Екзистенціальні мотиви у фільмах режисерів Польської школи кіно. Частина 1

Автор(и)

  • Максим Клопенко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0003-3979-0604

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305208

Ключові слова:

світовий кінопроцес, польський кінематограф, Польська школа кіно, філософія екзистенціалізму, тема війни, історична пам’ять, образ героя, режисер, Анджей Вайда, «воєнна» трилогія А. Вайди

Анотація

Стаття присвячена аналізу екзистенціальних мотивів у кінематографі режисерів Польської школи на прикладі «воєнної» трилогії Анджея Вайди. Окреслюється контекст створення фільмів Польської школи кіно, а також виділені окремі елементи філософії екзистенціалізму, що втілились в означених роботах. Розгляд досягнень митців Польської школи та її провідного автора Анджея Вайди дає змогу простежити поступову еволюцію у розкритті образу екзистенціального героя, відображеного на польському екрані другої половини ХХ століття, та зв’язок філософських ідей екзистенціалізму з рефлексіями Вайди про Другу світову війну й окупацію. Проаналізовано фактор історичності й соціокультурного середовища, як важливе підґрунтя творчості режисера, висвітлені морально-етичні особливості у показі людини в обстановці війни, як виняткової максимально загостреної екзистенційної ситуації

Посилання

Wajda, A. (2000). Povertayuchis do perejdenogo. [Returning to the previous]. Lviv: Kamenyar. 158 с. [in Ukrainian]

Wajda, A. (2004). Kino i reshta svitu: avtobiografiya [Cinema and the rest of the world. Autobiography]. Kyiv: Etnos. 308 с. [in Ukrainian]

Bondebjerg, I. (2012). Confronting the Past. Trauma, History and Memory in Wajda’s film. Images. Vol. XI / no. 20. S. 37-51.

Cook, D. (2016). History of Narrative Film (5th ed.). New York: W. W. Norton & Company. 864 p.

Falkowska, J. (1995). «The Political» in the Films of Andrzej Wajda and Krzysztof Kieslowski. Cinema Journal. Vol. 34 / no. 2. P. 37-50.

Haltof, M. (2007). Historical Dictionary of Polish Cinema. In.: Historical Dictionaries of Literature and the Arts. No. 19. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press. 320 p.

Imposti, G. E. (2009). «God’s Playground»: Poland and the Second World War in Wajda’s cinema. In.: E. Lamberti and V. Fortunati (Ed.), Memories and Representations of War. The Case of World War I and World War II (P. 235-254). Amsterdam: Rodopi.

Kornacki, K. (2017). Tworzenie obrazu przeszłości w trylogii robotniczej Andrzeja Wajdy. «Przestrzenie Teorii». Nr. 27. S. 77-91.

Lіs, M. (2018). Wajda i krzyż. Studia Filmoznawcze. Nr. 39. P. 13-25.

Lubelski, T. (2006). Wajda. Portret mistrza w kilku odsłonach. Wrocław: Wydaw. Dolnośląskie. 315 s.

Mąka-Malatyńska, K.(2017). Dokumentalny świat Andrzeja Wajdy. «Przestrzenie Teorii» Nr. 27. S. 93-116.

Preizner, J. (2020). History of Polish Cinema. From the beginnings to Polish School. Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. 85 p.

Schuppert, F. (2006). Andrzej Wajda’s A Generartion and Man of Marble from a Political Perspective. Issue of KINEMA. No.25. P. 49-62.

Toeplitz, K.-T. (1969). Wajda Redivivus. Film Quarterly. Vol. 23. No. 2. P. 37-41.

Witek, P. (2016). Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 712 s.

Zwierzchowski, P. (2013). Kino nowej pamięci Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 348 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА