Українське кіно в умовах війни: особливості та виклики

Автор(и)

  • Сергій Калантай Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318097

Ключові слова:

кіно, кіномистецтво, війна, кіностудія, сінематограф

Анотація

Мета статті – виявлення особливостей і викликів функціонування українського кінематографа під час війн (Першої, Другої світових, російсько-української війни з 2014 р.) та проведення паралелей між кіномистецтвом в означені періоди. Методологія дослідження. У роботі застосовані культурологічний, ретроспективний, історичний, аналітичний, методи; метод синтезу та узагальнення, порівняння та зіставлення. Наукова новизна статті полягає у проведенні паралелей між особливостями та викликами у сфері кіно в різні періоди ХХ та ХХІ століть. Таке вивчення питання функціонування кіномистецтва під час різних війн є широким та багатогранним, що розкриває шляхи та глибини для подальшої його розвідки. Дослідження особливостей і викликів українського кіно в період війн здійснено згідно з періодизацією: І період – кінематограф у період Першої світової війни (1914–1918 рр.), ІІ період – кіно у роки Другої світової війни (1939–1945 рр. ), ІІІ період – кіно під час російсько-української війни з 2014 р. Спільними особливостями для українського кіно під час всіх означених періодів є інтенсифікація виробництва стрічок, розвиток жанру документального кіно, що розкриває хроніку через особисті історії бійців і простих людей, нові здобутки. Серед викликів, які ставали на заваді розвитку кіномистецтву, виявлено професійний кадровий голод через мобілізацію, мовне питання, високу вірогідність знищення матеріалів і неможливість знімати кіно через військові дії. Наведено приклади кіноробіт кожного періоду, які відповідають означеним особливостям і зроблено екскурс у витоки українського кінематографа. Висновки. Під час війн зростає важливість кіно, адже воно стає не лише елементом розваги, а й засобом фіксації історії та психологічної підтримки. Визначено, що вперше кінематографу надано роль маніпулятивного інструменту ще за часів Другої світової війни. Означена тема має масштабну історичну канву й варта більш поглибленого дослідження у подальших розвідках науковців.

Посилання

Berest, B. (1962). Istoriya ukrayinskogo kina [The History of Ukrainian Cinema]. New York: NTSH. 272 p. [in Ukrainian]

Goseiko, L. (2005). Istoriya ukrayinskogo kinematografa [The History of Ukrainian Cinema. 1996–1995]. Kyiv: KINO-KOLO. 464 p. [in Ukrainian]

Doroshenko, A. (2014). Obrazi viyni u ukrayinskomu kinodokumenti 1920-hrokiv [Images of War in the Ukrainian Film Document of the 1920s]. Art History Studies. Issue 1. Р. 61-68 [in Ukrainian]

Iliashenko, V. (2004). Istoriya ukrayinskogo kinomistetstva [The History of Ukrainian Cinema. 1893–2003]. Kyiv: Vik. 412 p. [in Ukrainian]

Clausewitz, C. On War. URL: https://www.gutenberg.org/files/1946/1946-h/1946- h.htm#chap01 [in English]

Killed, List. (2023). Ifj`s Annual Report on Journalists and Media Staff Killed on 2022 International Federation of Journalists. Brussels. 84. URL: https://www.ifj.org/fileadmin/user_upload/FIJ_2022_Killed_List.pdf [in English]

Art during the war: the development of Ukrainian cinema. URL: https://dyvys.info/2023/10/31/rozvytokukrayinskogo-kino/ [in Ukrainian]

Shaw, T., Youngblood, D. (2010). Cinematic Cold War: The American and Soviet Struggle for Hearts and Minds. University Press of Kansas. Lawrence. [in English]

Ukrainian cinema is a powerful tool in the information war: Artem Kolyubayev on the importance of the film industry during martial law. URL: https://unt.ua/news-suspilstvo-culture/133749-ukra-ns-ke-k-no---potuzhniy-nstrument-v-nformac-yn-y-v-yn-artemkolyuba-v-pro-znachennya-k-no-ndustr-p-d-chasvo-nnogo-stanu.html [in Ukrainian]

Ober, J., Rusakov, S., & Matusevych, T. (2024). The effects of the war in Ukraine on the environment of Ukrainian artists: An evaluation by a diagnostic survey. Media, War & Conflict, 0(0). https://doi.org/10.1177/17506352241269604 [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО