Вестерн: трансформації жанру
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305196Ключові слова:
вестерн, суб’єктність, Інший, спагетті-вестерн, «ревізіоністський» вестерн, постмодернізм, трансформація, колоніальний дискурс, сеттінгАнотація
У статті простежуються трансформації одного з найпопулярніших жанрів кінематографа – вестерну. Розглянуто, як еволюціонувала оптика бачення традиційних персонажів, характер драматургічних рішень. Спостерігається новація у візуальному рішенні, нові акценти у сегмантиці кольорів. Розглядається індіанська тематика, яка набула найбільш відчутних змін за всю історію жанру. Показано, що одним з найдієвіших засобів насильства щодо підкорених народів було прагнення колонізаторів позбавити їх своєї суб’єктності, свого дискурсу, можливості донести до світу свій наратив.
Все це стосується і голлівудського кінематографа; індіанців зображували або як загрозливу стихійну силу, що несе смертельну небезпеку, або як «добрих дикунів», по-дитячому наївних і безпорадних. Тому у фокусі уваги опиняються ті фільми, де відчувається прагнення митця почути і зрозуміти Іншого. Серед ряду вестернів, таких як «Зламана стріла», «Осінь шайєнів», «Велика маленька людина», що з’явились на екрані в різні історичні періоди, виокремлено фільм М. Скорсезе «Вбивство квіткової повні», що став не лише мистецькою, а й суспільною подією. Індіанці тут наділені суб’єктністю, особливо показовим стає трактування образу жінки-індіанки як активної особистості, що здатна діяти, а не лише страждати. Епічний фільм Скорсезе переводить індіанську тему в іншу якість у голлівудському кінематографі. Важливі зміни в структурі жанру внесла поява «ревізіоністських» вестернів, що призвело і до нового трактування традиційних персонажів. Простежується інтертекстуальна взаємодія європейських і американських взірців жанру, зокрема італійських спагетті-вестернів, а також фільмів про Дикий Захід, створених німецькими кінематографістами.
Сучасний вестерн, не відмовляючись від видовищності й розважальності високою мірою орієнтовані на авторське начало. До того ж, іронічне переосмислення класичних взірців, характерне для постмодернізму, змінюється метамодерністськими тенденціями. Еволюціонуючи і трансформуючись, вестерн водночас не втрачає своїх основних класичних параметрів, збагачуючись елементами інших екшн жанрів і активно впливаючи на них.
Посилання
Tompson, E. (2023). «Trubadury imperii. Rosiiska literatura i kolonializm» [Troubadours of the Empire. Russian literature and colonialism]. Kyiv, Nash format. 384 s.
Kolo zhanru. Vestern [Circle of genre]. Western. KINOKOLO. 2002, lito (14). S. 47-70.
Tarantino K. (2022). Odnoho razu… v Hollivudi [One day... in Hollywood]. Kyiv, A-ba-ba-ha-la-ma-ha. 385 s.
Bazin, A. (1961). Qu’est-ce que le cinéma? V. III, Paris, Éditions du Cerf. 185 p.
Brody, R. (2019). Review: Quentin Tarantino’s Obscenely Regressive Vision of the Sixties in «Once Upon a Time . . . in Hollywood». The New Yorker. 27 July. URL: https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/review-quentin-tarantinos-obscenelyregressive-vision-of-the-sixties-in-once-upon-a-timein-hollywood
Dassanowsky, R. (2012) Quentin Tarantino’s Inglourious Basterds: A Manipulation of Metacinema. New York and London: Continuum. URL: https://www.researchgate.net/publication/281772564_Quentin_Tarantino%27s_Inglourious_Basterds_A_Manipulation_of_Metacinema
Lewis, A. (2018). Making of ‘Hateful Eight’: How Tarantino Braved Sub-Zero Weather and a Stolen Screener. The Hollywood Reporter. February 6. URL: http://www.hollywoodreporter.com/features/making-hateful-eight-how-tarantino-852099
Michalski, Cz. (1972). Western i jego bohaterowie. WAiF, Warszawa. 277 s.
Oliver, C. (2014). Speck (Anthology Editor). Quentin Tarantino’s Django Unchained: The Continuation of Metacinema. – Bloomsbury Academic. https://archive.org/details/quentintarantino0000unse_r9u0
Reed, I. (2012). Black Audiences, White Stars and ‘Django Unchained’. Wall Street Journal. Dec 28. URL: https://www.wsj.com/articles/BL-SEB-72989
Rieupeyrout, J.-L. (1971). La grande aventure du western: du Far West à Hollywood, 1894-1963. Paris, Éditions du Cerf. 503 p.
Scott, A. O. (2019). ‘Once Upon a Time … in Hollywood’ Review: We Lost It at the Movies. – The New York Times. June 24. URL: https://www.nytimes.com/2019/07/24/movies/once-upon-a-time-in-hollywoodreview.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.