«Метод – художній метод – творчий метод»: досвід сценічної практики

Автор(и)

  • Євген Локтіонав Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0007-7634-9005

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318073

Ключові слова:

сценічне мистецтво, метод, художній метод, творчий метод, етюдний метод, художній зміст

Анотація

Мета статті – визначивши основні особливості та структурні складові творчого методу як способу пізнання дійсності і перетворення її у сценічні художні образи, акцентувати увагу на проблемі творчого методу в сучасній українській театральній практиці. Методологія дослідження. В дослідженні теми використаний аналітичний метод, що є принципово важливим у відображенні процесу зміни поглядів на дану проблему та міри її розробленості. Також був застосований структурно-функціональний метод, який дає змогу досліджуване явище розглядати як сукупність певних структурних елементів або підсистем, що, впливаючи одна на одну та обумовлюючи одна одну, забезпечують функціонування самої системи. Зрештою, історико-динамічний підхід застосовано для виявлення історичних закономірностей, в процесі яких технічні, виробничі аспекти, зовнішні чинники театральної творчості набувають статусу художніх принципів. Здійснено спробу встановити зв’язок між технологічними умовами сценічних просторів і театральною лексикою. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на даному етапі розвитку вітчизняного театру бракує теоретичних розвідок, спрямованих на осмислення особливості та специфіки творчого методу як специфічного способу трансформації життєвої реальності у сценічні образи. Зроблена спроба довести доцільність використання потенціалу конкретних (зокрема, етюдного) творчих методів. Висновки. Визначені основні структурні складові та принципи творчого методу як специфічного способу трансформації дійсності в сценічні художні образи, перетворення повсякденного пізнання життя на певну надпобутову, художньо осмислену реальність.

Посилання

Aristotel (1967). Poetika [Poetics]. Кyiv: Mistetstvo. 136 р. [in Ukrainian]

Barba, E. (2001). Paperove kanoe [Paper canoe] ; рer. z angl. Mikola Shkaraban. Lviv: Litopis. 288 р. [in Ukrainian]

Gadamer, Gans-Georg. (2000). Istina i metod [Truth and method] ; рer. z nim. Кyiv: Univers. Т.1: Germenevtika І: Osnovу filosofskoi germenevtiki. 464 р. [in Ukrainian]

Dekart, R. (2015). Mirkuvannay pro metod [Considerations about the method] (shob pravilno spryamovuvati sviy rozum i vidshkoduvati istinu v naukah). Psihologiy i suspilstvo, № 2. Р. 37-46. [in Ukrainian]

Klekovkin, O. (2013). Teatr pri stoliku [Theatre at the table]. Metodologiya teatroznavstva: Podorozhniy shodennik. Кyiv: Feniks. 432 р. [in Ukrainian]

Knebel, М. Y. (2020). Pro dieviy analiz piesy і roli [About the actionable analysis of the play and the role]. Lviv, LNU imeni Ivana Franka. 92 р. [in Ukrainian]

Kornienko, N. (2013). Nelineyne teatro(mistetstvo) znavstvo: postneklasichniy landshaft [Non-linear theater(art)studies: postnonclassical landscape]. Vid Fausta do Proteya. Кyiv: Alterpres. 264 р. [in Ukrainian]

Kornienko, N. (2019). Teatr і kvantoviy svit [Theatre and the quantum world]: Spokusi vilnodumstva. Кyiv: NTSТМ ім. Lesya Kurbasa. 160 р. [in Ukrainian]

Tvorchiy metod і estetichni kategoriyi [Creative method and aesthetic categories] (1986) : zb. nauk. Prats/ Dnipropetrovsk. 95 р. [in Ukrainian]

Bartow, A. (2006). Training of the American Actor. Theatre Communications Group. 285 p. [in English]

Chubbuck, I. (2004). The power of the actor: The Chubbuck technique. New York : Gotham Books. 388 p. [in English]

Lehmann, H.-T. (1999). Postdramatisches Theater [Postdramatic theater]. Frankfurt am Main: Verlag der Autoren, 505 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО