Проблема визначення кінематографа «морального занепокоєння»: історичний дискурс
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291481Ключові слова:
польський кінематограф, кіно «морального занепокоєння», філософські засади екзистенціалізму, моральнісність, ціннісна криза, морально-етичний вибірАнотація
Стаття присвячена проблемним аспектам визначення кінематографа «морального занепокоєння». Попри наявність досліджень, які всебічно розглядають відповідний період у польському кіно, сам феномен «морального занепокоєння» досі викликає низку труднощів трактування і означення його особливостей. У статті окреслені історичні, соціальні та філософські витоки дискусії про кінематограф «морального занепокоєння», проаналізовані засади основних підходів до його визначення, розглянуті хронологічні та структурні суперечності в рамках наявних кінознавчих розвідок, наголошено на доцільності широкого підходу в аналізі праць авторів кіно «морального занепокоєння». Визначено принципові для сьогодення особливості означеного кінематографа, а також його морально-етичне наповнення.
Посилання
Dabert, D. (2000) Yak zhyty? Pro kino moralnogo nespokoyu sogodni [How to live? About the cinema of moral anxiety today]. Kino-teatr. №5. С. 40-43. [in Ukrainian]
Apor, B., Apor, P., & Horváth, S. (eds). (2018). The Handbook of Courage: Cultural Opposition and Its Heritage in Eastern Europe. Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences. Budapest. 636 p.
Dabert, D. (2003). Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki [The cinema of moral anxiety. Around selected problems of poetics and ethics]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 384 s. [in Polish]
Jankun-Dopartowa, M., Przylipiak, M. (1996). Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej [Man from the screen. From the anthropology of the film character]. Kraków: Wydawnictwo Arcana. 221 p. [in Polish]
Leppla, D. (2019). Radical Communication: Politics after 1968 in/and Polish Cinema. (PhD thesis) The Mel Hoppenheim School of Cinema. Concordia University, Montreal, Canada. 341 p.
Lubelski, T. (2007). Krzysztof Krauze: młodszy brat kina moralnego niepokoju [Krzysztof Krauze: the younger brother of the cinema of moral anxiety]. Autorzy kina polskiego (p. 195-220). Tom 3. Stachówna G., Zmudziński B. (red.). Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [in Polish]
Lubelski, T. (2015). Historia kina polskiego 1895-2014 [The history of Polish cinema 1895-2014]. Kraków: Universitas. 800 s. [in Polish]
Markowski, A. (1979). Kino moralnej wrażliwości [A cinema of moral sensitivity]. Film na świecie. № 9 (253). S. 112-116. [in Polish]
Miczka, T. (2007). Kino moralnego niepokoju. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981 [A cinema of moral anxiety. Sources and limits of realism in Polish feature films in the years 1976–1981]. A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka to rzemiosło. T. 3, Nauczyć Polski i polskiego (s. 187-204) Katowice: Wydawnictwo Gnome. [in Polish]
Mielczarek, R. (2008). Rzeczywistość w fazie liminalnej. «Kino moralnego niepokoju» jako forma międzypokoleniowego dramatu społecznego [Reality in the liminal phase. «Cinema of moral anxiety» as a form of intergenerational social drama]. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica (33). S. 223-247. [in Polish]
Werner, A. (1980). Kino społecznych niepokojów [Cinema of social unrest]. Film na Świecie, nr. 10. S. 58-85. [in Polish]
Żurek, B. (2014). Film fabularny w funkcji alternatywnego źródła do historii codzienności – teoretyczne rozważania na przykładzie kina moralnego niepokoju [A feature film as an alternative source to the history of everyday life – theoretical considerations on the example of the cinema of moral anxiety]. Historyka Studia Metodologiczne, vol. 44. S. 115-127. [in Polish]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.