Кіно травмуючої дійсності: між репрезентацією та досвідом

Автор(и)

  • Алла Демура Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305198

Ключові слова:

колективна травма, репрезентація насильства, воєнний кінематограф, естетика реальності, неореалізм, трагічне, потворне, кіно травмуючої дійсності

Анотація

Стаття присвячена аналізу нового покоління українських ігрових фільмів, естетика яких пов’язана з травмою, а предметом постає російсько-українська війна. Особливістю цих фільмів є час їхнього створення – безпосередньо в репрезентований трагічний історичний період. Сенс якого при цьому набуває зображення травмуючої дійсності, забезпечує моральний відгук як у національної аудиторії – через природний зв’язок з сучасністю і набуття статусу свідка, так і у закордонної – через захоплення мистецькою спробою врятувати гуманізм у надрах зображуваної епохи. Саме такими спільними рисами характеризуються деякі українські фільми, що вийшли на екрани після 2014 року: «Атлантида» та «Відблиск» Валентина Васяновича, «Погані дороги» Наталії Ворожбит, «Клондайк» Марини Ер Горбач, «Забуті» Дар’ї Онищенко, «Додому» Нарімана Алієва. Для цих та майбутніх ігрових фільмів з визначеним у статті переліком ознак запропоновано введення у вжиток терміна «кіно травмуючої дійсності» як назви течії в сучасному українському кінематографі.

Посилання

Hoseiko L. (2005) Istoriia ukrainskoho kinematographa [History of Ukrainian Cinematograph]. Kyiv: KINOKOLO. 264 s. [in Ukrainian]

Dovzhenko O. (2013). Shchodennykovi zapysy [Diary Entries], 1939–1956. Kharkiv: Folio. 879 s. [in Ukrainian]

Er Gorbach M. (2022). Interviu Radio Svoboda [Interview to Radio Svoboda] URL: https://www.youtube.com/watch?v=btbIzzBmBzs&t=617s [in Ukrainian]

Istoria ukrainskogo kino. [History of Ukrainian Cinema] (2016). T. 2 : 1930 – 1945 / [golov. red. G. Skrypnyk]. NAN Ukrainy ; IMFE im. M. T. Rylskogo. Kyiv : IMFE im. M. T. Rylskogo. 448 s. + 28 il. [in Ukrainian]

Bazin, André. (1958). Qu’est-ce que le cinéma? Ontologie et Langage. Volume 1. Paris: Les Éditions du Cerf. 180 p. [in French]

Bazin, André. (1962). Qu’est-ce que le cinéma? Une esthétique de la réalité : le néo-réalisme. Volume 4. Paris: Les Éditions du Cerf. 167 p. [in French]

Bordwell, David / Staiger, Janet / Thompson, Kristin (1984). The classical Hollywood cinema. Film style and mode of production to 1960, London: Routledge & Kegan Paul. 506 p. [in English]

Brand, R. (2009). «Witnessing trauma on film». Іn: Media Witnessing: Testimony in the age of mass communication Frosh, P. ; Pinchevski, A. (eds.). London: Palgrave. Р. 198-215. [in English]

Brownlow, Kevin (1979). The war, the west, and the wilderness. New York: Random House. 602 p. [in English]

Butler, Judith (2009). Frames of war. New York: Verso. 193 p. [in English]

Castellan, Jaes W. / Dopperen, Ron van / Graham, Cooper C. (2014). American cinematographers in the Great War, 1914-1918. Herts: Libbey. 320 p. [in English]

Collins, Sue. (2014). Film, cultural policy, and World War I training camps. Send your soldier to the show with smileage. Іn: Film History, 26/1, pp. 1-49. [in English]

DeBauche, Leslie Midkiff: Film/Cinema (USA), in: 1914-1918-online. International Encyclopedia of the First World War. Ute Daniel, Peter Gatrell, Oliver Janz, Heather Jones, Jennifer Keene, Alan Kramer, and Bill Nasson [Eds.]. Issued by Freie Universität Berlin, Berlin 2017-06-29. URL: https://encyclopedia.1914-1918-online.net/article/filmcinema_usa

Dibbets, Karel (1995) ; Hogenkamp, Bert (eds.). Film and the First World War. Amsterdam: Amsterdam University Press. 264 p.

Elm, Michael / Kabalek, Kobi / Köhne, Julia B. (eds.). (2014). The Horrors of Trauma in Cinema: Violence Void Visualization. Cambridge Scholars Publishing: Cambridge Scholars Publishing, 340 p. [in English]

Fontana, Pablo (2014). Shadows Between Memory and Propaganda: War and holocaust Trauma in DEFA’s “Thaw” Films. Іn: The Horrors of Trauma in Cinema: Violence Void Visualization. Elm, Michael / Kabalek, Kobi / Köhne, Julia B. (eds.). P. 146-162.

Isenberg, Michael T. (1981). War on film. The American cinema and World War I, 1914-1941. London: Associated University Presses. 400 p. [in English]

Jean Laplanche and Jean-Bertrand Pontalis. (1972). «Trauma». Іn: idem (eds.). Das Vokabular der Psychoanalyse (Frankfurt am Main, Suhrkamp, 370 p.

Jelača, Dijana (2016). Dislocated screen Memory: Narrating Trauma in Post-Yugoslav Cinema. New York: Palgrave MacMillan. 287 p. [in English]

Paris, Michael (ed.) (1999). The First World War in popular cinema. 1914 to the present. Edinburgh: Edinburgh University Press. 267 p. [in English]

Rollins, Peter C. / O’Connor, John E. (eds.) (1997). Hollywood’s World War I motion picture images. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press. 220 p. [in English]

Weiner, A. (2002). Making Sense of War: The Second World War and the Fate of the Bolshevik Revolution. Princeton University Press. 432 p.[in English]

Williams, Davi (2014). Media, memory, and the First World War. Montreal: McGill-Queen’s University Press. 336 p. [in English]

Wood, Richard E. / Culbert, David Holbrook (1990). Film and propaganda in America. World War I. A documentary history, volume 1, New York: Greenwood Publishing Group. 502 p. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА