ДУАЛІСТИЧНИЙ ВИЯВ У ПОСТАНОВЦІ ЛЬВІВСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОПЕРИ «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ»
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318077Ключові слова:
душа предків, світло і тіні Львівської опери, модель самопожертви–перенародження, опозиційна бінарність «Тіней забутих предків», гуцульське світобаченняАнотація
Мета статті – виявити особливості дуалістичної моделі неокласичного балету як системи доктрин, образів і значень, що становлять художню основу однієї з найпомітніших і, певною мірою, визначальних подій українського мистецького простору. Завдання дослідження:
– окреслити дуалістичну модель створену львівськими митцями, її детермінанту та структуру;
– декодувати сенсові пазли конструкції, закладені постановниками;
– диференціювати лінійні й опосередковані бінарні опозиції;
– порівняти алгоритми дії та приховані пружини балансів-контрбалансів процесу протиборства протилежних доктрин.
Методологія дослідження включає використання системного аналізу, що обумовлено необхідністю виявлення і диференціації окремих бінарних груп і значень на рівні усієї структури. Герменевтичним методом автор послуговується для дослідження специфіки розгортання відповідної мистецької інтерпретації неокласичного балету, а також застосовує структурно-семіотичний метод для розкриття окремих сцен і значень. Наукова новизна статті полягає у розгляді неокласичної хореографічної постановки оптикою бінарної опозиції – двох протилежних доктрин. Дослідження охоплює різні змістовні пласти дійства, виявляючи відповідний концепт – складову моделі Абсолюту, що суміщає у собі драматично-актуальні образи сьогодення, міфологічну частину та гуцульську обрядовість із проблематикою соціуму й особистості. Автор пропонує семантичний, «двоелементний ключ», що дає змогу розкодувати окремі сцени та значення, виявити мистецькі механізми їх дії. Розширено та доповнено теоретичну базу зі специфіки сучасної неокласичної хореографії як жанру, який містить у собі комплікативну смислову складову. Висновки. Дуалістичний чинник неокласичного балету слід розглядати каталітичним фактором усього дійства. Створена постановниками двоелементна модель, сягає своїми коренями маніхейської системи поглядів та частково відображає болгарське Богомильство (тісно пов’язане з гностичним вченням). Разом із тим, такі її особливості як гуцульська обрядовість (колядки, співанки, прощальні голосіння, народні пісні, ритуали і традиції), доктринальна міць, образна надчуттєвість, різноманітність художньої репрезентації, глибина постановочного вирішення та складна хореографічна структура, перенароджують дійство у незвичайно оригінальний, суто національний витвір. Разом із тим перевідкривають українську хореографію у її розвитку, формуючи прогресивні виміри.
Посилання
Berdiy, T. (2013). Formuvannya natsionalnoyi identichnosti: ukrayinskiy kontekst [Formation of national identity: the Ukrainian context]. Gileya: naukoviy visnik, № 5 (72). Zb. nauk. prats ; gol. red. V. M.Vashkevich. Kyiv: VIR UAN. S. 414. 966 s. [inUkrainian]
Geroyichne [Geroic]. Literaturoznavcha entsiklopediya: u 2 t. T. 1 (2007). Avt.-uklad. Yu. I. Kovaliv. Kyiv: VTs «Akademiya». 608 s. [inUkrainian]
Golynska, О. (2024). Buti vilnim… Vidchuti silu predkiv… [To be free ... To feel the power of ancestors] [ER]. Retrieved from: https://mus.art.co.ua/buty-vilnym-vidchuty-sylu-predkiv-zhyty-vichno-tini-zabutykh-predkiv/ [in Ukrainian] (visited 18.07.2024).
Grushevskiy, M. (1960). Istoriya ukrayinskoyi literaturi [History of ukrainian literature]. T. 4. New-York,Vidavniche tovaristvo «Knigospilka». 689 s. [inUkrainian]
Gutsulskiy modern na lvivskiy stseni [Hutsul modernism on the Lviv stage]. [ER]. Retrieved from : https://zaxid.net/gutsulskiy_modern_na_lvivskiy_stseni_n1575594 [in Ukrainian] (visited 11.07.2024).
Libreto vystavy. Repertuar Ljvivsjkoji opery. Balet. Tini zabutykh predkiv [Libretto of the performance. The repertoire of the Lviv Opera. Ballet. Shadows of forgotten ancestors]. P II. Act VII. [ER]. Retrieved from : https://opera.lviv.ua/shows/tini-zabutyh- predkiv/ [inUkrainian] (visited 25.07.2024).
Ly’syuk, N. (2001). Ponyattya arkhetypu v narodnij kul’turi [The concept of archetype in folk culture]. Kyiv: Dukh i litera. Nr 7–8. S. 262-276. [inUkrainian]
Mishanich, O. Pislyamova (1992); U kn.: Nechuy-Levitskiy I. (1992). Svitoglyad ukrayinskogo narodu. Eskiz ukrayinskoyi mifologiyi [The worldview of the Ukrainian people. А sketch of Ukrainian mythology]. Kyiv: AT «Oberegi». S. 88. [inUkrainian]
Nazar-Shevchuk, L. Svitlo vid tiney [Light from the shadows]. Р.1. [ER]. Retrieved from: https://mus.art.co.ua/svitlo-vid-tiney-pro-balet-ivana-nebesnoho-tini-zabutykh- predkiv-i-chastyna-ideia/ [inUkrainian] (visited 25.08.2024).
Neborak, B., Sereda, I. (2023). Interv’yu z V. Vovkunom [Interview with V. Vovkun]. [ER]. Retrieved from: https://theukrainians.org/vasyl-vovkun/ [in Ukrainian] (visited 18.07.2024).
Novyj ukrajinsjkyj balet u Ljvivsjkij operi [New Ukrainian ballet in Lviv national opera]. Zbruc. [ER]. Retrieved from : https://zbruc.eu/node/117042 (visited 10.08.2024).
Petrov, V. (1927). «Mitologema “sontsya” v ukrayinskih narodnih viruvannyah ta vizantiysko-gellinistichniy kulturniy tsiki» [The mythology of the “Sun” in Ukrainian folk beliefs and the byzantine-hellenistic cultural cycle]. Etnografichniy visnik. № 4. Kyiv: Drukarnya Ukrayinskoyi Akademiyi Nauk; gol. red.: A.M. Loboda, V. P. Petrov. S. 88-119. 200 s. [in Ukrainian]
Potushnyak, F.(2003) Svitoglyad zakarpatskogo narodu [The worldview of the Transcarpathian people] / Potushnyak F. Ya i bezkonechnist: narisi istoriyi filosofiyi Zakarpattya / uporyad., primit. ta pislyamova R. Ofitsinskogo. Uzhgorod: Grazhda. S. 75-88. [in Ukrainian]
Shadows of Forgotten Ancestors. Interview with choreographer Artem Shoshyn. (2024). [ER]. Retrieved from : https://operavision.eu/performance/shadows-forgotten-ancestors [inEnglish] (visited 15.08.2024).
Shadows of Forgotten Ancestors. Ivan Nebesnyi (2023). Booklet of the Lviv National Opera, Lviv. 67 s. [in Ukrainian].
Shestopalova, T.(1999).Korelyaciyaponyat’«arkhetypnyjobraz-mifologema- symvol-eziyiP.Tychyny)[Correlation of concepts «archetypal image-mythologeme-symbol-myth»: (on the example of poetryofP.Tychyna)]. Naukovi zapy’sky’ NaUKMA.T. 17: Filologiya. S. 37-41,s. 39. [inUkrainian]
Shtepa, K. (1927). Problemi antichnogo religiynogo sinkretizmu v zv’yazku z motivami staroukrayinskoyi legendarnoyi tvorchosti [Problems of ancient religious syncretism in connection with the motifs of ancient Ukrainian legendary creativity]. Naukoviy zbirnik. Vip 1-3. Derzh. vid-vo Ukrayini, 1927. S. 114-127, s.126. [inUkrainian]
Shuhevich, Volodimir (1999). Gutsulschina [Hutsulshchyna]. Chast. 4. Lviv: Verhovina. 02 s. Faksimilne vidan. Za kn.: Volodimir Shuhevich. Gutsuischina. Chast chetverta. Nauk. Tovaristvo imeni Shevchenka u Lvovi, 1904. 302 s. [inUkrainian]
Slov’yanski viruvannya. Pisemni dzherela do vivchennya kursu «Religieznavstvo» dlya studentiv gumanitarnogo fakultetu dennoyi formi navchannya [Slavic beliefs. Written sources for the course “Religious Studies” for full-time students of the faculty of humanities] (2009). / Ukladach V. O. Artyuh. Sumi: vid-vo SumDU. 130 s. [in Ukrainian]
Smit, E. (2009). Kulturni osnovi natsiy. Ierarhiya, zapovit i respublika [Cultural foundations of the nation. Hierarchy, covenant, republic]. Kyiv: Tempora. 312 s. [in Ukrainian]
Zelenin, V. V. (2018). Istorichniy mіfodizayn yak psihotehnologiya suchasnoyi Informatsiyno-psihologichnoyi viyni: bazovi postulati, zavdannya ta struktura mifotvorennya [Historical Mythodesign as a psychotechnology of modern information and psychological warfare: basic postulates, tasks and structure of mythmaking]. Ukrayinskiy psihologichniy zhurnal: zb. nauk. prats, № 1 (7). gol. red. I. V. Danilyuk. Kyiv: KNU im. Tarasa Shevchenka. S. 58-73. 200 s. [in Ukrainian]
U Lvivskiy operi vidbuvsya doprem’erniy pokaz...[Lviv Opera hosts a pre-premiere screening…] [ER]. Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubricculture/3794836-u-lvivskij-operi-vidbuvsa-dopremernij-pokaz-vistavi-tini-zabutih-predkiv.html# [in Ukrainian] (visited 02.08.2024)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.