ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ АТМОСФЕРИ В ПОСТДРАМАТИЧНОМУ ТЕАТРІ

Автор(и)

  • Петро Богомазов Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0003-1347-3675

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318069

Ключові слова:

атмосфера, сценографія, драматичний театр, постдраматичний театр, фасцинація

Анотація

Мета статті – охарактеризувати особливості атмосфери постдраматичних постановок, розглянувши головні інструменти побудови атмосфери у постдраматичному театрі, вплив на генерування атмосфер нелінійної, колажної, фрагментарної побудови постдраматичних вистав, у порівнянні з принципами побудови атмосфери драматичних сценічних творів. Методологія дослідження. В опрацюванні теми було використано аналітичний метод для вивчення мистецтвознавчого аспекту проблеми. Порівняльний метод використано для виявлення різниці між принципом побудови атмосфери в драматичному та постдраматичному театрі. У статті застосовано методи систематизації й узагальнення для визначення особливостей та інструментів формування атмосфери постдраматичних вистав. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше окреслено особливості та інструменти побудови атмосфери вистав постдраматичного театру в порівнянні з принципами побудови атмосфери у драматичних виставах. Детально проаналізовано вплив візуального ряду, технологічних спеціальних ефектів, інтерактивних прийомів, нетеатральних приміщень на формування атмосфери постдраматичних вистав, визначені відмінності між принципами побудови атмосфери вистав постдраматичного та драматичного театру. В процесі дослідження проведено аналіз вистав, зокрема робіт Автанділа Варсімашвілі, Давида Петросяна, Дмитра Богомазова, Ромео Кастеллуччі. Виявлено, яке місце атмосфера посідає в передачі емоційного навантаження постдраматичних вистав, описано інструментарій побудови атмосфер у постдраматичному театрі Висновки. Дослідження визначає такі особливості атмосфери в постдраматичному театрі: конфронтаційність атмосфер постдраматичних вистав щодо глядача; вагому роль візуального рішення та спеціальних ефектів у побудові атмосфери, фасцинацію як інструмент цієї побудови; конфлікт атмосфер у постдраматичному театрі та їх монтаж як інструмент побудови загального емоційного впливу вистави; участь глядачів у побудові атмосфери внаслідок їх залучення та інтерактивних прийомів як інструментів побудови та зміни атмосфери; формування атмосфери внаслідок невідповідності функцій простору та об’єктів у ньому, що притаманно постдраматичним виставам, що їх грають у нетеатральних приміщеннях.

Посилання

Vasylko, V. (Ed.). (1969). Les Kurbas. Spohady suchasnykiv [Les Kurbas. Memories of contemporaries]. Kyiv: Mystetstvo. 359 p. [in Ukrainian]

Klekovkin, O. (2012). THEATRICA: Leksykon [Theatrica. Lexicon]. Kyiv: Feniks. 800 p. [in Ukrainian]

Ostroverkh, O. (2008, April 9). Otsyfrovanyi Shekspir [Shakespeare Digitalized]. Hazeta 24. [in Ukrainian]

Abulafia, Y. (2016). The Art of Light on Stage. Lighting in Contemporary Theatre. Abingdon: Routledge. 272 p.

Aronson, A. (2005). Looking Into the Abyss: essays on scenography. Ann Arbor: University of Michigan Press. 236 p. DОІ: https://doi.org/10.3998/mpub.22239

Böhme,G. (1993). Atmosphere as the Fundamental Concept of a New Aesthetics. Thesis Eleven, 36 (1). P. 113-126. DОІ: https://doi.org/10.1177/072551369303600107

Fischer-Lichte, E. (2008). The Transformative Power of Performance. Taylor & Francis e-Library. 225 p. DОІ: https://doi.org/10.4324/9780203894989

Lehmann, H. (2006). Postdramatic Theatre. Taylor & Francis e-Library. 225 p. DОІ: https://doi.org/10.4324/9780203088104

Rancière, J. (2000). The Emancipated Spectator. New York: Verso. 134 p

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО