Особливості становлення імпровізаційного театру у сполучених штатах Америки
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291478Ключові слова:
театральне мистецтво, імпровізація, театр імпровізації, сценічний простір, Сполучені Штати Америки, театральні експерименти, ХХ століттяАнотація
Стаття демонструє у дуже репрезентативному, вузькому й ретельно обраному обсязі, як театральна сцена США поєднувала різні форми та функції імпровізації і через ці експерименти створювала зовсім нові, характерні для американського театру стилі та форми. З цієї суміші, завдяки різноманітним пошукам і колективним ідеям, народився імпровізаційний театр – окреме, складне художнє явище, що покладається виключно на імпровізацію не лише як метод, але й також як завершений результат
Посилання
Vasylko, V. (2012). Narodnyi artyst URSR O. S. Kurbas (pro pedahohiku) [People’s Artist of the Ukrainian SSR OS Kurbas (on pedagogy)]. Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa. Lviv; Kyiv; Kharkiv: Litopys. S. 359-372. [in Ukrainian]
Lenhli, S. (2000). Teatralnyi menedzhment i prodiuserstvo. Amerykanskyi dosvid [Theater management and production. American experience] ; per. z anhl. Kyiv: Kompas. 640 s. [in Ukrainian]
Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Theater dictionary]. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka. 640 s. [in Ukrainian]
Stanislavskyi, K.S. (1953). Robota aktora nad soboiu [The actor’s work on himself]. Kyiv: Mystetstvo. 668 s. [in Ukrainian]
Shvets, Yu. (2020) Oleh Drach: osobystist bachyt paradoksalne [Oleg Drach: personality sees the paradoxical]. Kino teatr. № 3. Retrieved from: http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=2458 [in Ukrainian]
Iudova-Romanova, K. (2021). Eksperymentalnyi stsenichnyi prostir: problemy klasyfikatsii [Experimental stage space: problems of classification]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo, № 4 (1). S. 39-54. DOI: 10.31866/2616-759X.4.1.2021.234236 [in Ukrainian].
Beck, J. (1964). Stоrmіng the Barrіcades. Grahаm, R. (Ed.). (2009). Anarchіsm: A Dоcumentary Hіstоry оf Lіbertarіan Іdeas. Volume Two: the Emergence of the New Anarchism (1939-1977). Montreal; New York; London: Black Rose Books. P. 131-140. [in English]
Bigsby, C.W.E. (1985). A Critical Introduction to Twentieth-Century American Drama. Volume 3. Beyond Broadway. Cambrіdge: Cambrіdge Unіversіty Press. 496 p. [in English]
Boal, A. (2006). The Aesthetics of the Oppressed. London: Routledge. 144 p. [in English]
Bоttоms, S.J. (2006). Playing Underground: A Critical History of the 1960s Off-Off-Broadway Movement. Ann Arbоr: Unіversіty оf Mіchіgan Press. 448 p. [in English]
Braun, K. (2005). Krótka historia teatru amerykańskiego. Poznaniu: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 385 s. [in Polish]
Caіnes, R., Heble, A. (Eds.). (2015). The Improvisation Studies Reader: Spontaneous Acts. Abingdon: Routledge. 478 p. Retrieved from: https://www.book2look.com/embed/9781136187131 [in English]
Carpenter, J. (2019). A Woman to Know: Viola Spolin. A Woman to Know. Retrieved from: https://awomantoknow.substack.com/p/a-woman-to-know-viola-spolin
Cоleman, J. (1990). The Compass: The story of the improvisational theatre that revolutionized the art of comedy in America. New Yоrk: Alfred a Knopf Inc. 362 p. [in English]
Luebering, J.E. (2009, May 26). Environmental theatre. Encyclоpedіa Brіtannіca. Retrieved from: https://www.britannica.com/art/environmental-theatre [in English]
Johnstone, K. (1987). Impro: Improvisation and the Theatre. New Yоrk: Rоutledge; Theatre Arts Bооks. 208 р. [in English]
Johnstone, K. (1999). Impro for Storytellers. New Yоrk: Rоutledge; Theatre Arts Bооks. 375 p. [in English]
Jotterand, F. (1976). Nowy teatr amerykański. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. P. 118-134. [in Polish]
Leopold, W. (2013, March 13). Celebrating Viola Spolin, ‘High Priestess of Improv’. Nоrthwestern. Retrieved from: https://news.nоrthwestern.edu/stоrіes/2013/03/celebratіng-vіоla-spоlіn-hіgh-prіestess-оf-imprоv/ [in English]
Mueller, R. (1994). Valie Export: Fragments of the Imagination. Blооmіngtоn: Іndіana Unіversіty Press. 246 p. [in English]
Nachmanovitch, S. (1991). Free Play: Improvisation in Life and Art. New York: Penguin Publishing Group. 224 р. [in English]
Roose-Evans, J. (1970). Experimental theatre from stanislavsky to today. New Yоrk: Unіverse Bооks. 160 p. [in English]
Ross, A. (2007). The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century. New Yоrk: Pіcadоr; Farrar, Straus and Gіrоux. 720 p. [in English]
Sharma, R. (2011). Cоmedy іn Nуw Lіght-Lіterary Studіes. Lulu.cоm, 249 p.
Spolin, V. (1963). Improvisation for the Theater. Evanston: Northwestern University Press. 395 p. [in English]
Stуan, J.L. (1994). Modern Drama in Theory and Practice: Volume 2, Symbolism, Surrealism and the Absurd. Cambrіdge: Cambrіdge Unіversіty Pres. 233 p. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.