Специфічні особливості тексту в нових медіа

Автор(и)

  • Наталія Дніпренко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-4169-2109

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305204

Ключові слова:

нові медіа, метод дійового аналізу, екранний текст, аудіовізуальне мистецтво, традиційні медіа, онлайн театр, позиція учасника

Анотація

В статті зроблено аналіз специфічних характеристик аудіовізуального тексту нових медіа та виявлено тенденції в їх розвитку. Простежено функціонування аудіовізуального твору в суспільних комунікаціях й розкрито особливості та відмінності від текстів у класичних видах мистецтв.

Дослідження проведено методом дійового аналізу, де авторка презентує результати порівняльного аналізу структури тексту, менеджменту, способу спілкування із глядачем, виробництва текстів у нових медіа та тенденцій їх розвитку. У статті надано ключовий критерій, який, на думку авторки, відрізняє нові медіа від старих – це «зворотний зв’язок». Так авторка вирішує дискусійне питання та обґрунтовує свою позицію віднесення телебачення до старих медіа. Деякі спостереження висловлені нею вперше, а інші розвинуті та уточнені. Авторка структурує виявлені відмінності та викладає їх у 14 пунктах, кожний з яких презентує одну специфічну особливість тексту нових медіа.

Посилання

Yaspers, Karl (1996). Komunikatsiya [Communication] // Sitnichenko L. Pershodzherela komunikativnoi filosofii. K.: Libid. S. 132-148. [in Ukrainian]

Gabermas, Yurgen. (1996). Komunikativna diya i diskurs – dvi formi povsyakdennoi komunikatsii [Communicative action and discourse are two forms everyday communication] // Sitnichenko L. Pershodzherela komunikativnoi filosofii. K.: Libid. S. 84-90. [in Ukrainian]

Luman, N. (2011). Ponyattya tsili i sistemna ratsionalnist: schodo funktsii tsiley u sotsialnih sistemah [The concept of goal and systemic rationality: regarding functions of goals in social systems] / Per. z nim. M. Boychenko, V. Kebuladze]. K.: Duh i litera. 336 s. [in Ukrainian]

Apel K.-O. (1996). Apriori spilnoti komunikatsiy [A priori communication community]; per. z nim. V. Kuplina. Suchasna zarubizhna filosofiya. Techii i napryami. Hrestomatiya. K.: Vakler. S. 359-421. [in Ukrainian]

British Academy. Pandemic Preparedness in the Live Performing Arts: Lessons to Learn from COVID-19. URL: https://www.thebritishacademy.ac.uk/projects/pandemic- preparedness-in-the- live-performing-artslessons-to-learn-from-covid-19/

Culture, communication, and dependency: the tradition of H. A. Innis (1981) / William, H. Melody a.o., eds. Norwood: Ablex Pub. Corp.

Mak-Lyuen, Marshall (2001). Galaktika Gutenberga: stanovlennya lyudini drukovanoyi knigi [Gutenberg’s galaxy: formation the person of the printed book]; per. z angl. V. I. Postnikova, S. V. Efremova. Kyiv : NikaTsentr. 464 s. [in Ukrainian]

Mak-Lyuen, Marshall (2015). Galaktika Gutenberga: stanovlennya lyudini drukovanoyi knigi ; per. z angl. A. A. Halushki @ V. I. Postnykova. Kyiv : NikaTsentr. 388 s. [in Ukrainian]

Kisin, V. B. (1998). Rezhisura yak mistetstvo ta profesіya. Navchalne vidannya [Directing as art and profession]. Kyiv: Naukovo-osvitniy tsentr «AELS-tehnologiya». 104 s. [in Ukrainian]

Gorpenko, V. (2000). Arhitektonika filmu. Rezhiserski zasobi i sposobi formuvannya strukturi ekrannogo vidovischa [Architecture of the film. Director’s tools andways of forming the structure of the screen spectacle]. V 5 tomah: monogr. T. 5. : Arhitektonika filmu yak sistemne (strukturne) utvorennya. K.: DITM. 250 s. [in Ukrainian]

Sekretariat Ministerstva Fіnansiv Kanadi. Komunikatsiyna politika Uryadu Kanadi 29 listopada 2004 r.[Secretariat of the Canadian Ministry of Finance]. Communication policy Government of Canada, November 29. URL:https://uu.edu.ua/upload/Osvita/Navch_metod_d_t/Navch_metod_materiali/Zhurnalistika/Comunikaciyna_politika_Kanadi.pdf

Manovich, Lev (2001). The Language of New Media. The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England. Ukrteleradiopresinstitut. Retrieved from: https://utrpi.org.ua/ [in Ukrainian]

Valéry, Paul (1960). La conquête de l’ubiquité. Pièces sur l’art. Рp. 103-104.

Barthes, Roland (1977). The death of the author. Fontana. London. Рp.142-148. Retrieved from: https://sites.tufts.edu/english292b/files/2012/01/Barthes-TheDeath-of-the-Author.pdf

Eco, Umberto (1979). The role of the reader. Indiana University Press. Bloomington. 273 p. Retrieved from: https://monoskop.org/images/1/1b/Eco_Umberto_The_Role_of_the_Reader_1979.pdf

Tokareva K. S. (2020). Sotsialno-pravova priroda mediatsiyi yak alternativnogo sposobu virishennya sporiv [Socio-legal nature of mediation as alternative method of dispute resolution]. Visnik Zaporizkogo natsionalnogo universitetu. Yuridichni nauki, № 4. T. 1. S. 16-22. [in Ukrainian]

Dawkins, Richard (2006). The Selfish Gene. Oxford University Press, USA; 3rd edition, April 24, p. 192. ISBN 0-19-929114-4).

Dniprenko, N. K. (2008). Komunikatsiya: demokratichni standarti v roboti organiv derzhavnoyi vladi: navch. posib. dlya sluhachiv sistemi pidgotovki, perepidgotovki ta pidvischennya kvalifikatsii kadriv, studentiv vischih navchalnih zakladiv [Communication: democratic standards at work state authorities] / ker. avt. kolektivu. Kyiv: TOV «Vistka». 160 s. [in Ukrainian]

Dniprenko, N. (2005). Zmina paradigmi v derzhavnomu upravlinni informatsiynoyu sferoyu: komunikativniy aspect [Paradigm change in public administration information sphere: communicative aspect]. DRIDU NADU pri Prezidentovi Ukrayini. S.168. [in Ukrainian]

Ranciere, Jacques The emancipated spectator. Retrieved from: https://chtodelat.org/b8-newspapers/12-40/jacques-ranciere-the-emancipated- spectator/

Performans «Generator» u galereyi PinchukArtCentre [Performance «Generator» in PinchukArtCentre gallery]. Kyiv. Retrieved from: https://www.bbc.com/ukrainian/news-40298179&sourceid=chrome&ie=UTF- 8#fpstate=ive&vld=cid:70de2711,vid:ZKMoLq4galM,st:0 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА