Взаємодія українського театрального мистецтва і кінематографа в часи Другої світової війни: режисерсько-акторський аспект

Автор(и)

  • Галина Погребняк Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291480

Ключові слова:

театральне мистецтво, кінематограф, Друга світова війна, театри, кіностудії, режисура, актор

Анотація

Показано специфіку функціонування кіно- і театральних закладів в Українській РСР у 1943-1945 рр. Визначено дотичність театрального мистецтва та кінематографа, окреслено фактори їх взаємовпливу. Здійснено спробу розширити межі театрознавства в контексті кінознавчих розвідок. Показано вплив суспільно-політичних процесів на діяльність театру й кінематографа. З’ясовано роль екранних засобів у презентації театрального мистецтва, оригінальної творчості його найяскравіших майстрів. Визначено значимість кінорежисури у висвітленні здобутків представників театральної галузі. В опрацюванні теми було застосовано міждисциплінарний підхід, що базується на використанні низки загальнонаукових методів, зокрема: система теоретичних методів (індукція, дедукція, ототожнення, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез), що дало можливість опрацювати фактологічну базу реалізації фільмів у взаємодії з театральними діячами. Типологічний метод дав змогу розглянути спільні художні принципи у творчих пошуках майстрів театру і кіно. Крім того, було застосовано аналітичний і системний методи у своїй єдності, що є необхідним для вивчення мистецтвознавчого аспекту проблеми.

Посилання

Briukhovetska, O., Sobutskyi, M. (1995). Ihor Savchenko: pochesne druhe mistse? [Ihor Savchenko: an honorable second place?]. Kino-Teatr. Kyiv НУ «КМА». С. 14-19. [in Ukrainian]

Vaniuha, L.S. (2012). Druha svitova viina ta ukrainskyi dramatychnyi teatr im. Ivana Franka v Ternopoli [The Second World War and the Ukrainian Drama Theater named after Ivan Franko in Ternopil]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia : Mystetstvoznavstvo. № 2. S. 164-171. Retrieved from: http://nbuv.gov. ua/ UJRN/ NZTNPUm_2012_2_29 [in Ukrainian]

Volosheniuk, O., Doroshenko, A., Kulchynska, O. (2016). Derzhavna kulturna polityka. 1939-1945 [State cultural policy. 1939-1945]. Istoriia ukrainskoho kino. Tom. 2: 1930-1945 / hol. red. H. Skrypnyk. Kyiv. S. 286-321. [in Ukrainian]

Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinematography. 1896–1995]. Kyiv: KINO-KOLO. 464s. [in Ukrainian]

Krasylnykova, O.V. (1999). Istoriia ukrainskoho teatru XX storichchia [History of the Ukrainian theater of the 20th century]. Monohrafiia. Kyiv: Lybid. 208 s. [in Ukrainian]

Nesterenko, V.A. (2005). Stsenichne mystetstvo u viiskovii zoni Ukrainy v 1941–1943 rr. [Stage art in the military zone of Ukraine in 1941–1943]. Storinky voiennoi istorii Ukrainy. Zbirnyk naukovykh statei. Vypusk 9. Chastyna 3. Kyiv. S. 56-63. [in Ukrainian]

Pohrebniak, H.P. (2017). Kino, telebachennia i radio v stsenichnomu mystetstvi [inema, television and radio in performing arts]. Kyiv: NAKKKiM. 392 s. [in Ukrainian].

Pohrebniak, H.P. (2022). Odeska kinostudiia [Odesa film studio]. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy:entsyklopediia [elektronna versiia] / red.: I.M. Dziuba, A.I. Zhukovskyi, M.H. Zhelezniak ta in.; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. T. 24. S. 162-163. Retrieved from: https://esu.com.ua/article-74971 [in Ukrainian]

Puchkov, A. (2021). Tryvkyi troling trykstera: Metadramaturhiia Oleksandra Korniichuka [Persistent Trolling of the Trickster: Metadramaturgy by Oleksandr Korniychuk]. Kyiv: DUKh I LITERA. 608 s. [in Ukrainian]

Salata, O. (2022). Ukrainskyi teatr v umovakh nimetskoi okupatsii 1941–1942 rr. [Ukrainian theater in the conditions of the German occupation of 1941–1942]. Naukovi zoshyty istorychnoho fakultetu Lvivskoho universytetu. Vyp. 23. S. 83-92 [in Ukrainian]

Udovyk, V. Kyivska kinostudiia v period natsystskoi okupatsii (1941–1943) [Kyiv film studio during the Nazi occupation (1941–1943)]. Retrieved from: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/26399/27-Udovik.pdf? sequence=1 [in Ukrainian]

Kholodynska, S.M. (2012). Kinematohraf i telebachennia – «polifonichni» vydy mystetstva (estetyko-khudozhni osoblyvosti) [Cinematography and television are «polyphonic» forms of art (aesthetic and artistic features)]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Vyp. 4. S. 96-102. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА