Особливості інтерпретації концепції тотального театру в теоретико-практичному дискурсі сценічного мистецтва ХХ – початку ХХІ століття

Автор(и)

  • Іван Білаш Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-2728-8097

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305186

Ключові слова:

тотальний театр, цілісність, концепція, інтерпретація, теоретико-практичний дискурс, сценічне мистецтво, театральна форма, засоби вираження

Анотація

У статті досліджено особливості інтерпретації концепції тотального театру в теорії та практиці європейського та українського сценічного мистецтва від зародження і донині. На основі узагальнення представлених у науковій літературі визначень запропоновано авторську дефініцію поняття «тотальний театр» як специфічної театральної форми, в якій використання різноманітних виражальних засобів театру (драми, музики, хореографії, пластики, співу, сценографії, освітлення тощо) та інноваційних технологій (від фото- та відеопроєкцій до технологій доповненої реальності) зумовлено прагненням створення тотального і багатозначного за сенсово-змістовим наповненням сценічного твору. Простежено відмінності розуміння та осмислення концепції тотального театру провідними європейськими режисерами ХХ ст. – Е. Піскатором, Ж.-Л. Барро, А. Арто, Ж. Кокто, П. Бруком, та науковцями (Д. Боускіллом, Д. Макс Пріот, П. Паві та ін.).

Констатовано, що концепція тотального театру отримала виявлення не лише в драматичному, а й у пластичному театрі (зокрема в балеті) та театрі малих форм (у жанрі монодрами). Проаналізовано особливості виявлення концепції тотального театру в форматі моновистави (на прикладі вистав «Театру в Кошику», художній керівник та режисер І. Волицька) і виявлено, що ідея цілісності в них виступає як принцип організації театрального твору, як сходження шкалою цілісностей, що створює дедалі досконалішу форму.

Виявлено, що на сучасному етапі тотальний театр розширює свої можливості завдяки застосуванню інноваційних технологій, зокрема цифрових технологій і технологій доповненої реальності, а його концепція трансформується з концепції навмисного цілеспрямованого об’єднання театральних елементів на обов’язковий принцип театральної творчості відповідно до позиціювання принципу тотальності як постійної співприсутності в театральній творчості різних способів і засобів вираження.

Посилання

Veselovska, H. (2013). Totalnyi teatr u suchasnii plastychnii versii [Total theater in a modern plastic version. Modern Art]. Suchasne mystetstvo. Vyp. 9. Рp. 29-35. [in Ukrainian]

Klekovkin, O. (2017). Bauhaus Totaltheater: postati, pryntsypy, praktyka [Bauhaus Totaltheater: figures, principles, practice]. Suchasne mystetstvo. Vyp. 13. Рp. 90-102. [in Ukrainian]

Lachko, Iu O. Yu. (2014). Stanovlennia khepeninhu u teatralnii praktytsi XX stolittia [Formation of happening in the theater practice of the 20th century]. Naukovi zapysky. Seriia : Mystetstvoznavstvo. № 3. Рp. 216-222. [in Ukrainian]

Nikolaienko, V. I.(2012). Osnovni komponenty teatralnoho mystetstva: samotsinnist, funktsii ta holovni oznaky [The main components of theatrical art: self-worth, functions and main features]. Kultura i suchasnist. № 1. Рp. 137-141. [in Ukrainian]

Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Theater dictionary]. Lviv : Vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka. [in Ukrainian]

Barrault, J.-L. (1951). Reflections on the theatre ; translated by Barbara Wall. London : Rockliff. 185 p.

Billetdoux, F. (1966). Letter. World Theatre. Vol. XV. No. 1. Рр. 30-31.

Bowskill, D. (1973). Acting and Stagecraft Made Simple. London: W. H. Allen and Co. Ltd.

Chambers, C. (2006). The Continuum Companion to Twentieth Century Theatre. A&C Black. 896 р.

Cicconi, S. (2023). Pushing the boundaries: exploring total theatre and the transformative potential of augmented theatre in arts, culture, and education. ICERI. Proceedings. Рp. 3991-3998.

Max Prior, D. (2001). What is Total Theatre? Total Theatre magazine. Issue 13-2. Рр. 6-7.

Mignon, P.-L. (1999). Jean-Louis Barrault. Le Theatre Total. Editions du Rocher. 343 р.

Moholy-Nagy, L., Schlemmer, O. (1925). Die Bühne im Bauhaus, Bauhaus Bücher.

Ojediran, O.(2019). The Form of Total Theatre Aesthetics in AbdulRasheed Abiodun Adeoye’s Selected Works. In: Ojediran, O., Arinde, T. S., and Gborsong, P.A. (eds.). African Culture and Performance Dynamics in the Dramaturgy of AbdulRasheed Abiodun Adeoye. Ilorin: The Department of Performing Arts, University of Ilorin, Ilorin, Nigeria & The Department of Theatre and Film Studies, University of Cape Cost, Cape Cost. Ghana. Рр. 3-13.

Piscator, E. (1966). «Total Theatre» (Theatre of Totality) and «Totales Theatre» (total theatre). World Theatre. Vol. XV. No. 1. Рр. 7-10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО