«Метод – художній метод – творчий метод»: досвід сценічної практики
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318073Ключові слова:
сценічне мистецтво, метод, художній метод, творчий метод, етюдний метод, художній змістАнотація
Мета статті – визначивши основні особливості та структурні складові творчого методу як способу пізнання дійсності і перетворення її у сценічні художні образи, акцентувати увагу на проблемі творчого методу в сучасній українській театральній практиці. Методологія дослідження. В дослідженні теми використаний аналітичний метод, що є принципово важливим у відображенні процесу зміни поглядів на дану проблему та міри її розробленості. Також був застосований структурно-функціональний метод, який дає змогу досліджуване явище розглядати як сукупність певних структурних елементів або підсистем, що, впливаючи одна на одну та обумовлюючи одна одну, забезпечують функціонування самої системи. Зрештою, історико-динамічний підхід застосовано для виявлення історичних закономірностей, в процесі яких технічні, виробничі аспекти, зовнішні чинники театральної творчості набувають статусу художніх принципів. Здійснено спробу встановити зв’язок між технологічними умовами сценічних просторів і театральною лексикою. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на даному етапі розвитку вітчизняного театру бракує теоретичних розвідок, спрямованих на осмислення особливості та специфіки творчого методу як специфічного способу трансформації життєвої реальності у сценічні образи. Зроблена спроба довести доцільність використання потенціалу конкретних (зокрема, етюдного) творчих методів. Висновки. Визначені основні структурні складові та принципи творчого методу як специфічного способу трансформації дійсності в сценічні художні образи, перетворення повсякденного пізнання життя на певну надпобутову, художньо осмислену реальність.
Посилання
Aristotel (1967). Poetika [Poetics]. Кyiv: Mistetstvo. 136 р. [in Ukrainian]
Barba, E. (2001). Paperove kanoe [Paper canoe] ; рer. z angl. Mikola Shkaraban. Lviv: Litopis. 288 р. [in Ukrainian]
Gadamer, Gans-Georg. (2000). Istina i metod [Truth and method] ; рer. z nim. Кyiv: Univers. Т.1: Germenevtika І: Osnovу filosofskoi germenevtiki. 464 р. [in Ukrainian]
Dekart, R. (2015). Mirkuvannay pro metod [Considerations about the method] (shob pravilno spryamovuvati sviy rozum i vidshkoduvati istinu v naukah). Psihologiy i suspilstvo, № 2. Р. 37-46. [in Ukrainian]
Klekovkin, O. (2013). Teatr pri stoliku [Theatre at the table]. Metodologiya teatroznavstva: Podorozhniy shodennik. Кyiv: Feniks. 432 р. [in Ukrainian]
Knebel, М. Y. (2020). Pro dieviy analiz piesy і roli [About the actionable analysis of the play and the role]. Lviv, LNU imeni Ivana Franka. 92 р. [in Ukrainian]
Kornienko, N. (2013). Nelineyne teatro(mistetstvo) znavstvo: postneklasichniy landshaft [Non-linear theater(art)studies: postnonclassical landscape]. Vid Fausta do Proteya. Кyiv: Alterpres. 264 р. [in Ukrainian]
Kornienko, N. (2019). Teatr і kvantoviy svit [Theatre and the quantum world]: Spokusi vilnodumstva. Кyiv: NTSТМ ім. Lesya Kurbasa. 160 р. [in Ukrainian]
Tvorchiy metod і estetichni kategoriyi [Creative method and aesthetic categories] (1986) : zb. nauk. Prats/ Dnipropetrovsk. 95 р. [in Ukrainian]
Bartow, A. (2006). Training of the American Actor. Theatre Communications Group. 285 p. [in English]
Chubbuck, I. (2004). The power of the actor: The Chubbuck technique. New York : Gotham Books. 388 p. [in English]
Lehmann, H.-T. (1999). Postdramatisches Theater [Postdramatic theater]. Frankfurt am Main: Verlag der Autoren, 505 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.