Особливості жанру рецензії на сторінках журналу «Український театр» у 1970–1980-х роках
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318068Ключові слова:
жанри театральної критики, жанри журналістики, рецензія, театрознавство, стаття, аналітична стаття, публіцистика, театральна критика, сучасний український театрАнотація
Мета статті – аналіз театральної рецензії як ключового жанру української театральної критики 1970–1980-х років, зокрема вивчення її функцій, типології, ролі та розвитку на сторінках журналу «Український театр» – провідного фахового видання України; узагальнення вимог до рецензій у театральній критиці, визначення їх функції і роль у формуванні естетичних смаків та аналізі театрального процесу. Методологія дослідження. Дослідження базується на детальному описі жанру рецензії в українській театральній критиці 1970–1980-х років (описовий метод). Описуються функції рецензії, структура текстів, характер публікацій та їх зміст, а також основні проблеми, які розглядалися в рецензіях того періоду, що дає змогу виділити ключові особливості рецензій та еволюцію жанру впродовж визначеного періоду. Метод порівняльного аналізу застосовується для зіставлення театральної рецензії з іншими жанрами театральної критики; проводиться порівняння рецензій різних періодів (1970-ті та 1980-ті роки), що дає можливість простежити зміни в їх структурі та стилі. Типологічний метод застосовується для класифікації рецензій, що публікувалися в журналі «Український театр», за жанровими різновидами: комплексна рецензія, рецензія-огляд, рецензія-проблемна стаття, рецензія-інтерв’ю, рецензія-нарис тощо. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше театральна рецензія як жанр української театральної критики 1970–1980-х років стає об’єктом окремого наукового аналізу. Попри те, що окремі аспекти функціонування рецензії розглядалися театрознавцями та практиками на сторінках журналу «Український театр», а також у публікаціях 2000-х і 2010-х років, жодне з попередніх досліджень не надавало системного наукового розгляду рецензіям цього періоду. Висновки. Дослідження заповнює прогалину у вивченні театральної рецензії в українській театральній критиці радянського періоду, пропонуючи системний аналіз її особливостей, функцій, її ролі серед інших критичних жанрів, динаміки розвитку та типології.
Посилання
Vasyliev, S. (1987). U poshukakh zhanru [In search of a genre]. Ukrainskyi teatr, 149 (6). S. 8-9. [in Ukrainian]
Vasyliev, S. H. (2008). Opanuvannia zhanriv zhurnalistyky v ramkakh seminaru z teatralnoi krytyky. Navch. posibnyk [Mastering the genres of journalism in a seminar on theater criticism Tutorial]. Kyiv: Fakt. 124 s. [in Ukrainian]
Veselka, S. (1983). Virazhni istynу [Amazing truths]. Ukrainskyi teatr, 125 (6). S. 2-4. [in Ukrainian]
Hryhorash, D. S. (1974). Zhurnalistyka u terminakh i vyrazakh [Journalism in terms and expressions]. (Directory). Lviv: Vydavnyche obiednannia «Vyshcha shkola». 296 s. [in Ukrainian]
Dobrovolsky, V. (1972). Vysoka vidpovidalʹnistʹ [High responsibility]. Ukrainskyi teatr, 55 (2). S. 2-3. [in Ukrainian]
Zabolotna V. (1986). Teatroznavetsʹ. Khto vin? [Theater critic. who is he] Ukrainskyi teatr, 141 (4). S. 3-5. [in Ukrainian]
Zdorovega V. Y. (2004). Teoriya i metodyka zhurnalist·sʹkoyi tvorchosti: Pidruchnyk [Theory and methodology of journalistic creativity: Textbook]. Lviv. 268 с.[in Ukrainian]
Zinkevych, O., Chekan, Yu. (2007). Muzychna krytyka: teoriia ta metodyka [Music criticism: theory and methodology. Tutorial]. Chernivtsi: Knyhy-ХХІ. [in Ukrainian]
Kiselyov, Y. (1972) Na zasadakh partiynostу [On the principles of partyhood]. Ukrainskyi teatr, 55 (2), S. 5. [in Ukrainian]
Kolomiiets, R. (1987). Krytyka teatralʹnoyi krytyky [Criticism of theater criticism]. Ukrainskyi teatr, 147 (4). S. 17-18. [in Ukrainian]
Kuzmenko K. O. (2008). Tonalʹnistʹ ta mira krytyky v krytychniy statti (na prykladi suchasnykh ukrayinsʹkykh retsenziy [Tone and measure of criticism in a critical article (on the example of modern Ukrainian reviews]. Scientific collection Scientific notes of the Taras Shevchenko Institute of Journalism of KNU. Kyiv. 144 s. [in Ukrainian]
Mykhaylyn I. L. (2011). Osnovy zhurnalistyky. Pidruchnyk [Fundamentals of Journalism. Textbook]. Center of educational literature. Kyiv. 496 s. [in Ukrainian]
Nevolov, V. (1985). Mizh teatrom i hliadachem [Between the theater and the audience]. Ukrainskyi teatr, 132 (1). S. 14-15. [in Ukrainian]
Nevolov, V. (1988). Teatral’nyj process na Ukraine i kritika semidesyatyh godov [Theatrical process in Ukraine and criticism of the seventies]. (Extended abstract of candidate`s thesis). Kyiv, I. K. Karpenko-Karyi institute of theatrical art. 18 s.
Poliakov, A. (1984). Turboty krytychnoho tsekhu [Worries of the criticism]. Ukrainskyi teatr, 130 (5). S. 4-6. [in Ukrainian]
Prykhodko, L. (1970). «Povnometrazhni zvyvyny dushi» [«Full-length twists of the soul»] Ukrainskyi teatr, 46 (5). S. 25-27. [in Ukrainian]
Rushiina syla mystetstva [The driving force of art]. (1971). Ukrainskyi teatr, 50 (3). S. 4-6. [in Ukrainian]
Slovnyk teatroznavchykh terminiv i ponyatʹ [Dictionary of theatrical terms and concepts] (2021). Ukladachi Savchenko I., Lipnytska I. [ed.]. Kyiv. 144 s. [in Ukrainian]
Tytarenko, O. V. (2014) Kinoretsenziya yak zhanr krytyky: ukrayinsʹka ta amerykansʹka tradytsiyi [Film review as a genre of criticism: Ukrainian and American traditions]. Zhurnalistyka. Filolohiya. Mediaosvita : zb. nauk. pratsʹ. Poltava. 288 s. [in Ukrainian]
Ukrayinsʹkyy tlumachnyy slovnyk teatralʹnoyi leksyky [Ukrainian explanatory dictionary of theatrical vocabulary] (1999). Ukladachi Baraban L., Dyatchuk V. Kyiv, 96 s. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.