Новітня музикологія театру Леся Курбаса 1910–1930-х років
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.32.2023.281317Ключові слова:
музикологія, феномен, Театр Леся Курбаса, образ вистави, симфонізм, полістилізм, новітні театральні формиАнотація
У статті здійснено спробу комплексно дослідити роль музичного мистецтва у формуванні феномену Театру Леся Курбаса та у становленні першої режисерської школи новітньої української сцени. На підставі здійсненого аналізу історичних джерел і сценічних робіт майстра та його учнів доведена їхня спільна модерна та авангардистська мистецька орієнтація з рядом українських композиторів, залучених до співпраці над виставами Молодого театру і «Березоля».
Посилання
Avdiyeva, I. Pro naikraschy ludynu, yaky ya znala v unatski roky [About the best person I knew in my youth]. Les Kurbas. Memoirs of contemporaries: coll. of articles. (1969). Kyiv: Mystetstvo. Pp. 143-157. [in Ukrainian]
Bereza-Kudrytskyi, P. (2008). Teatralny “LEF” v Ukraini – mystetske ob’ednannya «Berezil» [Theater «LEF» in Ukraine – art association «Berezil»]. Ukrainian Theater, 5. Pp. 23-25. [in Ukrainian]
Boboshko, Yu. (1987). Rezhiser Les’ Kurbas [Director Les’ Kurbas]. Kyiv: Mystetstvo. 197 p. [in Ukrainian]
Boloban, L. Vid Molodogo teatru do Kyidramte [From Molodyi Theater to Kyidramte]. Les Kurbas. Memoirs of contemporaries: coll. of articles. (1969). Kyiv: Mystetstvo. Pp. 104-116. [in Ukrainian]
Bondarchuk, S. Molodyi teatr [Molodyi Theater]. Molodyi Theater: genesis, tasks, ways: coll. of articles. (1991). Kyiv: Mystetstvo. Pp. 103-166. [in Ukrainian]
Chechel, N. (1993). Ukrainske teatral’ne vidrodzennya: zahidna klasyka na ukrainskiy sceni 1920-1930-h rokiv. Problemy tragediynoi vystavy [Ukrainian theatrical revival: Western’s classics on the Ukrainian stage of 1920-1930. Problems of a tragic performance]. Kyiv: Naukova dumka. 143 p.
Cherkashin, R., Fomina, J. (2008). My-bereziltsi: Teatralni spogady-rozdumy [We – Bereziletes: Theatrical memories-reflections]. Kharkiv: Acta. 347 p. [in Ukrainian]
Chystyakova, V. Z lystiv do V. V. Gakkebusha [From letters to V. V. Gakkebush]. Molodyi Theater: genesis, tasks, ways: coll. of articles. (1991). Kyiv: Mystetstvo. Pp. 237-246. [in Ukrainian]
Gudran, J. (1926). «Shpana» v «Berezole» [«Punk» in «Bererzil»]. New Art, 26. Pp. 8-9.
Halytskyi, V. (1984). Teatr moeyi unosti [Theater of my youth]. Kyiv: Mystetstvo. 284 p. [in russian]
Hirnyak, J. (1982). Spomyny [Memories]. New York: Suchasnist’. 487 p. [in Ukrainian]
Ignatovych, G. Pro futuro [ Pro futuro]. Les Kurbas. Memoirs of contemporaries: coll. of articles. (1969). Kyiv: Mystetstvo. Pp. 123-134. [in Ukrainian]
Kozytskyi, P. (1931). «Dyktatura» «Berezolya» yak muzychne vydovysche [«Dictatorship» of «Bererzil» as a musical spectacle]. Soviet Theater, 1-2. Pp. 67-70. [in Ukrainian]
Kozytskyi, P. (1932). Muzyka v «Berezole» [Music in «Berezil»]. M. T. Rylsky IMFE of the NAS of Ukraine. F. 42, unit. coll. 16. [in Ukrainian]
Kurbas, L. Z rezhiserskogo schodennyka [From director’s diary]. Kurbas, L. (1988). Berezil’. From creative heritage. Kyiv: Dnipro. Pp. 31-47. [in Ukrainian]
Kurbas, L. Pro svidomyi pidhid do tvorchoi roboty, pro sut’ maisternosti [About the conscious approach to creative work, about the essence of mastery]. Kurbas, L. (1988). Berezil’. From creative heritage. Kyiv: Dnipro. Pp. 112-118. [in Ukrainian]
Kurbas, L. Pytannya idei ta formy. Leksii z praktyky sceny [Questions of idea and form. Lectures on stage practice]. Kurbas, L. (1988). Berezil’. From creative heritage. Kyiv: Dnipro. Pp. 112-118. [in Ukrainian]
Kurbas, L. «Allo, na xvyli 477!» [«Hello, on the wave of 477!»]. Kurbas, L. (1988). Berezil’. From creative heritage. Kyiv: Dnipro. Pp. 302-303. [in Ukrainian]
Kurbas, L. Texty, document riznyh rokiv [Texts, documents of different years]. M. T. Rylsky IMFE of the NAS of Ukraine. F. 42, unit. coll. 49. [in Ukrainian]
Kurbas, L. «Naperedodni»: zauvazennya [«On the eve»: remarks]. M. T. Rylsky IMFE of the NAS of Ukraine. F. 42, unit. coll. 38. [in Ukrainian]
Lazoryshak, A. (April, 27 1923). K segolnyashneyi postanovke «Gaza» Kaizera v teatre im. Shevchenko [For today’s production of «Gaz» by Kaiser at the theater named after Shevchenko]. Proletarian truth. [in russian]
Leonenko, Ya, Filkevich, G. Muzychnyi prostir vystav teatru Lesya Kurbasa [The musical space of Les Kurbas Theater performances]. Essays on the history of Ukrainian theater art of the 20th century (2006). Kyiv: Intertechnology. Pp. 325-350. [in Ukrainian]
Lopatynskyi, F. (1927). «Sava Chaly»: Do postanovki v Derzhteatri «Berezil» [«Sava Chaly»: To be staged in State Theater «Berezil»]. New Art, 5(46). Pp. 15-16. [in Ukrainian]
Maytus, Y. (1972). Spogady pro Lesya Kurbasa [Memoires of Les’ Kurbas]. Music, 2. Pp. 13-15.
Narodnyi artyst respubliki Les’ Kyrbas pro ukrainsky operetta [People’s Artist of the Republic Les Kurbas about the Ukrainian operetta]. (1925). New Art, 8. P. 3. [in Ukrainian]
Pigulovich, Z. (2014). Vospominaniya ob Alexandre Stepanoviche Kurbase [Memoires of Alexander Stepanovich Kurbas]. Actual problems of artistic practice and art science: Artistic horizons, 6(17). Pp. 170-178. [in russian]
Polfyorov, Ya. (1929). Muzyka v dramaticheskom teatre [Music in the dramatic theater]. Soviet Theater, 4-5. Pp. 26-31. [in Ukrainian]
Protokoly rezyserskogo shtabu «Berezolya». Kurbas, L. (2001). Theater Philosophy. Kyiv: Osnovy. Pp. 375-455. [in Ukrainian]
Rulin, P. (1926). Mynulyi sezon «Berezolya» [Last season of «Berezil»]. Life and Revolution, 6. Pp. 68-76. [in Ukrainian]
Rulin, P. (1932). Ukrainski dramatychnyi teatr za pyatnadsyat’ rokiv Zhovtnya [Ukrainian Drama Theater for fifteenth years of October]. Life and Revolution, 11-12. Pp. 96-116. [in Ukrainian]
Samiylenko, P. (1972). Nezabutni dni gorin’ [Unforgettable days of fires]. Kyiv: Mystetstvo. 84 p. [in Ukrainian]
Savchenko,M., Savchenko, V. (2015). Golos berezolivtsya ta yogo vidlunnya [The voice of Berezolivets and its Echo]. Zhitomir: O. O. Evenok Publishing. 301 p. [in Ukrainian]
Savchenko, Ya. (November, 20 1918). Vidkryttya Molodogo teatru. Zar Edip [Opening of the Molodyi theater. King Oedipus]. Renaissance. [in Ukrainian]
Tokar, H. (1926). «Shpana»: «Berezil» [«Punk»: «Berezil»]. Theater – Music – Cinema, 18. P. 6. [in Ukrainian]
Vasyl’ko, V. (1984). Teatru viddane zuttya [Life devoted to Theater]. Kyiv: Mystetstvo. 407 p. [in Ukrainian]
Verkhatskyi, M. Skarby velykogo maistra. Do 80-richya z dnya narodzhennya Lesya Kurbasa. [Treasures of the great Master. To the 80th anniversary of the birth of Les Kurbas]. M. Verkhatskyi. 100: Days and Work. Correspondence. Memoires of contemporaries. Kyiv: Prose. 240 p. [in Ukrainian]
Verkhotursky, A. (October, 10 1923). «Gaz» v teatri «Berezil» [«Gas» in the «Berezil» theater]. Proletarian Truth. [in russian]
Verykivska, I. (1999). Z epistolyarii Myhaila Verykivskogo. Lysty do Pylypa Kozytskogo 1925-1928 rokiv [From the epistolary of Myhailo Verykivski. Letters to Pylyp Kozytskyi 1925-1928]. Ukrainian Music Archive, 2. Pp. 2013-214. [in Ukrainian]
Vlasyuk, D. Storinka mynulogo [Page of the past]. Les Kurbas. Memoirs of contemporaries: coll. of articles. (1969). Kyiv: Mystetstvo. Pp. 222-232. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.