Тема війни в трилогії В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» у роботі над інсценізацією роману
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305190Ключові слова:
Всеволод Нестайко, «Тореадори з Васюківки», війна, тема, репетиція, інсценізаціяАнотація
У статті проаналізовано тему війни в романі В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» та виявлено закладені автором книжки сенси, які стосуються зазначеної теми. Досліджено принцип акторської роботи над темою війни через самоаналіз і саморефлексію через вибудовування дотичних до роману «Тореадори з Васюківки» сцен, що написані та складені акторсько-режисерським етюдним методом. Розроблено авторські рекомендації для подальшого творчого втілення сценічної постановки на базі цього твору. Виділено основні сюжети та показаний зв’язок роздумів головних героїв трилогії із сьогоденням, в якому наявна проблема втраченого дитинства внаслідок віроломної та геноцидної війни російських агресорів проти України та її дітей. Методологією дослідження стало застосовування загальнотеоретичних і спеціальних підходів та наукових методів: мистецтвознавчого та культурологічного підходів; системного та компаративного аналізу, моделювання, узагальнення, формалізації й абстрагування. Осмислення всесвітньо відомого дитячого пригодницького роману «Тореадори з Васюківки» В. Нестайка крізь призму повномасштабного вторгнення та сучасного геноциду українців російськими окупаційними військами визначає наукову новизну дослідження. На основі аналізу та репетиційного процесу вистави надана змістовна характеристика акторської та режисерської роботи над інсценізацією теми війни в трилогії В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» та сформовано ідею її здійснення. Зазначено важливість і перспективність подальших досліджень, а саме: апробація універсального та емпіричного досвіду війни різних митців і трансформування їхніх набутих емоційно-духовних знань у художні твори; вивчення явища рефлексії митців, зокрема у акторській і режисерській галузі.
Посилання
Arto, Antonen (2021). Teatr i yoho dviynyk [Theater and its double]. [in Ukrainian]
Bezhin, O., Kuznyetsova I., Uspens’ka O. (2019). Khudozhnya kul’tura i mystets’ka osvita Ukrayiny: suchasni proyavy i smysly : monohrafiya [Artistic Culture and Art Education of Ukraine: Modern Manifestations and Meanings : a monograph]. [in Ukrainian]
Virych, N. V. (2012). Ekzystentsial shchastya v khudozhn’omu sviti Vsevoloda Nestayka [The existentialism of happiness in the artistic world of Vsevolod Nestaiko]. Naukovi pratsi Kam’yanets’- Podil’s’koho natsional’noho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Filolohichni nauky, 31. Р. 217-219. [in Ukrainian]
Hohol’, N.V. (2017). Vyvchennya romanu V. Nestayka «Toreadory z Vasyukivky» na urokakh ukrayins’koyi literatury [Studying the novel by V. Nestayko’s novel «Toreadors from Vasyukivka» in Ukrainian literature classes]. Visnyk Hlukhivs’koho natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka : Pedahohichni nauky, 2. Р. 194-203. [in Ukrainian]
Zvernennya Prezydenta Volodymyra Zelens’koho (2023). Stvorena rosiys’kymy terorystamy katastrofa na Kakhovs’kiy HES ne zupynyt’ Ukrayinu y ukrayintsiv. [The disaster at the Kakhovka hydroelectric power plant created by Russian terrorists will not stop Ukraine and Ukrainians]. Retrieved from: https://www.president.gov.ua/news/stvorena-rosijskimiteroristami-katastrofa-na-kahovskij-ges-83449/ [in Ukrainian]
Kurbas, Les’ (2022). Filosofiya teatru [Philosophy of the theater]. [in Ukrainian]
Lytvyn, O.M. (2019). Khudozhni osoblyvosti prozy Vsevoloda Nestayka dlya ditey (na materiali romanu «Toreadory z Vasyukivky») [Artistic Features of Vsevolod Nestayko’s Prose for Children (Based on the Novel «The Toreadors of Vasyukivka»)] Prykarpat·s’kyy visnyk NTSh. Slovo, 2. Р. 439-446. URL:https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-381-387 [in Ukrainian]
Nestayko, V. Z. (2010). Toreadory z Vasyukivky. Trylohiya pro pryhody dvokh druziv. Nova avtors’ka redaktsiya z novymy epizodamy [The bullfighters from Vasyukivka. A trilogy about the adventures of two friends. New author’s edition with new episodes]. [in Ukrainian]
Nestayko, Vsevolod (2019). «Ya vse zhyttya pysav same dlya ditey – pysav z lyubov”yu, bolem i tryvohoyu» : biobibliohrafichnyy narys [«All my life I have been writing for children-writing with love, pain, and anxiety» : a biobibliographical sketch]. [in Ukrainian]
Pereshch, Yu. (2014). Vsevolod Nestayko. «Toreadory z Vasyukivky»: pryhodnyts’kyy zakhoplyvyy syuzhet u povisti dlya ditey. [Vsevolod Nestaiko. «Toreadors from Vasyukivka»: an adventure story for children]. Ukrayins’ka mova i literature, 24. Р. 13-19. [in Ukrainian]
Khomyn, I. (2023). Suchasni pidkhody do vyvchennya povistey Vsevoloda Nestayka «Charivnyy talisman» i «Toreadory z Vasyukivky» u 5–6 klasakh NUSh [Modern approaches to the study of Vsevolod Nestayko’s novels «Magic Talisman» and «Toreadoras from Vasyukivka» in grades 5–6 of the NUSh.] Prykarpat·s’kyy visnyk Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Slovo, 18. Р. 381-387. URL: https://doi.org/ 10.31471/2304-7402-2023-18(69)-381-387 [in Ukrainian]
Brook, Peter (2019). Perelomnyy moment: Sorok rokiv teatral’nykh poshukiv, 1946-87. [The Shifting Point: Forty Years of Theatrical Exploration, 1946–87]. London. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.