Художні інтерпретації постаті батька в українському поетичному кіно (1960–1970-ті рр.)

Автор(и)

  • Володимир Никоненко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-3516-7041

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305197

Ключові слова:

український кінематограф, українське поетичне кіно, архетип, образ батька, особливості характеру

Анотація

Течія українського поетичного кінематографа ознаменувала з’яву нових художніх способів інтерпретації батьківської постаті на вітчизняному кіноекрані. У статті послідовно розглядається наскрізний розвиток художнього образу батька в українському поетичному кіно 1960-70-х років з особливою увагою до соціокультурного аспекту даної проблеми. Доводиться, що тенденційний показ батька, позбавленого своїх архетипічних патріархальних значень, був щільно пов’язаний з авторськими осмисленнями духовної кризи сучасного суспільства і метафорично ототожнював втрату українцями своєї національної ідентичності. Простежується, як через цей символічний концепт осмислювалося не лише сьогодення («Криниця для спраглих»), а й деякі трагічні сторінки української історії («Камінний хрест», «Білий птах з чорною ознакою»). Водночас у таких фільмах, як «Захар Беркут» і «Пропала грамота», спостерігається спроба авторів повернути постаті вітчизняного батька його архетипічні воїнські функції – силу, звитяжність, владність, кмітливість. У фільмі «Вавилон XX», який було створено вже через шість років після «придушення» поетичної школи, продовжується осмислення статусу батька в колективній свідомості українців, однак уже з огляду на реалії та суспільні настрої кінця 1970-х років. У висновках узагальнюється, що творці поетичного кінематографа в своїх інтерпретаціях батьківського архетипу оприлюднювали цілий комплекс філософських, морально-етичних і цивілізаційних проблем – від феномену родової пам’яті до місця людини у сучасному глобалізованому світі. Підсумовується, що послідовність змін характеристики образу батька в українському поетичному кіно відображала процес національного самоусвідомлення певної частини українського суспільства у досліджуваний історичний період.

Посилання

Bezruchko, O. (2011). «Rozianycharennia» Yu. H. Illienka u tvorchosti ta kinopedahohitsi [Yuriy Illyenko’s «Rozianicharnya» in creativity and film pedagogy]. Ukrainoznavchyi almanakh. Vypusk 5. Kyiv: KNU im. T. Shevchenka. P. 147-151. [in Ukrainian]

Briukhovetska, L. (2001). Poetychne kino: zaboronena shkola [Poetic cinema: a forbidden school]. Kyiv: ArtEK. 464 p. [in Ukrainian]

Briukhovetska, L. (2008). Proryv do vichnoho [A breakthrough to the eternal]. Kino-Teatr. № 5 (79). P. 2 – 7. [in Ukrainian]

Voitenko, V. (2015). Film yak alehoriia [A movie as an allegory]. Retrieved from: https://day.kyiv.ua/article/media/film-yak-alehoriya. [in Ukrainian]

Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa 1896–1995 [History of Ukrainian Cinema 1896 – 1995]; per. iz franz. Kyiv: KINO-KOLO. 464 p. [in Ukrainian]

Kononenko, O. (2023). Ukrainska mifolohiia. Folklor, kazky, zvychai, obriady [Ukrainian mythology. Folklore, fairy tales, customs, rituals]. Kharkiv: Folio. 541 p. [in Ukrainian]

Kotliar, Yu. (2017). Tukholska respublika I. Ya. Franka: istorychnyi aspect [Ivan Franko’s Tukhol Republic: Historical Aspect]. Naukovi pratsi ChNU imeni Petra Mohyly. T. 292, vyp. 280. Mykolaiv, V-vo ChNU im. P. Mohyly. P. 14-18. [in Ukrainian]

Levytska, Y. (2011). Povernennia do korinnia. Ukrainske poetychne kino [Return to the roots. Ukrainian poetic cinema]; per. iz polsk. Kyiv: Zadruha. 124 p. [in Ukrainian]

Mussiienko, O. (2009). Ukrainske kino: teksty i kontekst [Ukrainian Cinema: Texts and Context]. Vinnytsia: Hlobus-Pres. 416 p. [in Ukrainian]

Trymbach, S. (2018). Ivan Drach yak kinematohraf [Ivan Drach as a Cinematographer] : [Peredmova]. Ivan Drach. Krynytsia dlia sprahlykh. Kino. Kharkiv: Folio. P. 3-12. [in Ukrainian]

Trymbach, S. (2021). Ivan Mykolaichuk. Misterii doli [Ivan Mykolaychuk. Mysteries of fate]. Kyiv: Dukh i litera. 368 p. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА