Принцип дедраматизації в артхаузному кіно як авторський підхід до інтерпретації соціальної реальності
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305214Ключові слова:
дедраматизація, артхауз, інструменти режисера-постановника, інтерпретація соціальної реальності, оповідь, фільм без інтригиАнотація
У статті розглянуто використання принципу дедраматизації у авторських підходах до інтерпретації соціальної реальності засобами кіномистецтва. Головним предметом дослідження є застосування принципу дедраматизації у кінофільмах артхаузу як авторського підходу до зображення соціальної реальності. У статті проаналізовано та виокремлено авторські стилістичні вирішення у художніх кінофільмах, що реалізовано за принципом дедраматизації. Йдеться про інструмент, яким сценаристи та режисери-постановники деконструюють канони сторітелінгу та створюють вищий рівень достовірності у кінофільмах заради авторського висловлювання.
Застосовані такі методи наукового дослідження: пошуковий метод (для збору інформації про обрану тему), метод семантико-стилістичного аналізу (для виокремлення окремих стилістичних рис і семантики артхаузних кінофільмів), порівняльний метод (для виокремлення особливостей авторських способів використання принципу дедраматизації), метод узагальнення (для написання висновків).
Результати та висновки. У результаті аналізу кінофільмів артхаузу, що вирішені із авторським переосмисленням принципу дедраматизації, виявлено особливий підхід до використання фабули. Автори, які звертаються до такого підходу, не використовують проблему-каталізатор, що вмотивовує вчинки протагоніста та утворює інтригу. Завдяки цьому сценаристи та режисери-постановники мають змогу детальніше викласти обставини існування протагоніста й не зосереджуватися виключно на одному векторі його життя. Також даний підхід розширює можливості використання зображальних інструментів, що акцентують навмисне застосування принципу дедраматизації.
Посилання
Bordwell, D. (2005). Figures Traced in Light. Los Angeles, California: University of California Press.
Brody, R. (2010). Truffaut`s last interview. The New Yorker. URL: https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/truffauts-last-interview
Çağlayan, E. (2016). The Aesthetics of Boredom. Slow Cinema and the Virtues of the Long Take in Once Upon a Time in Anatolia. Projections, 10, 64-85.
Denysko, T. Otar Ioseliani: filosof, zacharovanyi plynom zhyttia. Kino-Teatr. 2014. №5. URL: http://archivektm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1665 (Data zvernennia: 06.02.2024)
Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Paris: Les Editions de Minuit.
Field, S.(2005). Screenplay: The Foundations of Screenwriting. New York: Bentam Dell.
Jacobson, H. (1985). Interview: Jim Jarmusch. From The 1984 Movie Revue: I: Three Guys in Three Directions. Film comment. URL: https://www.filmcomment.com/article/interview-jim-jarmusch/
Jahn, P. (2014). Oh boy: interview with Jan Ole Gerster. Electric sheep. URL: http://www.electricsheepmagazine.co.uk/2014/01/16/oh-boyinterview-with-jan-ole-gerster/
Klekovkin O. (2012). Theatrica. Leksykon. Kyiv: Feniks. 800 s.
Kuhn, A; Westwell, G. (2012). A Dictionary of Film Studies (1 ed.). Oxford University Press. URL: https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199587261.001.0001/acref9780199587261-e-0650
Lehmann, H. (2006). Postdramatic Theatre / per. z nim. Karen Jürs-Munby. Taylor & Francis e-Library, 2006. 225 s.
McKee, R. (1997). Story: substance, structure, style and the principles of screenwriting. New York: HarperCollins Publishers.
Papaioannou, A. (2024). Interview: Wim Wenders. InSession Film. URL: https://insessionfilm.com/interview-wim-wenders/
Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru / per. z frants. M. Yakubiak. Lviv LNU im. Ivana Franka.
Seher, L. (2011). Robymo harnyi stsenarii henialnym / per. z anhl. O. Anufriieva, K. Popova, Ya. Honchar, A. Bilkevych. Kyiv: InsaitMedia.
Snyder, B. (2005). Save the cat! The Last Book on Screenwriting You`ll Ever Need. Studio City: Michael Wiese Productions.
Taylor, A. (2022). Robert Altman’s Direction Shines in War Satire ‘M*A*S*H’. Collider. URL: https://collider.com/mash-robert-altman-di rection-good/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.