«Документальний» театр Ервіна Піскатора: дадаїстські витоки та сучасний український контекст

Автор(и)

  • Ярослав Чигляєв Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0004-6525-7429

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318065

Ключові слова:

історичний авангард, політичний театр, документальний театр, Е. Піскатор, дадаїзм, соціальний реалізм, техніцизм, актуалізація, дух постмодернізму

Анотація

Мета статті – встановити ідейно-естетичні зв’язки між німецьким дадаїзмом і концептуальними витоками та арт-практикою «документального» театру Е. Піскатора 1920-х рр., і виявити їх рецептивні елементи у сучасному українському «документальному» театрі, який став одним із впливових факторів вітчизняного театрального процесу на тлі соціополітичних катаклізмів, що тривають від 2014 року. Методологія дослідження базується на застосуванні аналітичного, культурно-історичного, компаративного та описового методів для презентації предмету досліду та належного обґрунтування висновків. Наукова новизна дослідження полягає у висвітленні питання дадаїстських ідейно-художніх передумов формування концепції «політичного» театру Е. Піскатора та форми «документального» театру як її драматично-сценічного виразника. У Висновках зазначено, що ідейноестетичні засади «документального» театру як драматично-сценічного виразника ширшої концепції «політичного» театру були сформульовані у теоретичних працях та апробовані у сценічній практиці німецького режисера-авангардиста Ервіна Піскатора першої половини 1920-х рр. Водночас такі особливості нової драматично-сценічної форми, як політична тенденційність, антимілітаристський пафос, деструкція драматургічного матеріалу, об’єктивізація сценічної реальності, колажно-монтажний принцип організації дії, нові форми комунікації з глядачем, дають підстави для її компаративного зіставлення з арт-практикою європейського дадаїзму, презентованою зокрема акціями берлінського «Клубу Дада», членом якого Е. Піскатор був у 1918–1920 рр. Зауважено, що «документальний» театр не втрачав ідейно-естетичної актуальності впродовж минулого століття: його прямим наступником став європейський «соціальний» театр 1960–1970-х, а більш віддаленим – перформанси і геппенінги 1980-х років. Актуалізація жанру в Україні, пов’язана з активізацією соціально-політичного життя після Революції гідності і прагненням діячів вітчизняної сцени відгукнутися на події російсько-української війни, виявляє його рецепцію у постмодерністському дусі: збереження ідейно-змістовного наповнення з одночасною трансформацією формальних елементів.

Посилання

Apchel, O. (2011). Dokumentalniy teatr u teatralniy kulturi postradyanskogo prostoru, zokrema suchasnoi Ukraini [Documentary theater in theatrical culture post-Soviet space, in particular modern Ukraine]. Culture of Ukraine. Vyp. 33. Р. 213-222. [in Ukrainian]

Brecht, B. (1977). Pro mystetstvo teatru [About the mystique of the theater]. Kyiv: Naukova dumka. 362 р. [in Ukrainian]

Brockett, O., Hildy, F. (2014). Istoriia teatru. [Theater history] Lviv: Litopys. 730 р. [in Ukrainian]

Piscator, E. (1932). Politychnyi teatr. [Political theater] Kharkiv: DVU. 193 р. [in Ukrainian]

Styan, J. L. (2004). Suchasna dramaturhiia v teorii ta teatralnii praktytsi [Modern drama in theory and practice]: v 3 kn. Kn. 3. Lviv: LNU im. I. Franka. 287 р. [in Ukrainian]

Sukhomlyn, H., Tsyvata, Yu., Chornoivan, A. (2024). Realii rosiisko-ukrainskoi viiny v dokumentalnomu teatri Ukrainy [The realities of the Russian-Ukrainian war in the documentary theater of Ukraine]. Visnyk KNUKiM. Seriia Stsenichne mystetstvo. Nr 7 (1). Р. 87-98. URL: https://doi.org/10.31866/2616- 759X.7.1.2024.301967 [in Ukrainian]

Dadaismus in Zürich, Berlin, Köln und Hannover (1991). K. Schumann (Ed.). Berlin: G. Kiepenheuer Verlag. 544 p. [in German]

Rorrison, X. (1980). Piscator’s Production of Hoppla, Wir Leben!, 1927. Theatre Quarterly, Nr 10 (37). P. 30-41. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО