ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ АТМОСФЕРИ В ПОСТДРАМАТИЧНОМУ ТЕАТРІ
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318069Ключові слова:
атмосфера, сценографія, драматичний театр, постдраматичний театр, фасцинаціяАнотація
Мета статті – охарактеризувати особливості атмосфери постдраматичних постановок, розглянувши головні інструменти побудови атмосфери у постдраматичному театрі, вплив на генерування атмосфер нелінійної, колажної, фрагментарної побудови постдраматичних вистав, у порівнянні з принципами побудови атмосфери драматичних сценічних творів. Методологія дослідження. В опрацюванні теми було використано аналітичний метод для вивчення мистецтвознавчого аспекту проблеми. Порівняльний метод використано для виявлення різниці між принципом побудови атмосфери в драматичному та постдраматичному театрі. У статті застосовано методи систематизації й узагальнення для визначення особливостей та інструментів формування атмосфери постдраматичних вистав. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше окреслено особливості та інструменти побудови атмосфери вистав постдраматичного театру в порівнянні з принципами побудови атмосфери у драматичних виставах. Детально проаналізовано вплив візуального ряду, технологічних спеціальних ефектів, інтерактивних прийомів, нетеатральних приміщень на формування атмосфери постдраматичних вистав, визначені відмінності між принципами побудови атмосфери вистав постдраматичного та драматичного театру. В процесі дослідження проведено аналіз вистав, зокрема робіт Автанділа Варсімашвілі, Давида Петросяна, Дмитра Богомазова, Ромео Кастеллуччі. Виявлено, яке місце атмосфера посідає в передачі емоційного навантаження постдраматичних вистав, описано інструментарій побудови атмосфер у постдраматичному театрі Висновки. Дослідження визначає такі особливості атмосфери в постдраматичному театрі: конфронтаційність атмосфер постдраматичних вистав щодо глядача; вагому роль візуального рішення та спеціальних ефектів у побудові атмосфери, фасцинацію як інструмент цієї побудови; конфлікт атмосфер у постдраматичному театрі та їх монтаж як інструмент побудови загального емоційного впливу вистави; участь глядачів у побудові атмосфери внаслідок їх залучення та інтерактивних прийомів як інструментів побудови та зміни атмосфери; формування атмосфери внаслідок невідповідності функцій простору та об’єктів у ньому, що притаманно постдраматичним виставам, що їх грають у нетеатральних приміщеннях.
Посилання
Vasylko, V. (Ed.). (1969). Les Kurbas. Spohady suchasnykiv [Les Kurbas. Memories of contemporaries]. Kyiv: Mystetstvo. 359 p. [in Ukrainian]
Klekovkin, O. (2012). THEATRICA: Leksykon [Theatrica. Lexicon]. Kyiv: Feniks. 800 p. [in Ukrainian]
Ostroverkh, O. (2008, April 9). Otsyfrovanyi Shekspir [Shakespeare Digitalized]. Hazeta 24. [in Ukrainian]
Abulafia, Y. (2016). The Art of Light on Stage. Lighting in Contemporary Theatre. Abingdon: Routledge. 272 p.
Aronson, A. (2005). Looking Into the Abyss: essays on scenography. Ann Arbor: University of Michigan Press. 236 p. DОІ: https://doi.org/10.3998/mpub.22239
Böhme,G. (1993). Atmosphere as the Fundamental Concept of a New Aesthetics. Thesis Eleven, 36 (1). P. 113-126. DОІ: https://doi.org/10.1177/072551369303600107
Fischer-Lichte, E. (2008). The Transformative Power of Performance. Taylor & Francis e-Library. 225 p. DОІ: https://doi.org/10.4324/9780203894989
Lehmann, H. (2006). Postdramatic Theatre. Taylor & Francis e-Library. 225 p. DОІ: https://doi.org/10.4324/9780203088104
Rancière, J. (2000). The Emancipated Spectator. New York: Verso. 134 p
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.