Кіно травмуючої дійсності: між репрезентацією та досвідом
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305198Ключові слова:
колективна травма, репрезентація насильства, воєнний кінематограф, естетика реальності, неореалізм, трагічне, потворне, кіно травмуючої дійсностіАнотація
Стаття присвячена аналізу нового покоління українських ігрових фільмів, естетика яких пов’язана з травмою, а предметом постає російсько-українська війна. Особливістю цих фільмів є час їхнього створення – безпосередньо в репрезентований трагічний історичний період. Сенс якого при цьому набуває зображення травмуючої дійсності, забезпечує моральний відгук як у національної аудиторії – через природний зв’язок з сучасністю і набуття статусу свідка, так і у закордонної – через захоплення мистецькою спробою врятувати гуманізм у надрах зображуваної епохи. Саме такими спільними рисами характеризуються деякі українські фільми, що вийшли на екрани після 2014 року: «Атлантида» та «Відблиск» Валентина Васяновича, «Погані дороги» Наталії Ворожбит, «Клондайк» Марини Ер Горбач, «Забуті» Дар’ї Онищенко, «Додому» Нарімана Алієва. Для цих та майбутніх ігрових фільмів з визначеним у статті переліком ознак запропоновано введення у вжиток терміна «кіно травмуючої дійсності» як назви течії в сучасному українському кінематографі.
Посилання
Hoseiko L. (2005) Istoriia ukrainskoho kinematographa [History of Ukrainian Cinematograph]. Kyiv: KINOKOLO. 264 s. [in Ukrainian]
Dovzhenko O. (2013). Shchodennykovi zapysy [Diary Entries], 1939–1956. Kharkiv: Folio. 879 s. [in Ukrainian]
Er Gorbach M. (2022). Interviu Radio Svoboda [Interview to Radio Svoboda] URL: https://www.youtube.com/watch?v=btbIzzBmBzs&t=617s [in Ukrainian]
Istoria ukrainskogo kino. [History of Ukrainian Cinema] (2016). T. 2 : 1930 – 1945 / [golov. red. G. Skrypnyk]. NAN Ukrainy ; IMFE im. M. T. Rylskogo. Kyiv : IMFE im. M. T. Rylskogo. 448 s. + 28 il. [in Ukrainian]
Bazin, André. (1958). Qu’est-ce que le cinéma? Ontologie et Langage. Volume 1. Paris: Les Éditions du Cerf. 180 p. [in French]
Bazin, André. (1962). Qu’est-ce que le cinéma? Une esthétique de la réalité : le néo-réalisme. Volume 4. Paris: Les Éditions du Cerf. 167 p. [in French]
Bordwell, David / Staiger, Janet / Thompson, Kristin (1984). The classical Hollywood cinema. Film style and mode of production to 1960, London: Routledge & Kegan Paul. 506 p. [in English]
Brand, R. (2009). «Witnessing trauma on film». Іn: Media Witnessing: Testimony in the age of mass communication Frosh, P. ; Pinchevski, A. (eds.). London: Palgrave. Р. 198-215. [in English]
Brownlow, Kevin (1979). The war, the west, and the wilderness. New York: Random House. 602 p. [in English]
Butler, Judith (2009). Frames of war. New York: Verso. 193 p. [in English]
Castellan, Jaes W. / Dopperen, Ron van / Graham, Cooper C. (2014). American cinematographers in the Great War, 1914-1918. Herts: Libbey. 320 p. [in English]
Collins, Sue. (2014). Film, cultural policy, and World War I training camps. Send your soldier to the show with smileage. Іn: Film History, 26/1, pp. 1-49. [in English]
DeBauche, Leslie Midkiff: Film/Cinema (USA), in: 1914-1918-online. International Encyclopedia of the First World War. Ute Daniel, Peter Gatrell, Oliver Janz, Heather Jones, Jennifer Keene, Alan Kramer, and Bill Nasson [Eds.]. Issued by Freie Universität Berlin, Berlin 2017-06-29. URL: https://encyclopedia.1914-1918-online.net/article/filmcinema_usa
Dibbets, Karel (1995) ; Hogenkamp, Bert (eds.). Film and the First World War. Amsterdam: Amsterdam University Press. 264 p.
Elm, Michael / Kabalek, Kobi / Köhne, Julia B. (eds.). (2014). The Horrors of Trauma in Cinema: Violence Void Visualization. Cambridge Scholars Publishing: Cambridge Scholars Publishing, 340 p. [in English]
Fontana, Pablo (2014). Shadows Between Memory and Propaganda: War and holocaust Trauma in DEFA’s “Thaw” Films. Іn: The Horrors of Trauma in Cinema: Violence Void Visualization. Elm, Michael / Kabalek, Kobi / Köhne, Julia B. (eds.). P. 146-162.
Isenberg, Michael T. (1981). War on film. The American cinema and World War I, 1914-1941. London: Associated University Presses. 400 p. [in English]
Jean Laplanche and Jean-Bertrand Pontalis. (1972). «Trauma». Іn: idem (eds.). Das Vokabular der Psychoanalyse (Frankfurt am Main, Suhrkamp, 370 p.
Jelača, Dijana (2016). Dislocated screen Memory: Narrating Trauma in Post-Yugoslav Cinema. New York: Palgrave MacMillan. 287 p. [in English]
Paris, Michael (ed.) (1999). The First World War in popular cinema. 1914 to the present. Edinburgh: Edinburgh University Press. 267 p. [in English]
Rollins, Peter C. / O’Connor, John E. (eds.) (1997). Hollywood’s World War I motion picture images. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press. 220 p. [in English]
Weiner, A. (2002). Making Sense of War: The Second World War and the Fate of the Bolshevik Revolution. Princeton University Press. 432 p.[in English]
Williams, Davi (2014). Media, memory, and the First World War. Montreal: McGill-Queen’s University Press. 336 p. [in English]
Wood, Richard E. / Culbert, David Holbrook (1990). Film and propaganda in America. World War I. A documentary history, volume 1, New York: Greenwood Publishing Group. 502 p. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.