Реалізація мотиву «відродження» в моновиставах «Прекрасний звір у серці!» та «Момент кохання»

Автор(и)

  • Євген Нищук Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291473

Ключові слова:

моновистава, наратив опору, колоніалізм, мотив відродження (відновлення), сучасний український театр, катарсис

Анотація

У статті проаналізовано концепт відродження (відновлення) у моновиставах «Прекрасний звір у серці!» та «Момент кохання». Мотив відродження має особливу евентуальну значущість для сучасної соціокультурної ситуації в Україні, надає можливість глядацькій аудиторії за допомогою моновистав пережити катарсис, тобто очищення душі та її відновлення задля боротьби з ворогом. Аналізовані у статті моновистави є частиною загального наративу спротиву, який сьогодні формує українська культура, інтенсифікуючи форми національної самоідентифікації та визначаючи вектори відродження країни після Перемоги. У такому разі жанр моновистави виконує важливу суспільну функцію, формуючи наратив національного відродження й сприяючи консолідації громадянського суспільства.

Посилання

Kempbel, Dzh. (1999). Heroi iz tysiacheiu oblych [Hero with a thousand faces]. Kyiv : Alternatyvy. 391 s. [in Ukrainian]

Krasnianska, O. (2001). Trahichnyi konflikt z tochky zoru typolohii hry [Tragic conflict from the point of view of typology of the game]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy. Zb. nauk. pr.; redkol.: A.Chebykin (holova) ta in. Vyp. 2. Kyiv. S. 224-230. [in Ukrainian]

Nyshchuk, Ye. (2022). Osoblyvosti stsenichnoho prostoru monovystavy «Prekrasnyi zvir u sertsi!»: intermedialnyi analiz [Features of the stage space of the monoperformance «The beautiful beast in the heart!»: intermediate analysis]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, № 47. S. 36-41. [in Ukrainian]

Nyshchuk, Ye. (2022). Reprezentatsiia «shliakhu heroia» v monovystavi «Moment kokhannia» Natsionalnoho dramatychnoho teatru imeni I. Franka (rezhyser T. Zhyrko). [Representation of «the hero’s way» in the monoperformance «The moment of love» in Ivan Franko National Drama Theater (director T. Zhyrko)]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, № 52. S. 94-99. [in Ukrainian]

Nyshchuk, Ye. (2022). Hanrovi modyfikatsii monovystavy v sotsiokulturnomu dyskursi rosiisko-ukrainskoi viiny v 2022 r. [genre modifications of the monoperformance in the socio-cultural discourse of the russian-ukrainian war in 2022.]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, № 55. S. 97-102. [in Ukrainian]

Fialko, V. (2016). Teatr Ukrainy II polovyny XX stolittia: obrazna leksyka [Ukrainian theater of the 2nd half of the 20-th century: figurative vocabulary]. Kyiv : Vydavnychyi dim «Antykvar». 430 s. [in Ukrainian]

Shevchenko, O.K. (1995). Ontolohiia trahichnoho ta fenomen trahedii v yevropeiskii kulturi [Ontology of the Tragic and the Phenomenon of Tragedy in European Culture]: avtoreferat dys. … doktora filos. nauk; Instytut filosofii NAN Ukrainy. Kyiv. 40 p. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО