Театр Леся Курбаса: новаторські пошуки в царині сценічного мовлення
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318082Ключові слова:
Лесь Курбас, театр, актор, сценічне мовлення, голос, слово, студія, «Молодий театр», «Березіль», система, мистецтво, педагогАнотація
Мета статті – з’ясування процесу формування Леся Курбаса як національно свідомої мовної особистості, набуття досвіду художнього читання, здійснення новаторських пошуків в царині сценічного мовлення в створених та очолюваних ним театральних колективах. Звернутися до унікального досвіду Театру Леся Курбаса, в якому було органічно поєднано і мовленнєве, і пластичне виховання студійців та акторів, спонукають процеси, пов’язані з девальвацією сценічного мовлення та надання пріоритету пластичним засобам акторської виразності на сучасній українській сцені. Методологія дослідження ґрунтується на єдності акмеологічного, культурологічного, синергетичного, театрознавчого підходів та низці загальнонаукових і спеціальних методів. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні генези новаторських пошуків в царині сценічного мовлення Театру Л. Курбаса, висвітленні динаміки та специфіки кожного його періоду («Тернопільські театральні вечори», «Молодий театр», Кийдрамте, Мистецьке об’єднання «Березіль», театр «Березіль»), в інноваційному характері пошуку шляхів удосконалення сценічного мовлення. Висновки. В дитячі та юнацькі роки Леся Курбаса було закладено літературно-мистецькі підвалини для його подальшого зростання на ниві сценічного мистецтва. Кожен етап діяльності Театру Л. Курбаса відзначався специфікою практичного опанування сценічного мовлення та його наукового осмислення, сягнувши найбільшої інтенсивності в Мистецькому об’єднанні «Березіль», де було створено режисерський штаб, комісію з питань мови, комісію з голосу, станцію мови і термінології, залучено фахових спеціалістів. Л. Курбас мав природжений талант театрального педагога, виховавши цілу плеяду українських акторів і режисерів, які, зокрема, дбали і про вдосконалення та розвиток сценічного мовлення. З метою продовження досліджень, розпочатих у Театрі Л. Курбаса, доцільно створити Національний Інститут Театру, одним з підрозділів якого може стати Лабораторія сценічного мовлення.
Посилання
Avdiieva, I. (1969). Pro naikrashchu liudynu, yaku ya znala v yunatski roky [About the best person I knew in my youth]. Les Kurbas: Spohady suchasnykiv / Za red. V. S. Vasylka. Kyiv : Mystetstvo. S. 143-157. [іn Ukrainian]
Bondarchuk, S. K. (1991). «Molodyi teatr». Chomu ya vziavsia za pero? [«Molodyy Theatre». Why I took up the pen?]. «Molodyi teatr»: Heneza. Zavdannia, Shliakhy / Uporiadn., avt. vstup. st. M. H. Labinskyi. Kyiv : Mystetstvo. S. 103-166. [іn Ukrainian]
Vasylko, V. S. (1984). Teatru viddane zhyttia [A life dedicated to theatre]. Kyiv : Mystetstvo. 407 s. : il. [іn Ukrainian]
Vasylko, V. S. (1991). U «Molodomu teatri» [In «Molodyy Theatre»]. «Molodyi teatr»: Heneza. Zavdannia, Shliakhy / Uporiadn., avt. vstup. st. M. H. Labinskyi. Kyiv : Mystetstvo. S. 206-234. [іn Ukrainian]
Vodianyi, T. (2004). Kurbas yakoho ya znav z yunatskykh lit [Kurbas, whom I knew from my youth]. Rukopys: Ukrainskyi almanakh shchodennykiv, lystiv, dokumentiv, svitlyn: u 2 t. / Pid zah. red. I. Dziuby. Kyiv : Krynytsia. T. 1. S. 265-300. [іn Ukrainian]
Hirniak, Y. (2022). Spomyny [Memories] / Uporiadn. B. Boichuk, avtorka peredm. T. Boiko. Kharkiv : Vydavets Oleksandr Savchuk. 512 s. [іn Ukrainian]
Hrytsan, N. (2008). Slovo aktora u teatri Lesia Kurbasa [The actor’s word in Les Kurbas theatre]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Mystetstvoznavstvo. Vyp. ХII–ХIII. Ivano-Frankivsk : Prykarpatskyi nats. un-t im. V. Stefanyka. S. 168-172. [іn Ukrainian]
Demchuk, T. (1972). Spohady pro Lesia Kurbasa [Remembrances of Les Kurbas]. Ukrainskyi kalendar. Varshava : Ukrainske suspilno-kulturne tovarystvo v Polshchi. S. 199-204. [іn Ukrainian]
Iermakova, N. (2012). Berezilska kultura: Istoriia, dosvid [Berezil culture: History, experience]; Instytut problem suchasnoho mystetstva Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy. Kyiv : Feniks. 512 s. [іn Ukrainian]
Iermakova, N. (2021). Muzyka u reformatorskii diialnosti Lesia Kurbasa [Music in the reformative activities of Les Kurbas]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia: zb. nauk. prats / In-t problem suchas. myst. NAM Ukrainy; redkol.: O. O. Rohotchenko (holova redkol.), V. D. Sydorenko, L. A. Drofan ta in. Kyiv : IPSM NAM Ukrainy. Vyp. 17. S. 36-67. [іn Ukrainian]
Ihnatovych, H. (1969). Pro futuro [In Memory]. Les Kurbas. Spohady suchasnykiv / Za red. V. S. Vasylka; uporiad. M. Labinskyi. Kyiv : Mystetstvo. S. 123-134. [іn Ukrainian]
Kovalenko, P. (1968). Persha ukrayinska muzy`chno-dramatychna shkola ta yiyi organizator M. V. Lysenko [The First Ukrainian Musical-Drama School and its organizer M. V. Lysenko]. M. V. Lysenko u spogadax suchasnykiv / Uporyad. O. Lysenka; red. ta komentari R. Pylypchuka. Kyiv : Muzychna Ukrayina, S. 612-632. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (2022). Dopovid pro poizdku v Kharkiv [Report on the trip to Kharkiv]. Kurbas L. Filosofiia teatru / Uporiadn.: M. Labinskyi; pisliamovy: M. Moskalenko, D. Labinska; red. M. Moskalenko. Kharkiv – Kyiv : Vydavets Oleksandr Savchuk; Osnovy. S. 654-661. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (2022). Postanovka dykhannia i maisternist aktora [Breath control and the actor’s mastery]. Kurbas L. Filosofiia teatru / Uporiadn.: M. Labinskyi; pisliamovy: M. Moskalenko, D. Labinska; red. M. Moskalenko. Kharkiv – Kyiv : Vydavets Oleksandr Savchuk; Osnovy. S. 215-218. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (2022). Pro vykhovannia samostiino mysliachoho, tvorcho aktyvnoho rezhysera [On nurturing an independently thinking, creatively active director]. Kurbas L. Filosofiia teatru / Uporiadn.: M. Labinskyi; pisliamovy: M. Moskalenko, D. Labinska; red. M. Moskalenko. Kharkiv – Kyiv : Vydavets Oleksandr Savchuk; Osnovy. S. 89-98. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (2022). Pro mystetstvo vyholoshenoho slova [On the Art of Pronunciation]. Kurbas L. Filosofiia teatru / Uporiadn.: M. Labinskyi; pisliamovy: M. Moskalenko, D. Labinska; red.M. Moskalenko. Kharkiv – Kyiv : Vydavets Oleksandr Savchuk; Osnovy. S. 252-253. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (1988). Pro peretvorennia yak odyn z obraznykh zasobiv rozkryttia hlybokoi suti zhyttia [On transformation as one of the figurative means of revealing the deep essence of life]. Kurbas L. Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny / Uporiad. i prym. M. Labinskoho; Peredm. Yu. Boboshka. Kyiv : Dnipro. S. 124-131. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (2022). Pro svidomyi pidkhid do tvorchoi roboty, pro sut maisternosti [On a conscious approach to creative work, on the essence of mastery]. Kurbas L. Filosofiia teatru / Uporiadn.: M. Labinskyi; pisliamovy: M. Moskalenko, D. Labinska; red. M. Moskalenko. Kharkiv – Kyiv : Vydavets Oleksandr Savchuk; Osnovy. S. 158-165. [іn Ukrainian]
Kurbas, L. (1991). Teatralnyi lyst [Theatrical letter]. «Molodyi teatr»: Heneza. Zavdannia. Shliakhy / Uporiadn., avt. vstup. st. M. H. Labinskyi. Kyiv : Mystetstvo. S. 38-45. [іn Ukrainian]
Matskevych, H. (1969). Kurbas u studii teatru [Kurbas in the theatre studio]. Les Kurbas. Spohady suchasnykiv / Za red. V. S. Vasylka; uporiad. M. Labinskyi. Kyiv : Mystetstvo. S. 247-252. [іn Ukrainian]
Medvedyk, P. (1987, traven). Kurbasovi vesniani vechory. Do 100-richchia vid dnia narodzhennia O. S. Kurbasa [Kurbas’s spring evenings. Celebrating the 100th anniversary of O. S. Kurbas’s birth]. Zhovten, № 5 (511). S. 81-95. [іn Ukrainian]
Meleshkina, I. (2019). Les Kurbas i yevreiskyi teatr: stezhky i zustrichi [Les Kurbas and the Jewish theatre: paths and encounters]. Richnyk Muzeiu teatralnoho, muzychnoho ta kinomystetstva Ukrainy, № 1. S. 16-32. [іn Ukrainian]
Pyhulovych, Z. (2014). Vospomynanye ob Aleksandre Stepanovyche Kurbase [Memories of Oleksandr Stepanovych Kurbas]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky : Mystetski obrii 2014 : zb. nauk. prats / In-t problem suchas. mystets. NAM Ukrainy; nauk. kerivnyk temy i holov. nauk. red. I. D. Bezghin; redkol.: A. V. Chebykin, I. D. Bezghin, A. O. Puchkov ta in. Kyiv : Feniks. Vyp. 6 (17). S. 170-178. [іn Ukrainian]
Prohrama Shevchenkivskoho kontsertu u Vidni [Program of the Shevchenko concert in Vienna]. (1911, 04 bereznia). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy u Lvovi. F. 309. Op. 1. Spr. 132. Ark. 15. [іn Ukrainian]
Protokoly zasidan rezhyserskoho shtabu «Berezolia» [Protocols of the meetings of the directing staff of «Berezil»]. Kurbas L. Filosofiia teatru (2022) / Uporiadn.: M. Labinskyi; pisliamovy: M. Moskalenko, D. Labinska; red. M. Moskalenko. Kharkiv – Kyiv : Vydavets Oleksandr Savchuk; Osnovy, 2022. S. 289-558. [іn Ukrainian]
Svitlychna, O. O., Bilenka, A. M. (2018). Khudozhnie slovo u teatri «Berezil» [Artistic word in the «Berezil» theatre]. Sotsialno-humanitarnyi visnyk,. Vyp. 20–21. S. 55-59. [іn Ukrainian]
Charnetskyi, S. (2014). Istoriia ukrainskoho teatru v Halychyni. Narysy, statti, materialy, svitlyny [History of Ukrainian theatre in Galicia. Essays, articles, materials, photographs]. Lviv : Litopys. 584 s. + 106 s. il. [іn Ukrainian]
Cherkashyn, R., Fomina, Yu. (2008). My – bereziltsi. Teatralni spohady-rozdumy [We are Berezil members. Theatrical memories-reflections] / Uporiadn. ta avtor prymitok V. Sobiianskyi; peredm. N. Yermakovoi. Kharkiv : Akta. 348 s. [іn Ukrainian]
Shevchenko, Y. V. (1991). «Molodyi teatr», yoho rol i robota [«Molodyy Theatre», its role and work]. «Molodyi teatr»: Heneza. Zavdannia. Shliakhy / Uporiadn., avt. vstup. st. M. H. Labinskyi. Kyiv : Mystetstvo. S. 75-77. [іn Ukrainian]
Shlemko, O. D. (2019). Les Kurbas – uchytel himnazii [Les Kurbas – a teacher at the gymnasium]. «Kulturno-mystetske seredovyshche: tvorchist ta tekhnolohii» : mat. Dvanadtsiatoi mizhn. nauk.-tvorchoi Internet-konferentsii. Kyiv : NAKKKiM. S. 48-52. [іn Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.