Підтекст як режисерський спосіб передачі характеру персонажа у конвенційних сценах детективу

Автор(и)

  • Андрій Хіміч Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0003-1772-1579

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305213

Ключові слова:

детектив, режисура ігрового кіно, підтекст, характер в кіно

Анотація

У статті розглянуто особливості ключових сюжетно-лінійних сцен у детективах, а саме конвенційній сцени допиту, розслідування, отримання справи слідства. Розглянуто різницю між режисерським вирішенням стандартизованих сцен у жанровому та авторському детективі. Предметом дослідження є підтекст у авторських детективах як приклад стимуляції варіативних режисерських рішень. Виокремлено основні типи підходів, завдяки яким режисери ускладнюють конвенційні сцени допиту та розслідування за рахунок акцентування характеру протагоніста, насамперед, за допомогою стилістики камерного показу фільму: монтаж, рух камери, крупності та режисерського інструменту, підтексту, що спрямований на створення та прояв характеру, його бажань і надзавдання як особистості. Методологія дослідження. У процесі роботи використовувалися такі методи: системно-аналітичний метод (для вивчення та аналізу жанрових структур детективів), порівняльний метод (для порівняння конвенційних сцен у детективних фільмах), метод класифікацій (для узагальнення та систематизації висновків). Результати та висновки. Під час аналізу детективів, виявлено проблему конвенційних сцен, що пояснюють контекст розслідування, та сцен допиту, які містять лише інформаційний зміст і виконують функцію розвитку сюжетно-лінійної композиції та дії протагоніста. Доведено, що це породжує надлишкову інформативність. У результаті дослідження режисерських прийомів у конвенційних сценах детективу, доведено, що підтекст є одним із інструментів редукції заангажованості інформацією та акцентом на розкритті характеру протагоніста. Режисерськими інструментами висвітлення підтексту є: 1) камера, що наголошує внутрішній стан персонажа (активно використано режисером К. Ноланом у фільмі «Безсоння» та П. Верховеном у фільмі «Основний інстинкт»); 2) словесна дія, діалог (обрив на півслові, повтор, натяк, ілюстрацією якого є фільм М. Макдони «Три білборди»); 3) надзавдання персонажа (розглянуто на прикладі фільму Ж. Тріє «Анатомія падіння); 4) мова тіла та жести (ефективно застосовано у фільмі Сідні Люмета «Перекладачка»). Доведено, що підтекст, згідно з концепцією Л. Сегер, спрямований на створення та прояв характеру, його бажань і надзавдання як особистості.

Посилання

Anatomie d’une chute (2023). URL : https://www.imdb.com/title/tt17009710/

Basic Instinct (1992). URL : https://www.imdb.com/title/tt0103772/

Bordwell, D., Thompson, K., Smith, J. (2020). Filmart. NY : McGraw-Hill Education. [in English]

Dancyger, K., Rush, J. (2007). Alternative Scriptwriting: Successfully Breaking the Rules. Oxford : Focal Press. [in English]

Everson, W. K. (1972). The detective in film. New Jersey : The Citadel Press. [in English]

Grodal, T. (1997). Moving pictures: a new theory of film genres, feelings, and cognition. New York : Oxford University Press. [in English]

Insomia (2002). URL : https://www.imdb.com/title/tt0278504/

McKee, R. (1997). Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting. New York : Regan Books. [in English]

McKee, R. (2016). Dialogue: The Art of Verbal Action for Page, Stage, and Screen. New York : Twelve Books. [in English]

Miss Congeniality (2000). URl: https://www.imdb.com/title/tt0212346/

Schatz, T. (1981). Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking and the Studio System. New York : Random House. [in English]

Seger, L. (2017). Writing Subtext: What Lies Beneath. LA : Michael Wiese Productions. [in English]

The Interpreter (2005). URL : https://www.imdb.com/title/tt0373926/

The Silence of the Lambs (1991). URL : https://www.imdb.com/title/tt0102926/

Thompson, K. M. (2007). Crime films : investigating the scene. NY : Wallflower Press. [in English]

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017). URL : https://www.imdb.com/title/tt5027774/

Travis, M. (2000). Directing feature films : the creative collaboration between directors, writers, and actors. LA : Michael Wise Production. [in English]

Van Dine, S. S. (2015). Twenty Rules For Writing Detective Stories. [in English]

White, E. (2021). The Twelve Lives of Alfred Hitchcock. The story of the king of suspense ; trans: Alexander Stukalo. Kyiv: Laboratory. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА