Вестерн: трансформації жанру

Автор(и)

  • Оксана Мусієнко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-1707-1652

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305196

Ключові слова:

вестерн, суб’єктність, Інший, спагетті-вестерн, «ревізіоністський» вестерн, постмодернізм, трансформація, колоніальний дискурс, сеттінг

Анотація

У статті простежуються трансформації одного з найпопулярніших жанрів кінематографа – вестерну. Розглянуто, як еволюціонувала оптика бачення традиційних персонажів, характер драматургічних рішень. Спостерігається новація у візуальному рішенні, нові акценти у сегмантиці кольорів. Розглядається індіанська тематика, яка набула найбільш відчутних змін за всю історію жанру. Показано, що одним з найдієвіших засобів насильства щодо підкорених народів було прагнення колонізаторів позбавити їх своєї суб’єктності, свого дискурсу, можливості донести до світу свій наратив.

Все це стосується і голлівудського кінематографа; індіанців зображували або як загрозливу стихійну силу, що несе смертельну небезпеку, або як «добрих дикунів», по-дитячому наївних і безпорадних. Тому у фокусі уваги опиняються ті фільми, де відчувається прагнення митця почути і зрозуміти Іншого. Серед ряду вестернів, таких як «Зламана стріла», «Осінь шайєнів», «Велика маленька людина», що з’явились на екрані в різні історичні періоди, виокремлено фільм М. Скорсезе «Вбивство квіткової повні», що став не лише мистецькою, а й суспільною подією. Індіанці тут наділені суб’єктністю, особливо показовим стає трактування образу жінки-індіанки як активної особистості, що здатна діяти, а не лише страждати. Епічний фільм Скорсезе переводить індіанську тему в іншу якість у голлівудському кінематографі. Важливі зміни в структурі жанру внесла поява «ревізіоністських» вестернів, що призвело і до нового трактування традиційних персонажів. Простежується інтертекстуальна взаємодія європейських і американських взірців жанру, зокрема італійських спагетті-вестернів, а також фільмів про Дикий Захід, створених німецькими кінематографістами.

Сучасний вестерн, не відмовляючись від видовищності й розважальності високою мірою орієнтовані на авторське начало. До того ж, іронічне переосмислення класичних взірців, характерне для постмодернізму, змінюється метамодерністськими тенденціями. Еволюціонуючи і трансформуючись, вестерн водночас не втрачає своїх основних класичних параметрів, збагачуючись елементами інших екшн жанрів і активно впливаючи на них.

Посилання

Tompson, E. (2023). «Trubadury imperii. Rosiiska literatura i kolonializm» [Troubadours of the Empire. Russian literature and colonialism]. Kyiv, Nash format. 384 s.

Kolo zhanru. Vestern [Circle of genre]. Western. KINOKOLO. 2002, lito (14). S. 47-70.

Tarantino K. (2022). Odnoho razu… v Hollivudi [One day... in Hollywood]. Kyiv, A-ba-ba-ha-la-ma-ha. 385 s.

Bazin, A. (1961). Qu’est-ce que le cinéma? V. III, Paris, Éditions du Cerf. 185 p.

Brody, R. (2019). Review: Quentin Tarantino’s Obscenely Regressive Vision of the Sixties in «Once Upon a Time . . . in Hollywood». The New Yorker. 27 July. URL: https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/review-quentin-tarantinos-obscenelyregressive-vision-of-the-sixties-in-once-upon-a-timein-hollywood

Dassanowsky, R. (2012) Quentin Tarantino’s Inglourious Basterds: A Manipulation of Metacinema. New York and London: Continuum. URL: https://www.researchgate.net/publication/281772564_Quentin_Tarantino%27s_Inglourious_Basterds_A_Manipulation_of_Metacinema

Lewis, A. (2018). Making of ‘Hateful Eight’: How Tarantino Braved Sub-Zero Weather and a Stolen Screener. The Hollywood Reporter. February 6. URL: http://www.hollywoodreporter.com/features/making-hateful-eight-how-tarantino-852099

Michalski, Cz. (1972). Western i jego bohaterowie. WAiF, Warszawa. 277 s.

Oliver, C. (2014). Speck (Anthology Editor). Quentin Tarantino’s Django Unchained: The Continuation of Metacinema. – Bloomsbury Academic. https://archive.org/details/quentintarantino0000unse_r9u0

Reed, I. (2012). Black Audiences, White Stars and ‘Django Unchained’. Wall Street Journal. Dec 28. URL: https://www.wsj.com/articles/BL-SEB-72989

Rieupeyrout, J.-L. (1971). La grande aventure du western: du Far West à Hollywood, 1894-1963. Paris, Éditions du Cerf. 503 p.

Scott, A. O. (2019). ‘Once Upon a Time … in Hollywood’ Review: We Lost It at the Movies. – The New York Times. June 24. URL: https://www.nytimes.com/2019/07/24/movies/once-upon-a-time-in-hollywoodreview.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА