Вправа-спостереження за життям (вербатім) як метод навчання студентів першого акторського курсу
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.34.2024.308736Ключові слова:
професійна підготовка, персонаж, театральна діяльність, авентичність, емпатія, творча драматургіяАнотація
Актуальність дослідження зумовлена важливістю для акторів відповідати сучасним вимогам глядачів, що робить вагомим уміння спостерігати та точно відтворювати нюанси людської поведінки, вдосконалювати навички шляхом безпосереднього спостереження за взаємодіями у повсякденному житті. З огляду на це дослідження спрямоване на вивчення впливу вербатіму на автентичність у виступах. Метою праці є аналіз процесу підвищення акторських здібностей та відточення навичок спостережливості й міміки студентів театрального напряму. Методами, що були використані у дослідженні, стали методи аналізу, класифікації, синтезу, дедукції, узагальнення та порівняння результатів. У статті було розкрито зміст та особливості навчання студентів першого акторського курсу; показано основну вправу програми для першого семестру навчання (вербатім); описано етапи втілення спостереження за життям у колі студентів (спостереження й фіксування ситуації, аналіз відео чи запису, розгляд ідентифікованих елементів, вивчення матеріалу та відтворення персонажа); виявлено процес застосування методу вербатім і принципи акторського розвитку, які застосовуються в університеті для навчання молодих акторів, а саме: розвиток здатності бачити життєві ситуації, виділяти яскраві особистості, переймаючи їх характеристики образу, міміки й жестів; доведено, що спостережливість є важливою в акторській діяльності; показано аспекти удосконалення проявів творчої активності в умовах музично-сценічної діяльності, які полягають у розвитку тіла за допомогою психологічних методик, застосуванні засобів прихованої виразності, гармонійної гри та впливу натхнення на процес тренування та навчання; детально проаналізовано результати вправи вербатім для студентів акторського напряму (акторам легше розкрити свою акторську природу, стати більш упевненими та емпатичними). Матеріали статті є практичною цінністю для педагогів, акторів і діячів театрального мистецтва, які зможуть використати дані праці для дослідження психологічного стану людини, її емоцій в аспекті сценічної культури.
Посилання
Abadie, M., Gavard, E., & Guillaume, F. (2021). Verbatim and gist memory in aging.Psychology and Aging, 36(8), S. 891–901. URL: https://doi.org/10.1037/pag0000635
Borko, I., Pivovarova, K., & Kolpashchykova, A. (2023). Methods and forms of teaching of teaching bachelor’s students majoring in “Performing Arts” during the during martial law in Ukraine. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Performing Arts, 6(2), S. 167-177. URL: https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288161
Gibson, J. (2011). Saying it right: Creating ethical verbatim theatre. NEO: journal for higher degree research students in the social sciences and humanities, 4, S. 1-18. URL:https://www.academia.edu/2027988/Saying_It_Right_Creating_Ethical_Verbatim_Theatre
Grandi, G. L. (2022). Theatre as method: Performance creation through action research. Action Research, 20(3), S. 245-260. URL: https://doi.org/10.1177/1476750321993530
Hammond, W., & Steward, D. (Eds.). (2012). Verbatim, verbatim: Contemporary documentary theatre. Bloomsbury Publishing. URL:https://books.google.com.ua/books?id=24oHEAAAQBAJ&lpg=PT7&ots=1b-2gG-320T&lr&hl=uk&pg=PT7#v=onepage&q&f=-false
Krypchuk, M. (2024). Documentary theater as the latest stage practice.Materials of ICST conferences; Kryvyi Rih, Ukraine, S. 531-532. URL: https://archive.mcnd.org.ua/index.php/conference-proceeding/article/view/996
Leshcheva T. O. 2020. Peculiarities of professional training of future actors of leadingtheater schools: qualifying master’s thesis of specialty 011 «Educational and pedagogical sciences» / science. Zaporizhzhia: ZNU. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/1412
McNamara, A. (2023). The lived experience of actor training: Perezhivanie-A literature review. Educational philosophy and theory, 55(4), S. 531-543. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00131857.2022.2130756
Nykonenko, R. (2023). Trends in the development of Ukrainian theater art of the late 20th and early 21st centuries. Topical issues of the humanities: Interuniversity collection of scientific works of young scientists of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych: Helvetica Publishing House, 59 (2). S. 93-98. URL:http://aphn-journal.in.ua/archive/59_2023/part_2/59-2_2023.pdf#page=93
Pieris D, Jafine H, Neilson S, et al. (2022). Understanding moral empathy: A verbatim-theatre supported phenomenological exploration of the empathy imperative. Med Educ., 56(2). S. 186-194. doi:10.1111/medu.14676
Polyakova, O. (2023). Theater technologies as a means of professional training of future social pedagogues. Pedagogical Sciences: Theory and Practice, (1), S. 80-85. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3615
Radosavljević, D. (2013). Verbatim Theatre: Engaging the Audience. In: Theatre-Making. London: Palgrave Macmillan. URL: https://doi.org/10.1057/9781137367884_5
Razmolodchikova I. (2022). Social-psychological theater for students as an innovative method of professional training. Conceptual-technological model of training of future specialists in the socio-pedagogical sphere [monograph]. Kryvyi Rih: KDPU, S. 132–169. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/123456789/7050
Salvatore, J. (2023). Verbatim Performance and Its Possibilities. ArtsPraxis, 10(1). URL:https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A3%3A17504979/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A166320656&crl=c
Smoliak P. O., Vanyuga L. S., Khimyak V. A. (2018). Cultural and educational activities of teachers and students of the Department of Theater Arts. Artistic activity in the modern socio-cultural space (25-year creative contribution of the Faculty of Arts of Ternopil National Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University): a collective monograph. Ternopil. S. 408-422. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14809
Taylor, P. (2003). The Applied Theatre. URL: http://theatre. asu. edu/symposium/Taylor. doc.Taylor, S. L. (2016). Actor training and emotions: Finding a balance. Edith Cowan University. URL: https://ro.ecu.edu.au/theses/1804
Vachon, W., & Salvatore, J. (2023). Wading the Quagmire: Aesthetics and Ethics in Verbatim Theater Act 1. Qualitative Inquiry, 29(2), S. 383-392. URL: https://doi.org/10.1177/10778004221098988
Young, S. (2017). 1 The Ethics of the Representation of the Real People and TheirStories in Verbatim Theatre. In Ethical Exchanges in Translation, Adaptation and Dramaturgy. Leiden, The Netherlands: Brill. URL: https://doi.org/10.1163/9789004346376_003
Yuhan, N. (2023). Between documentary (verbatim) and experimental theater: poetic features of the genre of modern biographical drama (based on comparative analysis). Scientific Collection «InterConf+», (33(155), S. 179–197. URL: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.05.2023.018
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.