Взаємодія українського театрального мистецтва і кінематографа в часи Другої світової війни: режисерсько-акторський аспект
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291480Ключові слова:
театральне мистецтво, кінематограф, Друга світова війна, театри, кіностудії, режисура, акторАнотація
Показано специфіку функціонування кіно- і театральних закладів в Українській РСР у 1943-1945 рр. Визначено дотичність театрального мистецтва та кінематографа, окреслено фактори їх взаємовпливу. Здійснено спробу розширити межі театрознавства в контексті кінознавчих розвідок. Показано вплив суспільно-політичних процесів на діяльність театру й кінематографа. З’ясовано роль екранних засобів у презентації театрального мистецтва, оригінальної творчості його найяскравіших майстрів. Визначено значимість кінорежисури у висвітленні здобутків представників театральної галузі. В опрацюванні теми було застосовано міждисциплінарний підхід, що базується на використанні низки загальнонаукових методів, зокрема: система теоретичних методів (індукція, дедукція, ототожнення, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез), що дало можливість опрацювати фактологічну базу реалізації фільмів у взаємодії з театральними діячами. Типологічний метод дав змогу розглянути спільні художні принципи у творчих пошуках майстрів театру і кіно. Крім того, було застосовано аналітичний і системний методи у своїй єдності, що є необхідним для вивчення мистецтвознавчого аспекту проблеми.
Посилання
Briukhovetska, O., Sobutskyi, M. (1995). Ihor Savchenko: pochesne druhe mistse? [Ihor Savchenko: an honorable second place?]. Kino-Teatr. Kyiv НУ «КМА». С. 14-19. [in Ukrainian]
Vaniuha, L.S. (2012). Druha svitova viina ta ukrainskyi dramatychnyi teatr im. Ivana Franka v Ternopoli [The Second World War and the Ukrainian Drama Theater named after Ivan Franko in Ternopil]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia : Mystetstvoznavstvo. № 2. S. 164-171. Retrieved from: http://nbuv.gov. ua/ UJRN/ NZTNPUm_2012_2_29 [in Ukrainian]
Volosheniuk, O., Doroshenko, A., Kulchynska, O. (2016). Derzhavna kulturna polityka. 1939-1945 [State cultural policy. 1939-1945]. Istoriia ukrainskoho kino. Tom. 2: 1930-1945 / hol. red. H. Skrypnyk. Kyiv. S. 286-321. [in Ukrainian]
Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinematography. 1896–1995]. Kyiv: KINO-KOLO. 464s. [in Ukrainian]
Krasylnykova, O.V. (1999). Istoriia ukrainskoho teatru XX storichchia [History of the Ukrainian theater of the 20th century]. Monohrafiia. Kyiv: Lybid. 208 s. [in Ukrainian]
Nesterenko, V.A. (2005). Stsenichne mystetstvo u viiskovii zoni Ukrainy v 1941–1943 rr. [Stage art in the military zone of Ukraine in 1941–1943]. Storinky voiennoi istorii Ukrainy. Zbirnyk naukovykh statei. Vypusk 9. Chastyna 3. Kyiv. S. 56-63. [in Ukrainian]
Pohrebniak, H.P. (2017). Kino, telebachennia i radio v stsenichnomu mystetstvi [inema, television and radio in performing arts]. Kyiv: NAKKKiM. 392 s. [in Ukrainian].
Pohrebniak, H.P. (2022). Odeska kinostudiia [Odesa film studio]. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy:entsyklopediia [elektronna versiia] / red.: I.M. Dziuba, A.I. Zhukovskyi, M.H. Zhelezniak ta in.; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. T. 24. S. 162-163. Retrieved from: https://esu.com.ua/article-74971 [in Ukrainian]
Puchkov, A. (2021). Tryvkyi troling trykstera: Metadramaturhiia Oleksandra Korniichuka [Persistent Trolling of the Trickster: Metadramaturgy by Oleksandr Korniychuk]. Kyiv: DUKh I LITERA. 608 s. [in Ukrainian]
Salata, O. (2022). Ukrainskyi teatr v umovakh nimetskoi okupatsii 1941–1942 rr. [Ukrainian theater in the conditions of the German occupation of 1941–1942]. Naukovi zoshyty istorychnoho fakultetu Lvivskoho universytetu. Vyp. 23. S. 83-92 [in Ukrainian]
Udovyk, V. Kyivska kinostudiia v period natsystskoi okupatsii (1941–1943) [Kyiv film studio during the Nazi occupation (1941–1943)]. Retrieved from: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/26399/27-Udovik.pdf? sequence=1 [in Ukrainian]
Kholodynska, S.M. (2012). Kinematohraf i telebachennia – «polifonichni» vydy mystetstva (estetyko-khudozhni osoblyvosti) [Cinematography and television are «polyphonic» forms of art (aesthetic and artistic features)]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Vyp. 4. S. 96-102. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.