Історія доктора Фауста на сцені європейського театру ХХІ століття: потенціал відкритої інтерпретації (німецька модель)

Автор(и)

  • Галина Миленька Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0003-1359-535X

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305185

Ключові слова:

театральне мистецтво, інтерпретація, режисерська інтерпретація, трагедія «Фауст», драматургія, сценографія, європейський театр ХХІ століття

Анотація

Розглянуто найбільш показові, як з позиції вільного тлумачення класики, так і застосування складної комбінаторики традиційних і сучасних засобів театральної виразності, режисерські моделі трагедії «Фауст» Й. В. Гете на сцені німецького театру ХХІ століття. Аналіз вистав Роберта Вілсона (театр Berliner Еnsemble) і Франка Касторфа (театр Volksbuehne) виявив основну тенденцію сучасних підходів до сценічної інтерпретації класики, які пов’язані з «конструюванням значення» за «логікою власної свідомості» та відходом від сценічної реалізації закладених у драматургії сенсів. Для осмислення режисерських рішень, спрямованих на «перепрошиття» авторського задуму класичного тексту і створення сценічного світу «естетичної автономії» здійснено звернення до філософсько-естетичних поглядів як зарубіжних, так і вітчизняних учених.

Посилання

Barthes, Roland (2002). Vid slova do textu [le Bruissement de la Langue]. Transl. from French. In: Slovo. Znak. Dyskurs. Antologiya svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX stolittya. L.: Litopys. Рр. 378-384.

Zubrycka, M. (2004). Hоmo legens: chytannya yak sociokulturny fenoven: monografia. L.: Litopys, 2004. Pp. 352 с. [in Ukrainian]

Mylenka, Н. (2013). Kulturotvorchy potencil teoretychnoi spadshcyny G. E. Lessinga: monografia. К.: Оsvita Ukrainy. [in Ukrainian]

Mylenka, H. (2024). The story of Doctor Faustus on the European theater stage of the 21st century: the potential of open interpretation (English model). «Magazine»: «Scientific journal of the P. I. Tchaikovsky National Academy of Ukraine. No. 1 (62). Рp. 7-31. [in Ukrainian]

Nalyvayko, D. (2001). Vstupne slovo uporyadnyka // Gadamer, Hans-Georg, 2001. Hermenevtyka i Poetyka. Vybrani tvory. [Ästetik und Poetik. Gesammelte Werke, Bd. 8-9]. Translated from German. K.: Yunivers. Pp. 5-6. [in Ukrainian]

Nycs, Ryszard (2007). Svit tekstu: poststructuralizm i literaturoznavstvo. Transl. from Polish. Lviv: Litopys. [in Ukrainian]

Оnishchenko, О. (2021). Metamodernizm: teoretychna realnist chy «Figura filosofii?». Naukovy visnyk Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Film and Television University. Vyp. 27/28. Pp. 137-143. [in Ukrainian]

Оnishchenko, О., 2023. «Postironia» yak strukturny element komichnogo: metamodernistska model. Naukovy visnyk Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Film and Television University. Vyp. 32. Pp. 146-153. [in Ukrainian]

Shestakova, D. (2023). Koncept tilesnosti u teatri francuzkogo klasycuzmu. Naukovy visnyk Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Film and Television University. Vyp. 32. Pp. 50-55. [in Ukrainian]

Shlegel E. (2017). Faust, Berlin, Volksbühne Available at: <https://liveberlin.ru/articles/2017/03/24/faust-volksbuehne/> (accessed: 11.12.2023).

Eco, Umberto. The Open Work, 1998. Тransl. by Anna Cancogni. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Basar, Deniz (2015). A comparison between two virtuoso solos of theatrical bastardization: Robert Wilson’s Faust I&II and Robert Lepage’s The Nightingale and Other Fables [online]. Available at: <https://www.academia.edu/20724981/> (accessed: 14.12.2023).

Büsing, Ute (2017). Curtain comes down on Frank Castorf’s era at the Volksbühne, 2017 Available at: <https://www.dw.com/en/curtain-comes-down-onfrank-castorfs-era-at-the-volksbühne/a-39476544> (accessed: 11.12.2023).

Kaiser, Sebastian / Hegemann Carl, 2017. Volksbühne Berlin Available at: <https://volksbuehne.adk.de/praxis/en/faust/index.html> (accessed: 11.12.2023).

Kelting, Lily (2017). We’ll always have Paris – The Berliner (2017). Available at: <https://www.the-berliner.com/stage/frank-castorf-faust/> (accessed: -07.04.2024).

Oberender, Thomas (2015). Theaterkünstler Robert Wilson erhält Goethe-Medaille: Sammler des Lichts. [online]. Available at: <https://www.tagesspiegel.de/kultur/sammler-des-lichts-3582136.html> (accessed: 12.12.2023).=8

Schaper, Rüdiger (2015). Robert Wilson inszeniert «Faust» am Berliner Ensemble: Goethemeyers Greatest Hits [online]. Available at: <https://www.tagesspiegel.de/kultur/goethemeyers-greatest-hits-8154445.html> (accessed: 07.04.2024).

Schäfer, Andreas, 2015. Theaterevent und Marke: Robert Wilsons Faust [online]. Available at: <https://www.memo-media.de/blog/theaterevent-und-marke-robertwilsons-faust/> (accessed: 07.04.2024).

Spreng, Von Eberhard (2015). Goethe mit Glamour und Grönemeyer [online]. Available at: <https://www.deutschlandfunk.de/faust-i-und-ii-am-berliner-ensemble-goethe-mit-glamour-und-100.html> (accessed: 14.12.2023).

Turner, Luke (2015). Metamodernism: A Brief Introduction – Notes on Metamodernism [online]. Available at: <https://www.metamodernism.com/2015/01/12/metamodernism-a-brief-introduction/> (accessed: 07.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО