Історія доктора Фауста на сцені європейського театру ХХІ століття: потенціал відкритої інтерпретації (німецька модель)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305185Ключові слова:
театральне мистецтво, інтерпретація, режисерська інтерпретація, трагедія «Фауст», драматургія, сценографія, європейський театр ХХІ століттяАнотація
Розглянуто найбільш показові, як з позиції вільного тлумачення класики, так і застосування складної комбінаторики традиційних і сучасних засобів театральної виразності, режисерські моделі трагедії «Фауст» Й. В. Гете на сцені німецького театру ХХІ століття. Аналіз вистав Роберта Вілсона (театр Berliner Еnsemble) і Франка Касторфа (театр Volksbuehne) виявив основну тенденцію сучасних підходів до сценічної інтерпретації класики, які пов’язані з «конструюванням значення» за «логікою власної свідомості» та відходом від сценічної реалізації закладених у драматургії сенсів. Для осмислення режисерських рішень, спрямованих на «перепрошиття» авторського задуму класичного тексту і створення сценічного світу «естетичної автономії» здійснено звернення до філософсько-естетичних поглядів як зарубіжних, так і вітчизняних учених.
Посилання
Barthes, Roland (2002). Vid slova do textu [le Bruissement de la Langue]. Transl. from French. In: Slovo. Znak. Dyskurs. Antologiya svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX stolittya. L.: Litopys. Рр. 378-384.
Zubrycka, M. (2004). Hоmo legens: chytannya yak sociokulturny fenoven: monografia. L.: Litopys, 2004. Pp. 352 с. [in Ukrainian]
Mylenka, Н. (2013). Kulturotvorchy potencil teoretychnoi spadshcyny G. E. Lessinga: monografia. К.: Оsvita Ukrainy. [in Ukrainian]
Mylenka, H. (2024). The story of Doctor Faustus on the European theater stage of the 21st century: the potential of open interpretation (English model). «Magazine»: «Scientific journal of the P. I. Tchaikovsky National Academy of Ukraine. No. 1 (62). Рp. 7-31. [in Ukrainian]
Nalyvayko, D. (2001). Vstupne slovo uporyadnyka // Gadamer, Hans-Georg, 2001. Hermenevtyka i Poetyka. Vybrani tvory. [Ästetik und Poetik. Gesammelte Werke, Bd. 8-9]. Translated from German. K.: Yunivers. Pp. 5-6. [in Ukrainian]
Nycs, Ryszard (2007). Svit tekstu: poststructuralizm i literaturoznavstvo. Transl. from Polish. Lviv: Litopys. [in Ukrainian]
Оnishchenko, О. (2021). Metamodernizm: teoretychna realnist chy «Figura filosofii?». Naukovy visnyk Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Film and Television University. Vyp. 27/28. Pp. 137-143. [in Ukrainian]
Оnishchenko, О., 2023. «Postironia» yak strukturny element komichnogo: metamodernistska model. Naukovy visnyk Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Film and Television University. Vyp. 32. Pp. 146-153. [in Ukrainian]
Shestakova, D. (2023). Koncept tilesnosti u teatri francuzkogo klasycuzmu. Naukovy visnyk Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Film and Television University. Vyp. 32. Pp. 50-55. [in Ukrainian]
Shlegel E. (2017). Faust, Berlin, Volksbühne Available at: <https://liveberlin.ru/articles/2017/03/24/faust-volksbuehne/> (accessed: 11.12.2023).
Eco, Umberto. The Open Work, 1998. Тransl. by Anna Cancogni. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Basar, Deniz (2015). A comparison between two virtuoso solos of theatrical bastardization: Robert Wilson’s Faust I&II and Robert Lepage’s The Nightingale and Other Fables [online]. Available at: <https://www.academia.edu/20724981/> (accessed: 14.12.2023).
Büsing, Ute (2017). Curtain comes down on Frank Castorf’s era at the Volksbühne, 2017 Available at: <https://www.dw.com/en/curtain-comes-down-onfrank-castorfs-era-at-the-volksbühne/a-39476544> (accessed: 11.12.2023).
Kaiser, Sebastian / Hegemann Carl, 2017. Volksbühne Berlin Available at: <https://volksbuehne.adk.de/praxis/en/faust/index.html> (accessed: 11.12.2023).
Kelting, Lily (2017). We’ll always have Paris – The Berliner (2017). Available at: <https://www.the-berliner.com/stage/frank-castorf-faust/> (accessed: -07.04.2024).
Oberender, Thomas (2015). Theaterkünstler Robert Wilson erhält Goethe-Medaille: Sammler des Lichts. [online]. Available at: <https://www.tagesspiegel.de/kultur/sammler-des-lichts-3582136.html> (accessed: 12.12.2023).=8
Schaper, Rüdiger (2015). Robert Wilson inszeniert «Faust» am Berliner Ensemble: Goethemeyers Greatest Hits [online]. Available at: <https://www.tagesspiegel.de/kultur/goethemeyers-greatest-hits-8154445.html> (accessed: 07.04.2024).
Schäfer, Andreas, 2015. Theaterevent und Marke: Robert Wilsons Faust [online]. Available at: <https://www.memo-media.de/blog/theaterevent-und-marke-robertwilsons-faust/> (accessed: 07.04.2024).
Spreng, Von Eberhard (2015). Goethe mit Glamour und Grönemeyer [online]. Available at: <https://www.deutschlandfunk.de/faust-i-und-ii-am-berliner-ensemble-goethe-mit-glamour-und-100.html> (accessed: 14.12.2023).
Turner, Luke (2015). Metamodernism: A Brief Introduction – Notes on Metamodernism [online]. Available at: <https://www.metamodernism.com/2015/01/12/metamodernism-a-brief-introduction/> (accessed: 07.04.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.