Принцип дедраматизації в артхаузному кіно як авторський підхід до інтерпретації соціальної реальності

Автор(и)

  • Владислав Вітрів Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-1491-3463

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305214

Ключові слова:

дедраматизація, артхауз, інструменти режисера-постановника, інтерпретація соціальної реальності, оповідь, фільм без інтриги

Анотація

У статті розглянуто використання принципу дедраматизації у авторських підходах до інтерпретації соціальної реальності засобами кіномистецтва. Головним предметом дослідження є застосування принципу дедраматизації у кінофільмах артхаузу як авторського підходу до зображення соціальної реальності. У статті проаналізовано та виокремлено авторські стилістичні вирішення у художніх кінофільмах, що реалізовано за принципом дедраматизації. Йдеться про інструмент, яким сценаристи та режисери-постановники деконструюють канони сторітелінгу та створюють вищий рівень достовірності у кінофільмах заради авторського висловлювання.

Застосовані такі методи наукового дослідження: пошуковий метод (для збору інформації про обрану тему), метод семантико-стилістичного аналізу (для виокремлення окремих стилістичних рис і семантики артхаузних кінофільмів), порівняльний метод (для виокремлення особливостей авторських способів використання принципу дедраматизації), метод узагальнення (для написання висновків).

Результати та висновки. У результаті аналізу кінофільмів артхаузу, що вирішені із авторським переосмисленням принципу дедраматизації, виявлено особливий підхід до використання фабули. Автори, які звертаються до такого підходу, не використовують проблему-каталізатор, що вмотивовує вчинки протагоніста та утворює інтригу. Завдяки цьому сценаристи та режисери-постановники мають змогу детальніше викласти обставини існування протагоніста й не зосереджуватися виключно на одному векторі його життя. Також даний підхід розширює можливості використання зображальних інструментів, що акцентують навмисне застосування принципу дедраматизації.

Посилання

Bordwell, D. (2005). Figures Traced in Light. Los Angeles, California: University of California Press.

Brody, R. (2010). Truffaut`s last interview. The New Yorker. URL: https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/truffauts-last-interview

Çağlayan, E. (2016). The Aesthetics of Boredom. Slow Cinema and the Virtues of the Long Take in Once Upon a Time in Anatolia. Projections, 10, 64-85.

Denysko, T. Otar Ioseliani: filosof, zacharovanyi plynom zhyttia. Kino-Teatr. 2014. №5. URL: http://archivektm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1665 (Data zvernennia: 06.02.2024)

Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Paris: Les Editions de Minuit.

Field, S.(2005). Screenplay: The Foundations of Screenwriting. New York: Bentam Dell.

Jacobson, H. (1985). Interview: Jim Jarmusch. From The 1984 Movie Revue: I: Three Guys in Three Directions. Film comment. URL: https://www.filmcomment.com/article/interview-jim-jarmusch/

Jahn, P. (2014). Oh boy: interview with Jan Ole Gerster. Electric sheep. URL: http://www.electricsheepmagazine.co.uk/2014/01/16/oh-boyinterview-with-jan-ole-gerster/

Klekovkin O. (2012). Theatrica. Leksykon. Kyiv: Feniks. 800 s.

Kuhn, A; Westwell, G. (2012). A Dictionary of Film Studies (1 ed.). Oxford University Press. URL: https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199587261.001.0001/acref9780199587261-e-0650

Lehmann, H. (2006). Postdramatic Theatre / per. z nim. Karen Jürs-Munby. Taylor & Francis e-Library, 2006. 225 s.

McKee, R. (1997). Story: substance, structure, style and the principles of screenwriting. New York: HarperCollins Publishers.

Papaioannou, A. (2024). Interview: Wim Wenders. InSession Film. URL: https://insessionfilm.com/interview-wim-wenders/

Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru / per. z frants. M. Yakubiak. Lviv LNU im. Ivana Franka.

Seher, L. (2011). Robymo harnyi stsenarii henialnym / per. z anhl. O. Anufriieva, K. Popova, Ya. Honchar, A. Bilkevych. Kyiv: InsaitMedia.

Snyder, B. (2005). Save the cat! The Last Book on Screenwriting You`ll Ever Need. Studio City: Michael Wiese Productions.

Taylor, A. (2022). Robert Altman’s Direction Shines in War Satire ‘M*A*S*H’. Collider. URL: https://collider.com/mash-robert-altman-di rection-good/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА