Ціннісно-смислові домінанти часу в концепт-образі матері (на матеріалі кінематографа України)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267518Ключові слова:
архетип, концепт-образ Матері, семантика, актуалізація, аксіологія, ціннісно-смислові домінантиАнотація
Статтю присвячено вивченню екранних проєкцій концепт-образу Матері. На матеріалі фільмів, створених в Україні, починаючи від 1920-х до початку 2020-х, розглянуто, як у різні історичні періоди змінюється семантичне наповнення маніфестацій цього значимого конструкту. Автор фокусує увагу на контекстуальній обумовленості екранних репрезентацій концепт-образу Матері, висока аксіологічна маркованість якого дає підстави для суджень про ціннісно-смислові пріоритети часу.
Посилання
Arutiunova, N.D. (1998). Yazyk i myr cheloveka [Language and the world of man]. Moskva: Yazyky kultury. 896 p. [in russian]
Babushkyn, A.P. (1996). Typy kontseptov v leksykofrazeolohycheskoi semantyke yazyka [Types of concepts in the lexical-phraseological semantics of the language]. Voronezh : Yzdatelstvo Voronezhskoho hosudarstv. Unyversyteta. 104 p. [in russian]
Bolshakova, A. (2012). Teoryia arkhetypa i kontseptolohyia [Archetype Theory and Conceptology]. Kulturolohycheskyi zhurnal. No 1(7). P. 47-57. [in russian]
Veselovskyi, O. (1959). Nevydanyi rozdil z «Istorychnoi poetyky» [Unpublished chapter from «Historical Poetics»]. Publikatsiia V.M. Zhyrmunskoho. Literatura. № 3. P.103. [in Ukrainian]
Zlobina, T. (2015). Hendernyi rozpad [Gender disintegration]. Retrieved from: https://ua.boell.org/uk/2015/12/04/lekciya-tamari-zlobinoyi-genderniyrozpad. [in Ukrainian]
Zubavina, I. (2001) Ukrainske kino: istoriia i suchasnist. Perezhyvannia statevoi problematyky liudyny [Ukrainian cinema: history and modernity. Experiencing human sexual problems]. Mystetstva ekrana. Vyp.1. Vinnytsia: HLOBUS-PRESS, 200. P. 63-77. [in Ukrainian]
Kis, O. (2017). Zhinochyi dosvid v istorii duzhe vazhko zvesty do rolei zhertvy, heroini chy zradnytsi [Women’s experience in history is very difficult to reduce to the roles of victim, heroine or traitor]. Retrieved from: https://lb.ua/culture/2017/06/13/368912_oksana_kis_zhinochiy_dosvid.html [in Ukrainian]
Lanovyk, M.B. (2005). Rozvytok kontseptiv «symvol», «arkhetyp» i «mif» u teoretyko-literaturnykh doslidzhenniakh nauky pro pereklad [Development of the concepts «symbol», «archetype» and «myth» in theoretical and literary studies of the science of translation]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni I.Franka. № 22. P.150-155. [in Ukrainian]
Lutsenko, O.A. (2019). Filosofiia ta kultura stati: gendernyi analiz [Philosophy and culture of sex: gender analysis]: Monohrafiia. Sumy: FOP Tsoma S.P. 350 p. [in Ukrainian]
Panasenko, K. (2015). Spivvidnoshennia poniattia «symvol» iz sumizhnymy poniattiamy «arkhetyp» i «kontsept» [Correlation of the concept of «symbol» with the related concepts of «archetype» and «concept»] Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/19037/ [in Ukrainian]
Plakhotnik, O. (2011). Neimovirni pryhody gendernoi teorii v Ukraini [Incredible adventures of gender theory in Ukraine]. Сhasopys «Krytyka», № 9–10. P. 17-22. [in Ukrainian]
Sedykh, A.P. (2004). Yazykovoe povedenye, konventsyonalnaia semantyka i natsyonalnye arkhetypy [Language Behavior, Conventional Semantics, and National Archetypes]. Fylolohycheskye nauky : Nauchnye doklady vysshei shkoly. № 3. P. 51-56. [in russian]
Slukhai, N.V. (2002) Suchasni linhvistychni teorii kontseptu yak movno-kulturnoho fenomenu [Modern linguistic theories of concept as lingually cultural phenomenon]. Movni i kontseptualni kartyny svitu. Zbirnyk naukovykh prats. №7. Kyiv. P. 462-470. [in Ukrainian]
Sheveleva, Y.P. Etnycheskaia obuslovlennost arkhetypycheskykh obrazov [Ethnic conditioning of archetypal images]. Kultura narodov Prychernomoria. 2004. № 47. P.116-121. [in russian]
Yung, K.G. (1996). Dusha y myf. Shest arkhetypov [Soul and myth. Six archetypes] Kyiv: (Port Royal). 384 p. [in russian]
Yung, K.G. (2018). Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [Archetypes and the collective unconscious] ; рerekl. z nimetskoi Kateryna Kotiuk; nauk. red. ukrainskoho vydannia Oleh Feshovets. 2-he oprats. vyd. Lviv: Vydvo «Astroliabiia». 608 p. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.