Кінематограф за Метцем: «Цей смутний об’єкт бажань»

Автор(и)

  • Оксана Мусієнко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна http://orcid.org/0000-0002-1707-1652

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.32.2023.281327

Ключові слова:

психоаналіз, стадія дзеркала, ідентифікація, метафора, метонімія

Анотація

Статтю присвячено аналізу теоретичної спадщини французького науковця Крістіана Метца, знаного дослідника проблем кіномистецтва.

Простежується вектор його наукових шукань, зроблено акцент на застосуванні вченим психоаналітичних, лінгвістичних і семіотичних методологій для вивчення кінематографа як соціокультурного феномена.

Біографія автора

Оксана Мусієнко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого

член-кореспондент Національної академії мистецтв України, заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор, професор кафедри кінознавства

Посилання

Aronson, O. Semyotycheskoe snovydenye [A semiotic dream]. Dyv.: Metts K. Voobrazhaemoe oznachaiushchee. Psykhoanalyz y kyno. SPb. 336 р. [in russian]

Bart, R. Camera Lucida. Notuvannia fotohrafii [Camera Lucida. Notation of the photo]. Retrieved from: https://nashformat.ua/products/camera-lucida.-notuvannyafotografii-929714 [in Ukrainian]

Bodri, Zh.L. Ideologicheskie effekti bazovogo kinematograficheskogo apparata [Ideological effects of basic cinematic]. Cineticle.com. Retrieved from: https://cineticle.com/23-0-jean-louis-baudry-ideological-effects [in russian]

Briukhovetska, O. (2003). Identyfikatsiia v kino: psykhoanalitychnyi pidkhid [Identification in cinema: a psychoanalytic approach]. Naukovi zapysky NaUKMA: Humanitarni nauky. T. 22, ch. 1. C. 114-118. [in Ukrainian]

Vigo, Zh. (1979). Smotret drugimi glazami. Luis Bunyuel, sbornik [Look with other eyes. Luis Buñuel, collection] ; sost. L.Dularidze. Moskva. 295 s. [in russian]

Havrak, Z. Z frantsuzkoi semiotyky kino [From the French semiotics of cinema]. Retrieved from: http://archivektm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=366 [in Ukrainian]

Zhyzhek, S. (2019) Yak nam chytaty Lakana [How should we read Lacan]. Kyiv: Komubuk. 168 s. [in Ukrainian]

Kler, R. (1958). Razmishleniya o kinoiskusstve [Reflections on cinema]. M.: Iskusstvo. 230 s. [in russian]

Krakauer, Z. (1974). Priroda filma. Reabilitatsiya fizicheskoi realnosti [The nature of the film. Physical rehabilitation reality]. M.: Yskusstvo. 423 s. [in russian]

Lakan, Zh. (2003). Entsyklopediia postmodernizma [Entsyklopedia by postmodernizm]. Kyiv: Vyd-vo Solomii Pavlychko «Osnovy». 503 s. [in Ukrainian]

Lakan, Zh. Suchasnist mynuloho. Dialoh [The present of the past. Dialogue]. Elizabet Rudynesko, Alen Badiu. Retrieved from: https://www.yakaboo.ua/ua/zhak-lakansuchasnist-minulogo-dialog.html [in Ukrainian]

Mankovskaya, N. Struktura zhelaniya [The structure of desire] // Estetika postmodernizma. SPb: Aleteiya, 2000. 347 s. [in russian]

Metts, K. (2013). Voobrazhaemoe oznachayushchee. Psikhoanaliz i kino [Imaginary signifier. Psychoanalysis and cinema]. SPb: Izdatelstvo Yevropeiskogo universiteta v SPb. 334 s. [in russian]

Metts, K. (1984). Problemi denotatsii v khudozhestvennom filme [Problems of denotation in a feature film] // Stroenie filma. M.: Raduga. 279 s. [in russian]

MakDonald, K. (2018). Kino i semiotika [The cinema and semiotics] // Filosofiya filma. Kharkov: Gumanitarnii tsentr. 234 s. [in Ukrainian]

Sandrar, B. (1988). Azbuka kino. Interview pro kino [ABC of cinema. Interview about cinema] // Iz istorii frantsuzskoi kinomisli 1911-1933. Nemoe Kino. M.: Iskusstvo. 317 s. [in russian]

Froid, Z. (2019). Tlumachennia sniv [Interpretation of dreams]. Kharkiv: Folio. 608 s. [in Ukrainian]

Yung, K.G. (1998). Ob otnoshenii analiticheskoi psikhologii v poezii [About the relationship of analytical psychology in poetry] // K.-G.Yung, E.Noiman. Psikhoanaliz i iskusstvo. M.: Vakler. 303 s. [in russian]

Mitry, Jean (1987). La Sémiologie en question: Language et cinéma. Paris, Cerf.

Metz, Christian (1977). Essais Semiotiques (Collection D’Esthetique). Paris: Klincksieck. 208 p.

Metz, Christian (1971). Langage et Cinéma. Paris: Larousse. 223 p.

Metz, Christian (1964). Le cinéma : langue ou langage? In: Communications, 4. Recherches smiologiques. pp. 52-90. Retrieved from: https://www.scribd.com/document/252027000/Metz-Cinema-Langue-ouLangage#

Morin, Edgar (1956). Le cinéma ou l’homme imaginaire? Essai d’Anthropologie Sociologique, Paris: Les éditions de minuit. Retrieved from: https://monoskop.org/images/9/90/Morin_Edgar_Le_cinema_ou_l_homme_imaginaire.pdf

Lacan, Jacques (2006). The Mirror Stage as the Formative of the / Function, Ecrits, The First Complete Edition in English. New York, London: W.W. Norton and Company. 100 p. Retrieved from: https://www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Lacan%20Mirror%20Stage.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-30

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО