Проблема визначення кінематографа «морального занепокоєння»: історичний дискурс

Автор(и)

  • Максим Клопенко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291481

Ключові слова:

польський кінематограф, кіно «морального занепокоєння», філософські засади екзистенціалізму, моральнісність, ціннісна криза, морально-етичний вибір

Анотація

Стаття присвячена проблемним аспектам визначення кінематографа «морального занепокоєння». Попри наявність досліджень, які всебічно розглядають відповідний період у польському кіно, сам феномен «морального занепокоєння» досі викликає низку труднощів трактування і означення його особливостей. У статті окреслені історичні, соціальні та філософські витоки дискусії про кінематограф «морального занепокоєння», проаналізовані засади основних підходів до його визначення, розглянуті хронологічні та структурні суперечності в рамках наявних кінознавчих розвідок, наголошено на доцільності широкого підходу в аналізі праць авторів кіно «морального занепокоєння». Визначено принципові для сьогодення особливості означеного кінематографа, а також його морально-етичне наповнення.

Посилання

Dabert, D. (2000) Yak zhyty? Pro kino moralnogo nespokoyu sogodni [How to live? About the cinema of moral anxiety today]. Kino-teatr. №5. С. 40-43. [in Ukrainian]

Apor, B., Apor, P., & Horváth, S. (eds). (2018). The Handbook of Courage: Cultural Opposition and Its Heritage in Eastern Europe. Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences. Budapest. 636 p.

Dabert, D. (2003). Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki [The cinema of moral anxiety. Around selected problems of poetics and ethics]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 384 s. [in Polish]

Jankun-Dopartowa, M., Przylipiak, M. (1996). Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej [Man from the screen. From the anthropology of the film character]. Kraków: Wydawnictwo Arcana. 221 p. [in Polish]

Leppla, D. (2019). Radical Communication: Politics after 1968 in/and Polish Cinema. (PhD thesis) The Mel Hoppenheim School of Cinema. Concordia University, Montreal, Canada. 341 p.

Lubelski, T. (2007). Krzysztof Krauze: młodszy brat kina moralnego niepokoju [Krzysztof Krauze: the younger brother of the cinema of moral anxiety]. Autorzy kina polskiego (p. 195-220). Tom 3. Stachówna G., Zmudziński B. (red.). Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [in Polish]

Lubelski, T. (2015). Historia kina polskiego 1895-2014 [The history of Polish cinema 1895-2014]. Kraków: Universitas. 800 s. [in Polish]

Markowski, A. (1979). Kino moralnej wrażliwości [A cinema of moral sensitivity]. Film na świecie. № 9 (253). S. 112-116. [in Polish]

Miczka, T. (2007). Kino moralnego niepokoju. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981 [A cinema of moral anxiety. Sources and limits of realism in Polish feature films in the years 1976–1981]. A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka to rzemiosło. T. 3, Nauczyć Polski i polskiego (s. 187-204) Katowice: Wydawnictwo Gnome. [in Polish]

Mielczarek, R. (2008). Rzeczywistość w fazie liminalnej. «Kino moralnego niepokoju» jako forma międzypokoleniowego dramatu społecznego [Reality in the liminal phase. «Cinema of moral anxiety» as a form of intergenerational social drama]. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica (33). S. 223-247. [in Polish]

Werner, A. (1980). Kino społecznych niepokojów [Cinema of social unrest]. Film na Świecie, nr. 10. S. 58-85. [in Polish]

Żurek, B. (2014). Film fabularny w funkcji alternatywnego źródła do historii codzienności – teoretyczne rozważania na przykładzie kina moralnego niepokoju [A feature film as an alternative source to the history of everyday life – theoretical considerations on the example of the cinema of moral anxiety]. Historyka Studia Metodologiczne, vol. 44. S. 115-127. [in Polish]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА