Екзистенціальні мотиви у фільмах режисерів Польської школи кіно. Частина 1
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305208Ключові слова:
світовий кінопроцес, польський кінематограф, Польська школа кіно, філософія екзистенціалізму, тема війни, історична пам’ять, образ героя, режисер, Анджей Вайда, «воєнна» трилогія А. ВайдиАнотація
Стаття присвячена аналізу екзистенціальних мотивів у кінематографі режисерів Польської школи на прикладі «воєнної» трилогії Анджея Вайди. Окреслюється контекст створення фільмів Польської школи кіно, а також виділені окремі елементи філософії екзистенціалізму, що втілились в означених роботах. Розгляд досягнень митців Польської школи та її провідного автора Анджея Вайди дає змогу простежити поступову еволюцію у розкритті образу екзистенціального героя, відображеного на польському екрані другої половини ХХ століття, та зв’язок філософських ідей екзистенціалізму з рефлексіями Вайди про Другу світову війну й окупацію. Проаналізовано фактор історичності й соціокультурного середовища, як важливе підґрунтя творчості режисера, висвітлені морально-етичні особливості у показі людини в обстановці війни, як виняткової максимально загостреної екзистенційної ситуації
Посилання
Wajda, A. (2000). Povertayuchis do perejdenogo. [Returning to the previous]. Lviv: Kamenyar. 158 с. [in Ukrainian]
Wajda, A. (2004). Kino i reshta svitu: avtobiografiya [Cinema and the rest of the world. Autobiography]. Kyiv: Etnos. 308 с. [in Ukrainian]
Bondebjerg, I. (2012). Confronting the Past. Trauma, History and Memory in Wajda’s film. Images. Vol. XI / no. 20. S. 37-51.
Cook, D. (2016). History of Narrative Film (5th ed.). New York: W. W. Norton & Company. 864 p.
Falkowska, J. (1995). «The Political» in the Films of Andrzej Wajda and Krzysztof Kieslowski. Cinema Journal. Vol. 34 / no. 2. P. 37-50.
Haltof, M. (2007). Historical Dictionary of Polish Cinema. In.: Historical Dictionaries of Literature and the Arts. No. 19. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press. 320 p.
Imposti, G. E. (2009). «God’s Playground»: Poland and the Second World War in Wajda’s cinema. In.: E. Lamberti and V. Fortunati (Ed.), Memories and Representations of War. The Case of World War I and World War II (P. 235-254). Amsterdam: Rodopi.
Kornacki, K. (2017). Tworzenie obrazu przeszłości w trylogii robotniczej Andrzeja Wajdy. «Przestrzenie Teorii». Nr. 27. S. 77-91.
Lіs, M. (2018). Wajda i krzyż. Studia Filmoznawcze. Nr. 39. P. 13-25.
Lubelski, T. (2006). Wajda. Portret mistrza w kilku odsłonach. Wrocław: Wydaw. Dolnośląskie. 315 s.
Mąka-Malatyńska, K.(2017). Dokumentalny świat Andrzeja Wajdy. «Przestrzenie Teorii» Nr. 27. S. 93-116.
Preizner, J. (2020). History of Polish Cinema. From the beginnings to Polish School. Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. 85 p.
Schuppert, F. (2006). Andrzej Wajda’s A Generartion and Man of Marble from a Political Perspective. Issue of KINEMA. No.25. P. 49-62.
Toeplitz, K.-T. (1969). Wajda Redivivus. Film Quarterly. Vol. 23. No. 2. P. 37-41.
Witek, P. (2016). Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 712 s.
Zwierzchowski, P. (2013). Kino nowej pamięci Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 348 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.