Художні інтерпретації постаті батька в українському поетичному кіно (1960–1970-ті рр.)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305197Ключові слова:
український кінематограф, українське поетичне кіно, архетип, образ батька, особливості характеруАнотація
Течія українського поетичного кінематографа ознаменувала з’яву нових художніх способів інтерпретації батьківської постаті на вітчизняному кіноекрані. У статті послідовно розглядається наскрізний розвиток художнього образу батька в українському поетичному кіно 1960-70-х років з особливою увагою до соціокультурного аспекту даної проблеми. Доводиться, що тенденційний показ батька, позбавленого своїх архетипічних патріархальних значень, був щільно пов’язаний з авторськими осмисленнями духовної кризи сучасного суспільства і метафорично ототожнював втрату українцями своєї національної ідентичності. Простежується, як через цей символічний концепт осмислювалося не лише сьогодення («Криниця для спраглих»), а й деякі трагічні сторінки української історії («Камінний хрест», «Білий птах з чорною ознакою»). Водночас у таких фільмах, як «Захар Беркут» і «Пропала грамота», спостерігається спроба авторів повернути постаті вітчизняного батька його архетипічні воїнські функції – силу, звитяжність, владність, кмітливість. У фільмі «Вавилон XX», який було створено вже через шість років після «придушення» поетичної школи, продовжується осмислення статусу батька в колективній свідомості українців, однак уже з огляду на реалії та суспільні настрої кінця 1970-х років. У висновках узагальнюється, що творці поетичного кінематографа в своїх інтерпретаціях батьківського архетипу оприлюднювали цілий комплекс філософських, морально-етичних і цивілізаційних проблем – від феномену родової пам’яті до місця людини у сучасному глобалізованому світі. Підсумовується, що послідовність змін характеристики образу батька в українському поетичному кіно відображала процес національного самоусвідомлення певної частини українського суспільства у досліджуваний історичний період.
Посилання
Bezruchko, O. (2011). «Rozianycharennia» Yu. H. Illienka u tvorchosti ta kinopedahohitsi [Yuriy Illyenko’s «Rozianicharnya» in creativity and film pedagogy]. Ukrainoznavchyi almanakh. Vypusk 5. Kyiv: KNU im. T. Shevchenka. P. 147-151. [in Ukrainian]
Briukhovetska, L. (2001). Poetychne kino: zaboronena shkola [Poetic cinema: a forbidden school]. Kyiv: ArtEK. 464 p. [in Ukrainian]
Briukhovetska, L. (2008). Proryv do vichnoho [A breakthrough to the eternal]. Kino-Teatr. № 5 (79). P. 2 – 7. [in Ukrainian]
Voitenko, V. (2015). Film yak alehoriia [A movie as an allegory]. Retrieved from: https://day.kyiv.ua/article/media/film-yak-alehoriya. [in Ukrainian]
Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa 1896–1995 [History of Ukrainian Cinema 1896 – 1995]; per. iz franz. Kyiv: KINO-KOLO. 464 p. [in Ukrainian]
Kononenko, O. (2023). Ukrainska mifolohiia. Folklor, kazky, zvychai, obriady [Ukrainian mythology. Folklore, fairy tales, customs, rituals]. Kharkiv: Folio. 541 p. [in Ukrainian]
Kotliar, Yu. (2017). Tukholska respublika I. Ya. Franka: istorychnyi aspect [Ivan Franko’s Tukhol Republic: Historical Aspect]. Naukovi pratsi ChNU imeni Petra Mohyly. T. 292, vyp. 280. Mykolaiv, V-vo ChNU im. P. Mohyly. P. 14-18. [in Ukrainian]
Levytska, Y. (2011). Povernennia do korinnia. Ukrainske poetychne kino [Return to the roots. Ukrainian poetic cinema]; per. iz polsk. Kyiv: Zadruha. 124 p. [in Ukrainian]
Mussiienko, O. (2009). Ukrainske kino: teksty i kontekst [Ukrainian Cinema: Texts and Context]. Vinnytsia: Hlobus-Pres. 416 p. [in Ukrainian]
Trymbach, S. (2018). Ivan Drach yak kinematohraf [Ivan Drach as a Cinematographer] : [Peredmova]. Ivan Drach. Krynytsia dlia sprahlykh. Kino. Kharkiv: Folio. P. 3-12. [in Ukrainian]
Trymbach, S. (2021). Ivan Mykolaichuk. Misterii doli [Ivan Mykolaychuk. Mysteries of fate]. Kyiv: Dukh i litera. 368 p. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.