Соціокультурні чинники функціонування моноопери в контексті трансакційного аналізу Еріка Берна
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.305221Ключові слова:
жанр моноопери, подія, реакція, трансакційний аналіз, Я-стани, сепарація, поведінкові патерни, логіка поведінки персонажа, внутрішній конфлікт, проєкції глядачаАнотація
За результатами аналізу, у статті було уточнено дефініцію «моноопера»; представлено й проаналізовано відомі українські та зарубіжні зразки жанру. Під час дослідження було визначено основну психологічну засаду жанру, а саме – культ індивідуалізму XX століття. Саме тоді такі науки, як психологія та психоаналіз, стали набирати обертів завдяки З. Фрейду та К. Юнгу. Подібний процес був зумовлений тим, що індивід дедалі більше розглядався як окрема одиниця, а не частина соціуму, що і стало, на наш погляд, основною причиною виникнення та розвитку моноопери, де всі процеси обертаються навколо внутрішнього світу головного персонажа. У результаті розгляду базових механізмів формування логіки поведінки персонажа, було вперше описано концепцію трьох основних Я-станів (Дитина, Батько та Дорослий) трансакційного аналізу Еріка Берна як основу інтерпретації поведінкових патернів персонажа моноопери. Таким чином, було виявлено основу внутрішнього конфлікту персонажа у вигляді непримиренності двох Я-станів Дитини та Батька всередині героя-індивіда.
Ці дослідження дали змогу глибше зануритись у природу внутрішніх процесів індивіда-глядача та його механізму проєкцій. Завдяки чому було запропоновано стратегію взаємодії артиста та глядача за допомогою чуттєво-емоційної сфери виконавця
Посилання
Bern, E. (2016). Ihry, u yaki hrayutʹ lyudy [Games people play]. Svitovyy bestseler iz psykholohiyi stosunkiv. Family Leisure Club. 256 s. [in Ukrainian]
Bortnik, ZH. I. (2016). Modern monodrama as a culturalhistorical phenomenon: genesis, poetics, reception. Dys. ... kand. filol. nauk. Chernivtsi. 229 s. [in Ukrainian]
Diminyatsa, O. (2015). Proyavy hrotesku v minimonooperi K. Tsepkolenko «Sʹohodni vvecheri Borys Hodunov» [Manifestations of the grotesque in K. Tsepkolenko’s mini-monoopera «Tonight Boris Godunov»]. Naukovi zbirky Lʹvivsʹkoyi natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi im. M. V. Lysenka. Vyp. 36. S. 20-28. [in Ukrainian]
Kovpik, S. I. (2021). Peculiarities of the poetics of classical Chinese drama. Kytayeznavchi doslidzhennya, (1). S. 221-228. Retrieved from: https://doi.org/10.51198/chinesest2021.01.221 [in Ukrainian]
Kvasnikova, T. (2019). Mini-monoopera «Yevheniy Onyehin. Shche odna sproba» Yu. Homelʹsʹkoyi [Mini mono-opera «Eugene Onegin. One more attempt» by Yu. Gomelska]. Muzychne mystetstvo i kulʹtura. Vyp. 2(28). S. 59-74. Retrieved from: https://doi.org/https://doi.org/10.31723/2524-0447-2019-28-2.5 [in Ukrainian]
Lukashev, V. A. (2015). Rezhysersʹke vyrishennya plastychno-prostorovoho obrazu v suchasniy monooperi (Lysty kokhannya Vitaliya Hubarenka v Kharkivsʹkomu natsionalʹnomu akademichnomu teatri opery ta baletu imeni Mykoly Lysenka) [The director’s solution of the plastic-spatial image in a modern monoopera (Love letters of Vitaly Gubarenko at Mykola Lysenko Kharkiv National Academic Theater of Opera and Ballet)]. Chasopys Natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chaykovsʹkoho. Vyp. 4. S. 66-74. [in Ukrainian]
Miloradova, N. E. (2021). Trykutnyk Karpmana – toksychna modelʹ vidnosyn: osoblyvosti rozvytku ta stratehiyi vykhodu [Karpman’s triangle is a toxic model of relationships: features of development and exit strategies].Teoretychni i prykladni problemy psykholohiyi ta sotsialʹnoyi roboty: zb. nauk. pratsʹ Skhidnoukrayinsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Volodymyra Dalya. № 3(56). T.3. S. 147-156. [in Ukrainian]
Monoopera «YE» (2023). Retrieved from: http://www.music- review.com.ua/mr/mr.nsf/0/858BB9B5FB8CDFE7C22589C700500B87?Open Document (data zvernennya: 14.02.2024). [in Ukrainian]
Monoopera «Mariya Mahdalyna» (2017). Retrieved from: https://www.cherkasy-music-art.org.ua/mus/news/20170529/monoopera_818.html (data zvernennya: 14.02.2024). [in Ukrainian]
Nosulya, A. (2014). Osoblyvosti vtilennya khudozhnʹoho ta muzychno- dramaturhichnoho zmistu u kamerniy operi [Peculiarities of the embodiment of artistic and musical and dramaturgical content in chamber opera]. Muzychne mystetstvo i kulʹtura: Naukovyy visnyk ODMA imeni A. V. Nezhdanovoyi. Vyp. 19. S. 324-330. [in Ukrainian]
Nosulya, A. (2014). Tema ochikuvannya u kamernykh operakh A. Shenberha ta M. Taryverdiyeva [The theme of waiting in the chamber operas of A. Schoenberg and M. Tariverdiyev]. Muzychne mystetstvo i kulʹtura. Vyp. 20. S. 416-425. Retrieved from:https://doi.org/https://doi.org/10.31723/2524-0447-2014-20-416-425 [in Ukrainian]
Nosulya, A. V. (2015). Zhanrova spetsyfika ta pryntsypy formoutvorennya u kamerniy operi na rubezhi XIX-XX stolitʹ [Genre specificity and principles of form formation in chamber opera at the turn of the XIXXX centuries]. Mizhnarodnyy visnyk: Kulʹturolohiya. Filolohiya. Muzykoznavstvo. Vyp. 1. S. 155-159. [in Ukrainian]
Nosulya, A. V. (2017). Zhanrovo-kompozytsiyni osoblyvosti evolyutsiyi kamernoyi opery (vid XIX do XXI st.) [Genre-compositional features of the evolution of chamber opera (from the 19th to the 21st century)].: avtoref. dys. … kand. myst.: 17.00.03 / Odesʹka natsionalʹna muzychna akademiya im. A V. Nezhdanovoyi. Odesa. 18 s. [in Ukrainian]
Nosulya, A. V. (2018). Khudozhnʹo-estetychni peredumovy rozvytku kamernoyi opery u XX–XXI st. [Artistic and aesthetic prerequisites for the development of chamber opera in the 20th–21st centuries]. Muzychne mystetstvo i kulʹtura. Vyp. 26. S. 99-111. [in Ukrainian]
Pryshchepa, O. V. (2009). Origins of the Astonishment Effect: The Experience of Sanskrit Drama.. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, (48). S. 173-176. [in Ukrainian]
Ratko, M. V. (2014). Musical-aesthetic and performing system of Japanese traditional theater No.. Mystetstvo ta osvita, (3). S. 43-49. [in Ukrainian]
Reaktsiya (2015). Psykholohis. Entsyklopediya praktychnoyi psykholohiyi. Retrieved from: http://psychologis.com.ua/reakcii.htm (data zvernennya: 14.02.2024). [in Ukrainian]
Toloshnyak, N. A. Monoopera (2019). Entsyklopediya Suchasnoyi Ukrayiny. Retrieved from:https://esu.com.ua/article-69187 (data zvernennya: 14.02.2024). [in Ukrainian]
Toloshnyak, N., Rudenko, L. (2023). Uosoblennya rosiysʹkoyi ahresiyi v monooperi O. Bilasha «Balada viyny» u konteksti podiy vidvoyovuvannya ukrayinsʹkoyi derzhavnosti. [The personification of Russian aggression in O. Bilash’s mono-opera «The Ballad of War» in the context of the events of the recovery of Ukrainian statehood]. Naukovi zbirky Lʹvivsʹkoyi natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi imeni M. V. Lysenka. Vyp. 49. S. 67-71. [in Ukrainian]
Umanets, O. (2023). Suchasna natsionalʹna monoopera: tendentsiyi modyfikuvannya zhanrovoyi modeli [Modern national mono-opera: tendencies of modification of the genre model]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk. Vyp. 59. T. 3. S. 69-76. [in Ukrainian]
Shmelova, N. O. (2014). Monoopera Vitaliya Hubarenka «Samotnistʹ» – tvorchyy soyuz kompozytora i spivaka. [Vitaly Gubarenko’s mono-opera “Loneliness” is a creative union of a composer and a singer].Chasopys Natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny im. P.I. Chaykovsʹkoho. Vyp. 2 (23). S. 83-88. [in Ukrainian]
Shcherbakov, Yа. I. (2012). The influence of IndoBuddhist culture on the genesis of the Zaju drama and the motifs in the plot of the drama. Visnyk Kyyivsʹkoho Natsionalʹnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, (18). 79-81. [in Ukrainian]
Shcherbakov, Yа.I. (2019). The theory of the Indian Sanskrit origin of the Chinese drama Zhujuisho in the context of studies of the cultural history of the East. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi kerivnykh kadriv kulʹtury i mystetstv, (2), s. 471-474. [in Ukrainian]
Coca, G. (2008). Ede Terényi – The Mono-Opera La Divina Commedia. Form and Contents (I. Part. Inferno). Studia Universitatis Babes-Bolyai-Musica, 53 (2). P. 143-168. Retrieved from: https://www.academia.edu/735433/Ede_Ter%C3%A9nyi_The_Mono_Opera_La_Divina_Commedia_Form_and_Contents_I_Part_Inferno_ (07.04.2024)
Coca, G. (2009). Ede Terényi – The Mono-Opera La Divina Commedia. Form and Contents (II. Part. Purgatorio) Studia Universitatis Babes-BolyaiMusica, 54 (1). P. 257-278. Retrieved from: https://www.academia.edu/735433/Ede_Ter%C3%A9nyi_The_Mono_Opera_La_Divina_Commedia_Form_and_Contents_I_Part_Inferno_ (07.04.2024)
Coca, G. (2009). Ede Terényi – The Mono-Opera La Divina Commedia. Form and Contents (III. Part. Paradiso) Studia Universitatis Babes-Bolyai-Musica, 54 (2). P. 247-273. Retrieved from: https://www.academia.edu/735437/Ede_Ter%C3%A9nyi_The_Mono_Opera_La_Divina_Commedia_Form_and_Contents_III_Part_Paradiso_ (07.04.2024)
Saamishvili, N. N. (2016). Musical Dramaturgy and the Structure of Images in Kaija Saariaho’s Opera’Émilie’. Culture and Art. Вип. 6. С. 854-859.
Shchitova, S.A., Yufymchuk-Zavorotna, G. O. (2019). Chronotope features in monoopera. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny. Vyp. 16. S. 53-64.
Stevens, J.S. (1997). Notes on the mono-opera «A Water Bird Talk» by Dominick Argento. Arizona State University
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.