Сценічний трюк як інструмент створення глядацького враження
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318062Ключові слова:
трюк, враження, мистецтво ігрової ляльки, концертний номер, ризома, поверхневі ефекти, конфліктАнотація
Мета статті – визначити онтологічні особливості трюку як феномену на прикладі мистецтва ігрової ляльки, включаючи механізм створення та вплив на глядацьке враження. Методологія дослідження. В процесі визначення онтологічних особливостей сценічного трюку використано метод мистецтвознавчого та культурологічного аналізу, систематизації та узагальнення, у роботі над методичними засадами створення трюку використано методи синтезу та картографування. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні онтологіїї трюку як культурного феномену, його уточнення з урахуванням специфіки мистецтва ігрової ляльки. Запропоновано розглядати сценічний трюк з точки зору концепції поверхневих ефектів Ж. Дельоза у поєднанні із семіотичними методами Р. Барта. Висновки. Визначено, що трюк є прийомом у різних видах мистецтва, спрямованим на створення глядацького враження, у процесі якого відбувається взаємодія культурних міфів. З’ясовано, що трюк є головним інструментом створення враження та утримання глядацької уваги, як у випадку нелінійного наративу, створеному відповідно до концепту ризоми, так і у разі фрактального лінійного наративу, притаманного класичній драматургії. Запропоновано переглянути режисерську концепцію конфлікту, як головного механізму утримання глядацької уваги. Вперше головною умовою утримання глядацької уваги під час взаємодії визначено створення трюку
Посилання
Barthes, Rolan (2008). Mifologii [Mithologies]. Akademichnyi prospekt, seriia: Filosofski tekhnologii. 351 p. [in Ukrainian]
Diatchuk, Volodymyr (2002). Ukrainskyi tlumachnyi slovnyk teatralnoi leksyky. [Ukrainian explanatory dictionary of theatrical vocabulary]. Kyiv: Prosvita. 150 p. [in Ukrainian]
Zhukovin, Olexandr (2015). Mystectvo triuku u konteksti vydpvyshchnoi kultury. Dysertacia kand. nauk: 26.00.01. [Trick art in the context of entertainment culture. Dissertation of the candidate of sciences: 26.00.01]. Nac. akad. ker. kadriv kultury i mystectv. 160 p. [in Ukrainian]
Neupokoiev, Ruslan (2018). Ontologia myctecrva igrovoi lialky iak kulturne vtilennia specyfichnykh zasobiv vyraznosti [Ontology of the play puppets art as a cultural embodiment of specific means of expression]. Naukovyi visnyk Kyyivskoho natsionalnoho universytetu teatru kino i telebachennya imeni І. K. Karpenka-Karoho. Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Vyp. 23. P. 27-34. [in Ukrainian]
Neupokoiev, Ruslan (2019). Ekzystentsialʹni osoblyvosti estradnoho nomeru iz lyalʹkoyu. [Existential features of a variety show with a puppet]. Kulʹturolohichna dumka. IK NAM Ukrayiny. Zb. nauk. pratsʹ. № 14. P. 205-215. [in Ukrainian]
Neupokoiev, Ruslan (2021). Kulʹturnyy fenomen kontseptu ryzomy. [The cultural phenomenon of the rhizome concept]. Kulʹturolohichna dumka. IK NAM Ukrayiny. Zb. nauk. pratsʹ. T. 20, № 2. P. 57-66. [in Ukrainian]
Slovnyk ukrayinsʹkoyi movy: v 11 t. T. 2. (1971). [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Slovnyk ukrayinsʹkoyi movy: v 11 t. T. 7. (1976). [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Slovnyk ukrayinsʹkoyi movy: v 11 t. Tom 10. (1979). [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Slovnyk ukrayinsʹkoyi movy: v 11 t. Tom 11. (1980). [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Deleuze, G. (1990). Logic of Sense. London: The Athlone Press. 405 p. [in English]
Deleuze, G., Guattari, F. (1976). Rhizome. Paris: Minuit. 269 p. [in French]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.