Розвиток національної хореодрами у період культурно-економічних реформ у КНР 1980-х рр.

Автор(и)

  • Фен Баоцзян Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291477

Ключові слова:

хореографічна драма, національна балетна школа, китайський балет, культурна революція в КНР, політика реформ

Анотація

Стаття присвячена проблемі розбудови національного балетного театру в Китаї. Головним предметом дослідження є балетний театр КНР часів виходу з кризи після культурної революції 1966-76 рр. Мета статті – дослідити розвиток національної хореографічної драми в Китайській Народній Республіці в період культурно-економічних реформ 1980-х рр.

Методи дослідження. Було використано наступні методи дослідження: системно-історичний метод (для послідовного розгляду впливу соціальних, культурних і політичних факторів на реформування діяльності китайського балетного театру); пошуково-аналітичний (для збору інформації про художню стратегію і репертуар головних сценічних майданчиків КНР, характер творчості провідних діячів балетного мистецтва в 1980-ті рр.); структурно-типологічний (для виявлення головних тенденцій розвитку китайського балетного театру), семіотичний (для аналізу символічної мови китайської національної хореографічної драматургії), компаративний (для порівняння різних історичних періодів розвитку китайського танцю, а також для зіставлення західного балетного мистецтва з національним стилем китайського балетного театру), метод узагальнення (для написання висновків).

Результати та висновки. Виявлено, що впродовж 1980-х рр. китайський балет повертається до пошуків унікального національного стилю. Цей процес мав перерву під час культурної революції 1966- 76 рр., коли було дозволено виконання лише взірцевих революційних вистав, та був відновлений у період соціально-економічних реформ у КНР. Доведено, що у переважної більшості китайських хореографів апеляція до національного матеріалу відбувалася різними способами: через цитування відомих творів літератури, відтворення візуальних образів і тем з китайської кінокласики, використання історичних сюжетів і персонажів, залучення до сценографії предметів старовинної матеріальної культури (костюми, меблі, посуд, інші предмети побуту), додавання рухів з давніх обрядів, бойового мистецтва кунг-фу, імітації трудових процесів з життя доіндустріальної сільської громади. Зроблено висновок, що китайський національний балет користується багатовіковою спадщиною китайської традиційної культури як відправною точкою для реалізації нових ідей. Новаторські постановки китайських хореографів сполучають елементи класичного (сценічного) і народного танцю із західною балетною хореографією. Наголошено, що залучення творів світового балету до репертуарної афіши китайських балетних труп відбувалося за принципом адаптації та насичення національним змістом – семантикою, ідейно-філософськими концепціями, музичним матеріалом, хореографічною лексикою, художньо-декоративним оздобленням тощо. Виважена внутрішня та зовнішня культурна політика КНР, перехід економіки на ринкові рейки, прагнення китайських балетмейстерів знайти свій шлях у розвитку балетного мистецтва зумовили створення в країні наприкінці 1990-х рр. неповторної балетної школи, що нині постає як непересічне явище в світовій хореографічній культурі.

Посилання

Barboza, D. (2005, March 5). The Peacock Princess of China. The New York Times. URL: https://www.nytimes.com/2005/03/05/arts/dance/the-peacock-princess-of-china.html [in English].

Chen, Р. (2018). On Traditional Chinese Culture: Common Rhythmical Point Between Traditional Opera and Classical Dance. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. Vol. 170. Рр. 44-48. [in English]

Wilcox, E. (2019). Revolutionary Bodies: Chinese Dance and the Socialist Legacy. 1st ed. Oakland: University of California Press. 322 р. [in English]

邹, 之瑞. (2013) 新中国芭蕾舞史. 北京: 清华大学电视 社. 168. [Zhou Zhirui. A new history of Chinese ballet. Beijing: Tsinghua University Press, 2013. 168 p.]. [in Chinese].

Kiktenko, V. (2017). Ideologiya Komunistichnoyi partiyi Kitayu: vid revolyutsiyi do reform [The ideology of the Communist Party of China: from revolution to reform]. Ukrayina–Kitay. N4(10). URL: https://sinologist.com.ua/kiktenko-v-o-ideologiya-komunistychnoyi-partiyikytayu-vid-revolyutsiyi-reform/ (дата звернення 12.09.2023). [in Ukrainian]

Maksimenko, A. (2014). Khoreohrafichna osvita v Kytayi: tradytsiyi ta suchasnistʹ. [Choreographic education in China: traditions and modernity]. Aktualʹni pytannya mystetsʹkoyi osvity ta vykhovannya. [Current issues of art education and upbringing]. №1–2 (3–4). P. 105-113 [in Ukrainian].

Orlovskiy, M. (2020). Tantsi Pidnebesnoyi: zahadkovistʹ i nepovtornistʹ. [Celestial dances: mystery and uniqueness]. Ukrayina – Kytay. [Ukraine – China]. №1(19). URL: https://sinologist.com.ua/orlovskyjm-tantsi-pidnebesnoyi-zagadkovist-nepovtornist/ [in Ukrainian].

Tkachenko, I. (2023). Tantsyuvalʹne mystetstvo Kytayu: istoryko-teoretychnyy ekskurs. [Dance art of China: historical and theoretical excursion]. Suchasna mystetsʹka osvita: teoretyko-praktychnyy dyskurs [Modern art education: theoretical and practical discourse]. Riga, Latvia: «Baltija Publishing». P. 269-295. [in Ukrainian].

Zhang, G. (2019). Tradytsiyi narodnoho tantsyu v Kytaysʹkiy Narodniy Respublitsi. [Folk dance traditions in the People’s Republic of China]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalʹnoosvitniy shkolakh. [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]. №67. P. 82-86. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО