Підтекст як режисерський спосіб передачі характеру персонажа у конвенційних сценах детективу
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305213Ключові слова:
детектив, режисура ігрового кіно, підтекст, характер в кіноАнотація
У статті розглянуто особливості ключових сюжетно-лінійних сцен у детективах, а саме конвенційній сцени допиту, розслідування, отримання справи слідства. Розглянуто різницю між режисерським вирішенням стандартизованих сцен у жанровому та авторському детективі. Предметом дослідження є підтекст у авторських детективах як приклад стимуляції варіативних режисерських рішень. Виокремлено основні типи підходів, завдяки яким режисери ускладнюють конвенційні сцени допиту та розслідування за рахунок акцентування характеру протагоніста, насамперед, за допомогою стилістики камерного показу фільму: монтаж, рух камери, крупності та режисерського інструменту, підтексту, що спрямований на створення та прояв характеру, його бажань і надзавдання як особистості. Методологія дослідження. У процесі роботи використовувалися такі методи: системно-аналітичний метод (для вивчення та аналізу жанрових структур детективів), порівняльний метод (для порівняння конвенційних сцен у детективних фільмах), метод класифікацій (для узагальнення та систематизації висновків). Результати та висновки. Під час аналізу детективів, виявлено проблему конвенційних сцен, що пояснюють контекст розслідування, та сцен допиту, які містять лише інформаційний зміст і виконують функцію розвитку сюжетно-лінійної композиції та дії протагоніста. Доведено, що це породжує надлишкову інформативність. У результаті дослідження режисерських прийомів у конвенційних сценах детективу, доведено, що підтекст є одним із інструментів редукції заангажованості інформацією та акцентом на розкритті характеру протагоніста. Режисерськими інструментами висвітлення підтексту є: 1) камера, що наголошує внутрішній стан персонажа (активно використано режисером К. Ноланом у фільмі «Безсоння» та П. Верховеном у фільмі «Основний інстинкт»); 2) словесна дія, діалог (обрив на півслові, повтор, натяк, ілюстрацією якого є фільм М. Макдони «Три білборди»); 3) надзавдання персонажа (розглянуто на прикладі фільму Ж. Тріє «Анатомія падіння); 4) мова тіла та жести (ефективно застосовано у фільмі Сідні Люмета «Перекладачка»). Доведено, що підтекст, згідно з концепцією Л. Сегер, спрямований на створення та прояв характеру, його бажань і надзавдання як особистості.
Посилання
Anatomie d’une chute (2023). URL : https://www.imdb.com/title/tt17009710/
Basic Instinct (1992). URL : https://www.imdb.com/title/tt0103772/
Bordwell, D., Thompson, K., Smith, J. (2020). Filmart. NY : McGraw-Hill Education. [in English]
Dancyger, K., Rush, J. (2007). Alternative Scriptwriting: Successfully Breaking the Rules. Oxford : Focal Press. [in English]
Everson, W. K. (1972). The detective in film. New Jersey : The Citadel Press. [in English]
Grodal, T. (1997). Moving pictures: a new theory of film genres, feelings, and cognition. New York : Oxford University Press. [in English]
Insomia (2002). URL : https://www.imdb.com/title/tt0278504/
McKee, R. (1997). Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting. New York : Regan Books. [in English]
McKee, R. (2016). Dialogue: The Art of Verbal Action for Page, Stage, and Screen. New York : Twelve Books. [in English]
Miss Congeniality (2000). URl: https://www.imdb.com/title/tt0212346/
Schatz, T. (1981). Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking and the Studio System. New York : Random House. [in English]
Seger, L. (2017). Writing Subtext: What Lies Beneath. LA : Michael Wiese Productions. [in English]
The Interpreter (2005). URL : https://www.imdb.com/title/tt0373926/
The Silence of the Lambs (1991). URL : https://www.imdb.com/title/tt0102926/
Thompson, K. M. (2007). Crime films : investigating the scene. NY : Wallflower Press. [in English]
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017). URL : https://www.imdb.com/title/tt5027774/
Travis, M. (2000). Directing feature films : the creative collaboration between directors, writers, and actors. LA : Michael Wise Production. [in English]
Van Dine, S. S. (2015). Twenty Rules For Writing Detective Stories. [in English]
White, E. (2021). The Twelve Lives of Alfred Hitchcock. The story of the king of suspense ; trans: Alexander Stukalo. Kyiv: Laboratory. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.