Антропологія дарообміну як феномен культури

Автор(и)

  • Алла Литвиненко Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8572-4774

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267537

Ключові слова:

дарообмін, дар, культурна антропологія, реципрокність, тотальність

Анотація

Розглянуто дарообмін як феномен культури: у контексті історичних форм обміну дарами та щодо сутності й практики дарообміну в сучасному суспільстві. Дослідження базується на загальнонаукових (аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення) і типових для культурної антропології методах (порівняльного й структурно-функціонального аналізу, географічного детермінізму, еволюційно-історичному, психологічному, індуктивному), використання яких обґрунтоване в сучасних закордонних антропологічних розвідках. Методологічну основу роботи становлять праці М. Мосса, Б. Маліновського, Ф. Боаса, М. Салінза та ін. Наукова новизна розвідки полягає в систематизації феномена дарообміну з погляду антропології в межах української науки.

Біографія автора

Алла Литвиненко, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри культурології

Посилання

Marynich, O.M. (2021). Osoblyvosti filantropichnoho periodu v istoriyi sotsialʹnoho zabezpechennya [Peculiarities of the philanthropic period in the history of social security]. In Social protection in the discourse of modern realities: monograph. Kyiv : MP Drahomanov National Pedagogical University Publishing House, 2021. P. 58-76. [in Ukrainian]

Petrykivska, O.S. (2019). Kulʹturna antropolohiya : navchalʹno-metodychnyy posibnyk [Cultural anthropology: textbook]. Odesa: Mechnikov Odessa. nat. Univ, 112 p. [in Ukrainian]

Poplavskaia, A.V. (2018). Hostynnist yak produkt rozvytku sotsialnoi kultury suspilstva [Hospitality as a product of the development of society’s social culture]. Culture of Ukraine, 62. P. 98-107. [in Ukrainian]

Antón, C., Camarero, C., Gil, F. (2014). The culture of gift giving: what do consumers expect from commercial and personal contexts?. Journal of Consumer Behaviour. Vol. 13. No 1. P. 31-41. [in English]

Boas, F. (1916). The Mind of Primitive Man. New York : The Macmillan Company. 312 p. [in English]

Cedrini, M.A., Ambrosino, A., Marchionatti, R., Caillé, A. (2020). Mauss’s «The Gift, or the necessity of an institutional perspective in economics». Journal of Institutional Economics. Vol. 16. No 5. P. 687-701. [in English]

Free, Ch. (2018). Reflections on Marcel Mauss and the (gift as a) «total social fact». Retrieved from: https://www.academia.edu/38018011/Reflections_on_Marcel_Mauss_and_the_gift_as_a_total_social_fact_ (date of access: 30 /10/2022).

Heins, V.M., Unrau, C., Avram, K. (2018). Gift-giving and reciprocity in global society: Introducing Marcel Mauss in international studies. Journal of International Political Theory. Vol. 14. No 2. P. 126-144. [in English]

Hollenbeck, C.R., Peters, C., Zinkhan, G.M. (2006). Gift giving: A community paradigm. Psychology & Marketing. Vol. 23. No 7. P. 573-595. [in English]

Malinowski, B. (1922). Argonauts of the Western Pacific: An account of native enterprise and adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. London: Routledge and Kegan Paul. 622 p. [in English]

Mauss, M. (2001). The gift: The form and reason for exchange in archaic societies. Routledge. 224 p. [in English]

Mifsud, M. L. (2015). Rhetoric and the gift: Ancient rhetorical theory and contemporary communication. Pittsburgh : Duquesne University Press. 220 p. [in English]

Sahlins, M. (1972). Stone age economics. Chicago: AldineAtherton. 348 p. [in English]

Sansi, R. (2020). The Recursivity of the Gift in Art and Anthropology. Between Matter and Method. London : Routledge. P. 117-130. [in English]

Sherry, Jr. (1983). Gift Giving in Anthropological Perspective. Journal of Consumer Research. Vol. 10. No 2. P. 157-168. [in English]

Van de Ven, J. (2000). The Economics of the Gift. CentER Discussion Paper. Vol. 68. P. 1-32. [in English]

Ythier,J., Gérard-Varet, L., Kolm, S. (2001). The Economics of Reciprocity, Giving and Altruism. Economics Bulletin. AccessEcon. Vol. 28(14). [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ