Моносистемність та полісистемність вистав сучасного театру ляльок України (на прикладі сценографії Віри Задорожньої)

Автор(и)

  • Дар’я Задорожня Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-1289-4262

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.32.2023.281324

Ключові слова:

моносистемність, полісистемність, художній образ, сценографія, засоби виразності, театр ляльок

Анотація

У статті зроблено спробу охарактеризувати проблеми формування образної системи вистав сучасного театру ляльок через застосування нових засобів виразності у синтетичному за своєю природою театральному мистецтві. Запропоновано використання нової термінології, що дає більш точне позначення творчого процесу. Проаналізовано приклади можливостей використання різних систем ляльок у виставах сучасного театру ляльок України.

Біографія автора

Дар’я Задорожня, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

аспірантка кафедри театрознавства

Посилання

Buchma, O.Ye. (2013). Osoblivosti stvorennya scenichnogo obrazu z teatralnimi lyalkami riznih sistem [Features of creating a stage image with theater puppets of different systems]. Kultura Ukrayini. Vip. 41. [in Ukrainian]

Buchma, O.Ye. (2015). Novitni aktorski tehnologiyi suchasnogo teatru lyalok yak chinnik transformacijnih procesiv hudozhnoyi kulturi [Newest acting technologies of modern puppet theater as a factor of transformation processes of artistic culture]: dis. … kand. mistectvoznavstva: 26.00.01. Kyiv: NAKKiM. 191 s. [in Ukrainian]

Grusheckij, Ya. I. (2013). Rezhiserski poshuki v teatri lyalok Ukrayini ostannoyi chverti ХХ stolittya [Director’s Search in the Puppet Theater of Ukraine in the Last Quarter of the Twentieth Century]: dis. … kand. mistectvoznavstva: 17.00.02. Kyiv: KNUTKiT. 190 s. [in Ukrainian]

Zadorozhnіa, D. (2020). Hudozhno-estetichnij diapazon tvorchih poshukiv Kiyivskogo municipalnogo akademichnogo teatru lyalok na livomu berezi Dnipra [The artistic and aesthetic range of creative searches of the Kyiv Municipal Academic Puppet Theater on the left bank of the Dnipro River]: kvalifikacijna robota magistra, specialnist 026 – scenichne mistectvo, Kyiv. [in Ukrainian]

Ivanova-Gololobova, D.O. (2020). Ukrayinskij teatr lyalok 1920-h rokiv: organizacijni ta hudozhni zasadi [Ukrainian Puppet Theater of the 1920s: Organizational and Artistic Foundations]: dis. … kand. mistectvoznavstva: 17.00.02. Kyiv: KNUTKiT. 252 s. [in Ukrainian]

Ivanova, D.O. (2015). Diyalnist teatru «Revolyucijnij vertep» u konteksti stanovlennya profesijnogo teatru lyalok Ukrayini [Activities of the «Revolutionary Vertep» Theater in the Context of the Formation of a Professional Puppet Theater in Ukraine]. Arkadiya, № 1(42). [in Ukrainian]

Martovska, O.A. (2013). Lyalkar Sergij Yefremov: narisi tvorchosti [Puppeteer Serhiy Yefremov: sketches of his work]. Kyiv: Veselka. 104 s. [in Ukrainian]

Neupokoyev, R.V. (2018). Ekzistencialni osoblivosti estradnogo nomera iz lyalkoyu [Existential features of a variety show with a puppet]. Kulturologichna dumka: shorichnik naukovih prac. Kyiv: Institut kulturologiyi Nacionalnoyi akademiyi mistectv Ukrayini. No 14. 216 s. [in Ukrainian]

Neupokoyev, R.V. (2018). Ontologiya mistectva igrovoyi lyalki yak kulturne vtilennya specifichnih zasobiv viraznosti [The Ontology of Play Puppetry Art as a Cultural Embodiment of Specific Means of Expression]. Naukovij visnik Kiyivskogo nacionalnogo universitetu teatru, kino i telebachennya imeni I.K. KarpenkaKarogo: zbirnik naukovih prac. Kyiv. Vip. 23. 234 s. [in Ukrainian]

Rubinskij, L.Yu. (2004). Misticheskaya sushnost igrayushih kukol [The Mystical Essence of Playing Puppets]. Harkiv: Timoshenko A.N. [in russian]

Silchenko, T.I. (2022). Zhest v plastici ruk yak prijom hudozhnoyi viraznosti v konteksti obrazotvorchogo mistectva: tipologichnij aspekt [Gesture in hand plastics as a technique of artistic expression in the context of fine arts: a typological aspect]. Naukovij visnik Kiyivskogo nacionalnogo universitetu teatru, kino i telebachennya imeni I. K. Karpenka-Karogo: zbirnik naukovih prac. Kyiv. Vip. 31. 164 s. [in Ukrainian]

Silchenko, T.I. (2022). Simvol, znak, metafora plastichnogo zhestu ruk kriz prizmu filosofiyi [A symbol, a sign, a metaphor of a plastic hand gesture through the prism of philosophy]. Kulturologiya ta socialni komunikaciyi: innovacijni strategiyi rozvitku. Mizhnarodna naukova konferenciya. Harkiv: HDAK. S. 272-274. 476 s. [in Ukrainian]

Frenkel, M. (1987) Plastika scenichnogo prostoru [Plasticity of the stage space]. Kyiv: Mistectvo. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-30

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО