Геронтософські аспекти драматургії Моріса Панича

Автор(и)

  • Ангеліна Ангелова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291474

Ключові слова:

драматургія Моріса Панича, геронтософія, старіння населення, геронтофобія, евтаназія, геронтоцид, ейджизм

Анотація

У статті розглянуто проблему осмислення старості в творчості канадського драматурга Моріса Панича. Головним предметом дослідження є геронтософські аспекти драматургії М. Панича.

Методологія дослідження базується на наступних наукових методах: пошуково-аналітичний (для збору інформації про творчість Моріса Панича), біографічний (для реконструкції етапів життєвого шляху Моріса Панича), семіотичний (для розкриття наявного в п’єсах М. Панича символізму), структурно-типологічний (для виявлення специфіки драматургії і типологізації персонажів), порівняльний (для виявлення подібних та відмінних характеристик літніх персонажів п’єс Моріса Панича), метод узагальнення (для підбиття підсумків).

Результати та висновки. Виявлено, що абсурдистські п’єси канадського драматурга Моріса Панича містять розлогу екзистенційну проблематику, де не останнє місце посідає осмислення старості. Цілий ряд драматичних текстів («7 історій», «Спостерігач», «Порушники», «Гордон», «Магазинні злодюжки», а також сітком «Гей, Леді!») зображує літніх персонажів, їх спосіб життя та комунікації з іншими членами соціуму. Аналіз проблематики, драматичних колізій, характерів персонажів з творів Моріса Панича дав змогу зробити певні узагальнення щодо загальної концепції старості та ставлення драматурга до проблеми порозуміння представників різних поколінь. Наскрізними для інтертекстуального поля творів М. Панича є такі ідеї: старі люди мають лімінальний (перехідний) статус, що спричинює відповідні розмисли про смерть; старість є часом «збірки» особистості, персональної самоідентифікації, спогадів про минуле; життєві цінності літніх персонажів Моріса Панича перебувають поза вимірами християнської етики; старі з його п’єс демонструють бунтівне ставлення до суспільних норм і державних законів; кожен із літніх героїв М. Панича зберігає установку на наставництво, кожен прагне передати свій досвід та знання молодшому поколінню. Драматург мислить у річищі стратегії «позитивного старіння», трактує старість як повноцінний життєвий період, заперечує надмірний культ сили, молодості, активності та краси, критикує геронтофобію та ейджизм, аналізує проблеми евтаназії та насильства над старими. Приклад творчої діяльності Моріса Панича актуалізує необхідність подальшого мистецтвознавчого дослідження варіативних моделей старості та стратегій старіння, віддзеркалених в авторській драматургії та на театральній сцені.

Посилання

Ablitzov, V. (2007). Halaktyka «Ukrayina». Ukrayinsʹka diaspora: vydatni postati. [Galaxy «Ukraine». Ukrainian diaspora: prominent figures]. K.: KYT. 436 p. [in Ukrainian]

Anhelova, A. (2016). Svitohlyadno-relihiyni prychyny rytualʹnoho vbyvstva starykh [Worldview and religious reasons for the ritual killing of the elderly]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (13), Is.: 82. Budapest, 2016. P. 18-22.

Haydash, A. (2019). Dyskurs starinnya u dramaturhiyi SSHA: problemne pole, seman- tyka, poetyka: monohrafiya. Discourse of aging in US drama: problematic field, semantics, poetics: monograph. Dnipro: Aktsent PP. 416 p. [in Ukrainian]

NISS (November 24, 2022). Sotsialʹno-demohrafichna sytuatsiya v Ukrayini: shlyakhy podolannya naslidkiv viyny] Socio-demographic situation in Ukraine: ways to overcome the consequences of the war]. Natsionalʹnyy instytut stratehichnykh doslidzhenʹ [National Institute of Strategic Studies]. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/sotsialnodemohrafichna-sytuatsiya-v-ukrayini-shlyakhypodolannya [in Ukrainian]

Ovcharenko, E. (2019). Pochuty odyn odnoho [I-Hear each other]. UA.tv. Kulʹtura ]I-UA.tv. Culture]. URL: https://i-ua.tv/culture/14862-pochuty-odyn-odnoho [in Ukrainian]

Panych, M. (2014). 7 istoriy ta inshi p`yesy [7 stories and other plays]. Brusturiv: Dyskursus. 316 p. [in Ukrainian]

Pastuh, B. (2015). Zhanrovyy holod [Genre hunger]. Zbruč: internet-hazeta [Zbruč: online newspaper]. URL: https://zbruc.eu/node/35781 [in Ukrainian]

Sereda, S. (May 29, 2023). Demohraf Ella Libanova: Pro bebibum davayte ne mriyaty. Tse – nerealʹno. [Demographer Ella Libanova: Let’s not dream about a baby boom. It is not real]. Ukrayinsʹka pravda. [Ukrainian Pravda]. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2023/05/29/7404353/ [in Ukrainian]

«Hey, Lady!» (2020). Original series, created and written by Morris Panych. Official website: https://www.tjcontent.ca/about

Anderson, M. (2014, November 12). Review: Sextet. Mooney on Тheatre. URL: https://www.mooneyontheatre.com/2014/11/12/review-sextet-tarragon/

Beete, P. (2014, September 25). Art Talk with Morris Panych and Ken MacDonald. National Endowment for the Arts. URL: https://www.arts.gov/art-works/2014/art-talk-morris-panych-and-ken-macdonald

Bekhta, I. & Hrytsiv, N. & Matviychuk A. (2021, April 22–23). Marking up Dramatic Text: a Case Study of «7 Stories» by Morris Panych. COLINS-2021: 5th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems. Kharkiv, Ukraine Ken And Morris. Making Theatre Happen: оfficial website. URL: http://www.kenandmorris.com/

Nothof, A. (2023, September 27). Morris Panych. URL: https://www.canadiantheatre.com/dict.pl?term=Morris%20Panych

Owen, D. (2013). The Comedy of Loss: The Plays of Morris Panych. The Australian Actor Training Conference Conference. Federation University, Ballarat, Victoria. URL: https://www.academia.edu/24476815/The_Comedy_of_Loss_The_Plays_of_Morris_Panych_CATR_2013_

Panych, M. (Fall 1993). Contradictions (Morris Panych comments on theatre). Canadian Theatre Review. Vol. 76. Рр. 58-59. https://doi.org/10.3138/ctr.76.010

Panych, М. (2015). The Shoplifters. Vancouver: Тalonbooks. 121 р.

Piatkowski, M. (2009, March 03). Umbrella Talk with playwright Morris Panych. http://onebigumbrella.blogspot.com/2009/03/umbrella-talk-withplaywright-morris.html

Reid, G. (1990, automne). ‘And then we saw you fly over here and land!’: Metadramatic Design in the Stage Work of Morris Panych and Ken MacDonald. Theatre Research in Canada. Vol. 11, Is. 2. Рp. 134-147. https://doi.org/10.3138/tric.11.2.134

Reid, G. (2011). Morris Panych. The Canadian Encyclopedia. URL: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/morris-panych

Robins, M. (2015, October 8). Theatre review: The Waiting Room is filled with hope (and love). Vancouver Presents. URL: https://www.vancouverpresents.com/theatre/theatre-review-the-waiting-room-is-filledwith-hope/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО