goriaynova, Yu. V. (2008). Mova zhestіv antichnogo teatralnogo ta oratorskogo mistetstva [Mova Tin of Antique Theatrical That Orator Mystic]. Nauka. Relіgіya. Suspіlstvo. № 1. S. 202-209.

Goff, Zh., Tryuon, N. (2008). Istoriya tela v Srednie veka [Body History in the Middle Ages]. Moskva. Tekst. 189 s.

Dimskis, L.S. (2016). Osnovy surdoperevoda [Fundamentals of sign language translation]. GIUST BGU. Uchebnometodich. kompleks. Minsk. Domaradzka, O. U Lvovi pokazhut «Movu ruk» Liudmyly Davydenko [In Lviv show «Movu hands» Lyudmili Davidenko]. [ER]. URL: https://photo-lviv.in.ua/ulvovi-pokazhut-movu-ruk-liudmyly-davydenko/

Zhadanov, V.V. (2006). Zhest kak element znakovoy sistemy izobrazitelnogo iskusstva [Gesture as an element of the iconic system of fine arts]. S.-P.: Avtoreferat dis.na soisk. uch. st. kand. iskus-niya. S. 5-21.

Isupov, K.G. (2015). ZhYeST (frants. geste) [ GESTURE]. Zhurnal: Universum: Vestnik Gertsenovskogo universiteta. Yazykoznanie i literaturovedenie. S. 146-150. [YeR]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zhestfrants-geste

Kreydlin, G. (2002). Neverbalnaya semiotika [Non-verbal semiotics]. Seriya: Nauchnaya biblioteka. Moskva: Novoe lit-noe obozrenie. S. 48.

Kryzhanivskyi, O.P. (2002). Istoriia Starodavnoho Skhodu [History of the Ancient Gathering]. Pidruchnyk. Kyiv: Lybid. S. 450-460.

Levi-Bryul, L.M. (1994). Sverkhestestvennoe v pervobytnom myshlenii [The Supernatural in Primitive Thinking]. Pedagogika-Press. S. 124-127.

Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary connoisseur encyclopedia] (2007). u 2 t. Avt.-uklad. Yu.I. Kovaliv. Kyiv: VTs «Akademiia», T. 2: M–Ya.

Mate, M.E. (2010). Iskusstvo Drevnego Yegipta [Art of Ancient Egypt]. Moskva: Shevchuk V.M. S. 185-340.

Matyukhina, Ye.G. (2018). Izobrazhenie ruki v iskusstve [Depiction of a hand in art] (metod. razrabotka) GBNOU «SPB GDTYu». Sankt-Peterburg. s.18.

Muzei mira [Museums of the World]. [YeR]. URL: http://muzei-mira.com/

Ortega-i-Gasset, Kh. (1990). Dve velikie metafory [Two great metaphors]. Teoriya metafory: sbornik pod obshch. red. N.D. Arutyunovoy, M.A. Zhurinskoy. Moskva: Progress. S. 68-82.

Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Theater Glossary]. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka. S. 161.

Pіz, A. (2017). Mova rukhіv tіla [The language of body movements]. Kiїv: Vid-vo KM-Buks, 416 s.

Privalikhina, Ye.S. (2019). Zhestovyy yazyk kak osobaya sistema kontseptualizatsii [Sign language as a special system of conceptualization] (na materiale zhestov, reprezentiruyushchikh emotsii i chuvstva v amerikanskoy i russkoy lingvokulturakh. Krasnoyarsk. S. 15-17. [YeR]. URL: http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/handle/2311/112462//privalihina_magisterskaya_dissertaciya.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Svoboda, R. (2017). Agkhora. Po levuyu ruku Boga [Aghora. On the left hand of God]. Per. T. Danilevich. Red. S. A. Bogachkina, A. Zhuravlev, A. Lapin. S. 31, 352.

Smirnova, N. (1972). Neverbalnye aspekty kommunikatsii [Non-verbal aspects of communication]. Moskva: AN SSSR. In-t yazykoznaniya. 21 s.

Teatralnaya entsiklopediya [Theater Encyclopedia] (1964). V 6 t., T. ІІ. Moskva. S. 679.

Unikalnye skulptury chelovecheskikh ruk ot Andy Tirado [Unique sculptures of human hands by Andy Tirado]. Kulturologiya. [YeR]. URL: https://kulturologia.ru/blogs/050114/19696/

Fedotova, Ye.D. (2006). Italiya. Istoriya iskusstva [Italy. Аrt history]: [12+]. Ye.D. Fedotova, red. Ye.N. Galkina. Moskva: Belyy gorod, S. 36-38. [YeR]. URL: https://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=441721

Chumak, N.V. (2018). Zhest kak pervometafora neverbalnoi kommunykatsyy [Gesture as the first metaphor of nonverbal communication]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia «Filosofiia. Filosofski perypetii», № 59. S. 121-127.

Shtangl, A. (1991). Yazyk tela. Poznanie lyudey v obydennoy zhizni [Body language. Understanding people in everyday life]. Moskva: Progress, 231 s.

Entsiklopediya znakov i simvolov [Encyclopedia of signs and symbols]. Zhest. (2019). [YeR]. URL: URL: http://www.symbolarium.ru/index.php?/ title=Жест&mobileaction=toggle/ _view_mobile

Yarmachenko, M. D. (1975). Istoriia surdopedahohiky [History of deaf pedagogy]. Kyiv: Vyshcha shkola. 423 s.

Yarmolenko, M. (2015). Binarni opozytsii v mifolohii ta ukrainskomu folklori [Binary opposition in mythology and Ukrainian folklore]. Literaturoznavstvo. Folklorystyka. Kulturolohiia. Vyp. 21-22. S. 365-376.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО