Геронтософські аспекти драматургії Моріса Панича
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291474Ключові слова:
драматургія Моріса Панича, геронтософія, старіння населення, геронтофобія, евтаназія, геронтоцид, ейджизмАнотація
У статті розглянуто проблему осмислення старості в творчості канадського драматурга Моріса Панича. Головним предметом дослідження є геронтософські аспекти драматургії М. Панича.
Методологія дослідження базується на наступних наукових методах: пошуково-аналітичний (для збору інформації про творчість Моріса Панича), біографічний (для реконструкції етапів життєвого шляху Моріса Панича), семіотичний (для розкриття наявного в п’єсах М. Панича символізму), структурно-типологічний (для виявлення специфіки драматургії і типологізації персонажів), порівняльний (для виявлення подібних та відмінних характеристик літніх персонажів п’єс Моріса Панича), метод узагальнення (для підбиття підсумків).
Результати та висновки. Виявлено, що абсурдистські п’єси канадського драматурга Моріса Панича містять розлогу екзистенційну проблематику, де не останнє місце посідає осмислення старості. Цілий ряд драматичних текстів («7 історій», «Спостерігач», «Порушники», «Гордон», «Магазинні злодюжки», а також сітком «Гей, Леді!») зображує літніх персонажів, їх спосіб життя та комунікації з іншими членами соціуму. Аналіз проблематики, драматичних колізій, характерів персонажів з творів Моріса Панича дав змогу зробити певні узагальнення щодо загальної концепції старості та ставлення драматурга до проблеми порозуміння представників різних поколінь. Наскрізними для інтертекстуального поля творів М. Панича є такі ідеї: старі люди мають лімінальний (перехідний) статус, що спричинює відповідні розмисли про смерть; старість є часом «збірки» особистості, персональної самоідентифікації, спогадів про минуле; життєві цінності літніх персонажів Моріса Панича перебувають поза вимірами християнської етики; старі з його п’єс демонструють бунтівне ставлення до суспільних норм і державних законів; кожен із літніх героїв М. Панича зберігає установку на наставництво, кожен прагне передати свій досвід та знання молодшому поколінню. Драматург мислить у річищі стратегії «позитивного старіння», трактує старість як повноцінний життєвий період, заперечує надмірний культ сили, молодості, активності та краси, критикує геронтофобію та ейджизм, аналізує проблеми евтаназії та насильства над старими. Приклад творчої діяльності Моріса Панича актуалізує необхідність подальшого мистецтвознавчого дослідження варіативних моделей старості та стратегій старіння, віддзеркалених в авторській драматургії та на театральній сцені.
Посилання
Ablitzov, V. (2007). Halaktyka «Ukrayina». Ukrayinsʹka diaspora: vydatni postati. [Galaxy «Ukraine». Ukrainian diaspora: prominent figures]. K.: KYT. 436 p. [in Ukrainian]
Anhelova, A. (2016). Svitohlyadno-relihiyni prychyny rytualʹnoho vbyvstva starykh [Worldview and religious reasons for the ritual killing of the elderly]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (13), Is.: 82. Budapest, 2016. P. 18-22.
Haydash, A. (2019). Dyskurs starinnya u dramaturhiyi SSHA: problemne pole, seman- tyka, poetyka: monohrafiya. Discourse of aging in US drama: problematic field, semantics, poetics: monograph. Dnipro: Aktsent PP. 416 p. [in Ukrainian]
NISS (November 24, 2022). Sotsialʹno-demohrafichna sytuatsiya v Ukrayini: shlyakhy podolannya naslidkiv viyny] Socio-demographic situation in Ukraine: ways to overcome the consequences of the war]. Natsionalʹnyy instytut stratehichnykh doslidzhenʹ [National Institute of Strategic Studies]. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/sotsialnodemohrafichna-sytuatsiya-v-ukrayini-shlyakhypodolannya [in Ukrainian]
Ovcharenko, E. (2019). Pochuty odyn odnoho [I-Hear each other]. UA.tv. Kulʹtura ]I-UA.tv. Culture]. URL: https://i-ua.tv/culture/14862-pochuty-odyn-odnoho [in Ukrainian]
Panych, M. (2014). 7 istoriy ta inshi p`yesy [7 stories and other plays]. Brusturiv: Dyskursus. 316 p. [in Ukrainian]
Pastuh, B. (2015). Zhanrovyy holod [Genre hunger]. Zbruč: internet-hazeta [Zbruč: online newspaper]. URL: https://zbruc.eu/node/35781 [in Ukrainian]
Sereda, S. (May 29, 2023). Demohraf Ella Libanova: Pro bebibum davayte ne mriyaty. Tse – nerealʹno. [Demographer Ella Libanova: Let’s not dream about a baby boom. It is not real]. Ukrayinsʹka pravda. [Ukrainian Pravda]. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2023/05/29/7404353/ [in Ukrainian]
«Hey, Lady!» (2020). Original series, created and written by Morris Panych. Official website: https://www.tjcontent.ca/about
Anderson, M. (2014, November 12). Review: Sextet. Mooney on Тheatre. URL: https://www.mooneyontheatre.com/2014/11/12/review-sextet-tarragon/
Beete, P. (2014, September 25). Art Talk with Morris Panych and Ken MacDonald. National Endowment for the Arts. URL: https://www.arts.gov/art-works/2014/art-talk-morris-panych-and-ken-macdonald
Bekhta, I. & Hrytsiv, N. & Matviychuk A. (2021, April 22–23). Marking up Dramatic Text: a Case Study of «7 Stories» by Morris Panych. COLINS-2021: 5th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems. Kharkiv, Ukraine Ken And Morris. Making Theatre Happen: оfficial website. URL: http://www.kenandmorris.com/
Nothof, A. (2023, September 27). Morris Panych. URL: https://www.canadiantheatre.com/dict.pl?term=Morris%20Panych
Owen, D. (2013). The Comedy of Loss: The Plays of Morris Panych. The Australian Actor Training Conference Conference. Federation University, Ballarat, Victoria. URL: https://www.academia.edu/24476815/The_Comedy_of_Loss_The_Plays_of_Morris_Panych_CATR_2013_
Panych, M. (Fall 1993). Contradictions (Morris Panych comments on theatre). Canadian Theatre Review. Vol. 76. Рр. 58-59. https://doi.org/10.3138/ctr.76.010
Panych, М. (2015). The Shoplifters. Vancouver: Тalonbooks. 121 р.
Piatkowski, M. (2009, March 03). Umbrella Talk with playwright Morris Panych. http://onebigumbrella.blogspot.com/2009/03/umbrella-talk-withplaywright-morris.html
Reid, G. (1990, automne). ‘And then we saw you fly over here and land!’: Metadramatic Design in the Stage Work of Morris Panych and Ken MacDonald. Theatre Research in Canada. Vol. 11, Is. 2. Рp. 134-147. https://doi.org/10.3138/tric.11.2.134
Reid, G. (2011). Morris Panych. The Canadian Encyclopedia. URL: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/morris-panych
Robins, M. (2015, October 8). Theatre review: The Waiting Room is filled with hope (and love). Vancouver Presents. URL: https://www.vancouverpresents.com/theatre/theatre-review-the-waiting-room-is-filledwith-hope/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.