УКРАЇНСЬКИЙ ТЕАТР У ЧАСИ СУСПІЛЬНИХ КРИЗ: КРЕАТИВНІСТЬ І НОВАТОРСТВО ЯК ШЛЯХ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318078Ключові слова:
інноваційні підходи у мистецтві театру, сучасний театр, онлайн-театр, соціальна природа мистецтва, мистецтво і війнаАнотація
Мета статті – дослідження феномену актуалізації мистецтва театру у періоди суспільних викликів і незгод та виявлення інноваційних підходів і методів, які застосовують театральні продюсери й режисери, щоб вирішити нагальні проблеми театрального мистецтва задля його розвитку, на прикладі українського театру з часів відновлення незалежності, себто за останні три десятиліття. У статті застосовано методологію аналітичного, описового, порівняльного дослідження. Використано дедуктивний підхід, який дає змогу окреслити основну ідею і серед багатства мистецтва українського театру обрати ті приклади, що найбільш яскраво та показово її демонструють. Наукова новизна дослідження полягає у відстеженні зв’язку між суспільно-культурними кризами та сплеском театрального мистецтва як відгуку на проблеми доби; у дослідженні знакових для історії розвитку українського театру проєктів, інноваційні підходи яких стали запорукою успішності та культурної значимості. Висновки. Зазначено, що театральне мистецтво є одним із найбільш чутливо пов’язаних із спільнотою, яка об’єднується, зорганізовується в часи внутрішніх і зовнішніх викликів. Театральне мистецтво віддзеркалює проблеми спільноти, розмірковує над ними та підштовхує до пошуку адекватних рішень, об’єднує довкола спільних ідей і цінностей. Театральне мистецтво, особливо в часи соціокультурних криз, має бути гнучким, креативним, інноваційним, готовим реагувати на потреби часу, адже, як показує досвід, це прокладає шлях до розвитку.
Посилання
Varyvonchyk, A. V. (2024). Syntez tradytsiinoho dyzainu ta iinovatsiinykh tekhnolohii u stvorenni suchasnoho teatralnoho prostoru [Synthesis of traditional design and innovative technologies in creating a modern theater space]. Ukrainian Art Discourse. Vyp. 2. S. 33-42. [in Ukrainian]
Vasyliev, S. (2014). Ukrainskyi teatr vid Soiuzu do Maidanu [Ukrainian theater from the USSR to Maidan]. Modern Art. Vyp. 10. S. 50-57. [in Ukrainian]
Verhelis, O. (2020). Onlain-revoliutsiia pochalas z Podolu. Lesia Ukrainka i Yulia Tymoshenko na ulamkakh Kultury [The online revolution started with Podil. Lesya Ukrainka and Yulia Tymoshenko on the ruins of Culture]. Glavcom. URL: https://web.archive.org/web/20210520092649/https://glavcom.ua/country/culture/lesya-ukrajinka-i-yulya-timoshenko-na-ulamkah-kulturi-abo-onlayn-revolyuciya-pochalas-z-podolu-721124.html [in Ukrainian]
Korniienko, N. (2002). Andrii Zholdak ta yoho «Otello?!» [Andrii Zholdak and his ‘Othello?!’. Theater magazine «Proscenium». Vyp. 2. S. 36. [in Ukrainian]
Koshkina, S. & Bilash, K. (2024). Nyshchuk Yevhen: «Teatr zaraz stav dlia liudei navit tsikavishym, nizh kino» [Nyshchuk Yevhen: ‘Theatre has now become even more interesting for people than cinema’]. LB.ua. URL: https://lb.ua/culture/2024/05/15/613268_ievgen_nishchuk_teatr_zaraz_stav.html [in Ukrainian]
Kunderevych, O.V., Kyrylenko, K.M., & Beniuk, O.B.(2021). Imersyvnist yak mystetska stratehiia pochatku ХХI stolittia (analiz teatralnoho dosvidu ta yoho filosofskykh pidvalyn) [Imersiveness as the twenty-first-century art strategy (analysis of theatre experience and its philosophical bases)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts. Vyp. 45. S. 174-182. [in Ukrainian]
Stoian, S. (2022). Mystetstvo ta viina: spetsyfika khudozhnikh transformatsii [Art and War: Specifics of Artistic Transformations]. Philosophical Thought. Vyp. 3. S. 119-124. [in Ukrainian]
Teatr 360 hradusiv. Seriia 4: Suchasni tekhnolohii ta onlain teatr [360 Degree Theater. Episode 4: Modern Technologies and Online Theater] (2020). URL: https://www.youtube.com/watch?v=bzOLpdkfhZA [in Ukrainian Teatr 360 hradusiv. Seriia 1: Yak my tse prydumaly [360 Degree Theater. Episode 1: How We Made It] (2020). URL: https://www.youtube.com/watch?v=-jwLYCS4Shck&list=PLgUjX4pOrRS0rPb9CUkBeua7uvVi5qPsR&index=3 [in Ukrainian]
Teatr 360 hradusiv. Seriia 10: Yak ukrainskyi teatr pidkoriuie kinoekrany [360 Degree Theater. Episode 10: How Ukrainian theater conquers movie screens] (2020). URL: https://www.youtube.com/watch?v=3EucHvyHZwE [in Ukrainian]
Trach, Y. V. (2020). The latest technologies in modern art. Materials of II All-Ukrainian scientific conference of professors, teaching staff, doctoral students, postgraduate students and master’s students ‘Performing Arts: Creative Achievements and Innovative Processes’; Kyiv, Ukraine. S. 11-16. URL: http://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2020/07/conference_2020_zmist.pdf [in Ukrainian]
Yarushevska, A. (2021). Malakhov Vitalii: «Teatr na Podoli – suchasnyi teatr, tomu ya zaproshuiu molodykh rezhyseriv» [Malakhov Vitaii: ‘The Theater on Podil is a modern theater, so I invite young directors’]. URL: https://web.archive.org/web/20210801151627/ https://theatre.love/blog/vitaliy-malahov-teatr-na-podoli-suchasniy-teatr-tomu-ya-zaproshuyu-molodih-rezhiseriv/ [in Ukrainian]
Iudova-Romanova, K., Humenyuk, T., Horevalov, S., Honcharuk, S. & Mykhalov, V. (2023). Virtual Reality in Contemporary Theatre. ACM Journal on Computing and Cultural Heritage. Vol. 15 (4), Art. 75. S. 1-11. https://doi.org/10.1145/35240
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.