Візуальна складова образної системи вистави театру ляльок (на прикладі постановок Київського муніципального академічного театру ляльок на лівому березі Дніпра»)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318079Ключові слова:
образна система, художній образ, сценографія, засоби виразності, театр ляльокАнотація
Мета статті – виявлення специфіки формування образної системи вистави на прикладі сучасних постановок українського театру ляльок. Методологія дослідження. У статті застосовано функціонально-типологічний метод, що посприяв визначенню функцій засобів виразності та виявленню специфіки синтезу елементів образної системи вистав. Використано метод системного та художньо-композиційного аналізу для вивчення вистав і теоретичного обґрунтування тенденцій у формуванні образної системи вистав сучасного театру ляльок України. Застосовано метод компаративного аналізу для порівняння робіт митців різних художньо-естетичних уподобань, а також застосовано метод узагальнення для формування висновків. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні специфіки формування образної системи вистав театру ляльок у контексті сучасного мистецтва; аналізі театральних постановок митців-сучасників; дослідженні взаємодії засобів виразності у формуванні художнього образу вистав українського театру ляльок. Висновки. За допомогою аналізу низки вистав сучасного українського театру ляльок показано специфічні особливості цього виду театрального мистецтва, зокрема: метафоризація художнього оформлення вистави, подача режисерських інтерпретацій обраних тем та сюжетів через поєднання ілюстративності й знаковості. Кожен елемент образної системи вистави відіграє свою роль, а їхня взаємодія створює цілісну візуальну концепцію, забезпечуючи гармонію між візуальним і драматургічним аспектами вистави, залучаючи глядачів до дослідження різних шарів постановки.
Посилання
Buchma, O. Ye. (2013). Osoblyvosti stvorennia stsenichnoho obrazu z teatralnymy lialkamy riznykh system [Features of creating a stage image with theatre puppets of different systems]. Kultura Ukrainy. Vyp. 41. Р. 190-198. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ku_2013_41_24 [in Ukrainian]
Buchma, O. Ye. (2021). Teoriia «nadmarionetky» Hordona Kreha yak vyrazhalnyi zasib teatru lialok [Gordon Craig`s «über-marionette» concept as an expressive means of a puppet theatre]. Mystetstvoznavchi zapysky: zb. nauk. prats. Vyp. 39. Р. 235-238. [in Ukrainian]
Fialko, V. (2015). Stsenichnyi chas yak diievyi chynnyk formuvannia obraznykh system vystav ukrainskoho teatru 70–80-kh rokiv XX stolittia [Stage time as an effective factor in the formation of figurative performance systems of the Ukrainian theatre of the 70s and 80s of the twentieth century]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho. Vyp. 17. Р. 29-34. [in Ukrainian]
Frenkel, M. (1987). Plastyka stsenichnoho prostoru [Plasticity of the stage space]. Kyiv: Mistectvo. 220 р. [in Ukrainian]
Melnychuk, Yu. S. (2021). Rezhyserska kontseptsiia yak shliakh do stvorennia obraznoi systemy vystavy [Directing concept as a way to create a figurative system of performance]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv: nauk. Zhurnal, № 3. Р. 267-272. [in Ukrainian]
Neupokoiev, R. (2018). Ontolohiia mystetstva igrovoyi lialky yak kulturne vtilennia spetsyfichnykh zasobiv vyraznosti. [The Ontology of Play Puppetry Art as a Cultural Embodiment of Specific Means of Expression]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho: zb. nauk. prats. Vyp. 23. Р. 27-34. [in Ukrainian]
Nykonenko, R. M. (2022). Vplyv rozvytku stsenohrafii na khudozhno- obrazne traktuvannia v plastychnii rezhysuri [Influence of Scenography Development on Artistic Interpretation in Plastic Directing]. Mystetstvoznavchi zapysky: zb. nauk. pr. Vyp. 42. Р. 127-132. [in Ukrainian]
Obrazni systemy ukrainskoi khudozhnoi kultury v istorychnomu ta typolohichnomu aspektakh: teatr, muzyka, obrazotvorche mystetstvo. Kolekt. Monohrafiia : [hol. red. H. Skrypnyk] ; NAN Ukrainy, IMFE im. M. T. Rylskoho. Kyiv, 2019. 588 р. ISBN 978-966-02-9008-2 [in Ukrainian]
Plassard, D. (2022). Scenes of disquiet. Contemporary Puppetry and Criticism / Editor-in-Chief Igor Tretinjak. Osijek : Academy of Arts and Culture. P. 19-27.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.