Португальський народний ляльковий герой Дон Роберто: не подібний до подібних

Автор(и)

  • Дар’я Іванова-Гололобова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-2277-5240

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318071

Ключові слова:

театр ляльок, лялька, образ, народний театр, Португалія, дон Роберто, зовнішня характерність

Анотація

Мета статті – порушити питання щодо відсутності в сучасному українському театрознавстві (й у навчальному процесі вищих і фахових закладів мистецької освіти України) систематизованої аналітичної праці з питань розвитку та становлення європейського театру ляльок. Запропонувати серію тематичних розвідок, присвячених образам народних лялькових героїв Європи, зокрема Португалії. Методологія дослідження базується на наступних наукових методах: пошуково-аналітичний (для збору інформації про португальський народний театр ляльок), компаративний (для порівняння народних героїв театрів ляльок країн західної Європи з ляльковим персонажем Португалії доном Роберто), метод систематизації (для аргументації самобутності сценічного образу дона Роберто), метод узагальнення (для роботи над висновками). Наукова новизна дослідження полягає в тому, що це є першим зверненням до історії португальського народного театру ляльок в українській науковій думці загалом. Крім того, доведено, що дон Роберто як головний персонаж португальської лялькової ширмової комедії в сукупності рис своєї зовнішньої характерності суттєво відмінний від стандартизованого образу народного лялькового героя Європи, що знайшов своє втілення у рукавичковій ляльці. Висновки. Сформовано джерельну базу для дослідження народного лялькарства Португалії, зокрема з корпусу театрознавчих розвідок португальських теоретиків і практиків цієї справи. Дослідницькі матеріали статті відкривають українським лялькарям і вченим ширші перспективи для аналізу театру ляльок окресленого культурного регіону. Вперше розкрито художній потенціал головного лялькового персонажа Португалії дона Роберто. Шляхом аналітично-компаративістського аналізу у статті досліджені та пояснені причини різночитань португальськими лялькарями зовнішності, костюма цього героя, його аксесуарів та озвучування порівняно з іншими рукавичковими ляльками – протагоністами народних лялькових комедій Італії, Великої Британії, Франції.

Посилання

Interview with Sousa Rui: recorded by D. Ivanova Hololobova on August 28, 2024.

Branko, P. (1983). Notas para a história dos bonifrates, presepios, fantoches, robertos e marionetas em Portugal. Oeiras: Biblioteca Operária Oeirense. 24 p.

Gil, J. (2013). Dom Roberto Theatre. Traditional Portuguese travelling puppet theatre. Lisbon: Museu da Marioneta/EGFAC. 223 p.

Gil, J. (2013). O Saloio de Alcobaça. O reescrever da memória perdida no teatro tradicional de marionetas português. Évora: Universidade de Évora. 71 p.

Guerreiro Branco, M. (2020). Teatro Dom Roberto: problematizações em torno da sua salvaguarda. GESTÃO INTEGRADA DO PATRIMÓNIO EM MUSEUS E SALVAGUARDA DO PATRIMÓNIO CULTURAL IMATERIAL – ATAS DO WORKSHOP. Vol. 1. P. 81-108.

Fleury, R. (2010). La marionnette traditionnelle. Lyon: Musées Gadagne. 119 p.

Magnin, C. (1852). Histoire des Marionnettes en Europe. Paris: Michel Lévy Frères. 346 p.

Rumbau, T. (2013). Pulcinella Routes. From Italy to the rest of Europe. Catalogue. Tolosa: TOPIC. 11 p.

Till, W.(1986). Puppentheater. Bilder. Figuren. Documente. München: Universitätsdruckerei und Verlag. 200 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО