Сайт–специфік театр: особливості комунікації

Автор(и)

  • Дар’я Шестакова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318066

Ключові слова:

сайт-специфік театр, комунікативні принципи, тілесність, простір, театр середовища, вистава-променад

Анотація

Мета статті полягає у визначенні основних комунікативних принципів, характерних для сайт-специфік театру, мистецької практики, що була започаткована у ХХ столітті й досі залишається однією з актуальних форм європейського, північноамериканського театру та тих театральних культур, що розвиваються у схожій парадигмі. Методологія дослідження. В опрацюванні теми було використано аналітичний метод, що є необхідним для вивчення мистецтвознавчого аспекту проблеми. Застосовано також методи систематизації та узагальнення для аргументації самобутності феномена сайт-специфік театру, його місця в сучасному театральному процесі. Формальний метод покликаний дослідити форму художнього, у даному разі сценічного, твору, з метою визначення його специфіки. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що постановки, обрані для аналізу, які презентують таку форму театру, розглядаються через проблему не лише особливостей організації простору, а й через проблему комунікації. Такий двовекторний підхід дає можливість систематизувати їх за цими двома базовими критеріями. Охарактеризовано та систематизовано базові типи постановок у контексті цієї форми з урахуванням їхнього подієвого потенціалу. Висновки. Аналіз вистав, репрезентативних для даної мистецької практики, дає підстави розглядати її не лише як форму, що передбачає розміщення театрального контенту у позаінституціональних приміщеннях. Простір стає формотворчою одиницею у конструюванні наративу театрального твору, що спонукає до формування особливих комунікативних принципів, якими керуються при постановках: комунікація глядачів із простором/неживими об’єктами (сценографія, реквізит); інтеракція між глядачами й акторами. Можна виокремити два базових комунікативних принципи, характерних для зазначеної форми. Один передбачає фізичну присутність глядачів у змодельованому світі вистави. Другий принцип передбачає, крім цього, ще й функціональну заангажованість глядачів, пропонуючи їм різні рівні партисипації. Дослідницькі матеріали статті, розширюють арсенал знань щодо особливостей такої форми театру, як сайт-специфік, та уможливлюють їх використання в навчальних курсах з теорії та історії театру.

Посилання

Rainhardt, M. (2015). Ia lyshe teatroman [I’m just a theatre buff]. Lviv: LNU im. I. Franka.184 р. [іn Ukrainian]

Biggin, R. (2017). Immersive Theatre and Audience Experience: Space, Game and Story in the Work of Punchdrunk. London: Independent Scholar London. 225 р. [in English]

Calleja, G. (2011). In-Game: from immersion to incorporation. London: MIT Press. 240 р. [in English]

Field, A. (2008, February 6). ‘Site-specific theatre’? Please be more specific. The Gardian. Retrieved from: https://www.theguardian.com/stage/theatreblog/2008/feb/06/sitespecifictheatrepleasebe. [in English]

Hoggard, L. (2013, Julу 14). Felix Barrett: the visionary who reinvented theatre. The Gardian. Retrieved from: https://www.theguardian.com/theobserver/2013/jul/14/felix-barrett-punchdrunk-theatre-stage. [in English].

Kaye, N. (2000). Site-Specific Art Performance, Place and Documentation. London: Routledge. 256 р. [in English]

Machon, J. (2013). Immersive theatres: intimacy and immediacy in contemporary performance. London: Red Globe Press. 344 р. [in English]

Metz, N. (2005, May 19). Review: Psycho-So-Matic/ Walkabout Theater. Newcitystage. Retrieved from: https://www.newcitystage.com/2005/05/19/reviewpsycho-so-maticwalkabout-theater/ [in English]

Nichol, B. (2020, October 19). Archive feature: Storming Mont Albert By Tram (1982). Theatre Works. Retrieved from: https://web.archive.org/web/20210830045025/ https://www.theatreworks.org.au/archive-featurestorming-mont-albert-by-tram-1982/ [in English]

Pearson, M. (2010), Site-Specific Performance. London: Palgrave. 207 s. [in English] Stevenson, J. (1995). The Fourth Wall and the Third Space. Centre for Playback Theatre. Р. 1-11. Retrieved from: https://playbacktheatre.org/wp-content/uploads/2010/04/Stevenson_Fourth.pdf. [in English]

Wilkie, F. (2004). Out of Place. The Negotiation of Space in Site-Specific Performance. University of Surrey: School of Arts. 262 s. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО