Кінематограф Близького Сходу: авторські режисерські меседжі
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318098Ключові слова:
культура, національна ідентичність, режисер, кінематограф Близького Сходу, творчість, особистість митця, самореалізація, кінофорумАнотація
Мета статті – виявивши актуальні авторські меседжі у творчості режисерів кіно Близького Сходу, показати функціонування фільмів, створених режисерами-кінематографістами Близького Сходу у контексті міжнародних кінофорумів і визначити об’єктивні закономірності, які характеризують режисерські практики в сучасному міжкультурному просторі. Методологія дослідження. В опрацюванні теми було використано аналітичний метод, що є необхідним для вивчення мистецтвознавчого й культурологічного аспекту проблеми. У статті застосовано методи систематизації та узагальнення, для аргументації самобутності феномена режисури фільмів країн Близького Сходу, її місця в сучасних культуротворчих процесах. Застосовано крос-культурний метод, для виявлення особливостей презентації фільмів режисерів Близького Сходу на міжнародних кінофестивалях. Культурологічний підхід обумовив узагальнену соціокультурну спрямованість дослідження кіномистецтва близькосхідних країн. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що проблема міжнародного співробітництва у продукуванні й дистриб’юції фільмів країн Близького Сходу в контексті функціонування програм міжнародної підтримки вперше постала предметом спеціального дослідження; виокремлено та схарактеризовано творчість кінорежисерів, фільми яких було створено як міжнародні проєкти та презентовано на міжнародних кінофорумах; доведено доцільність використання системного методу у вивченні нових меседжів кінострічок близькосхідного регіону. Висновки. Окреслено актуальні авторські меседжі у творчості таких режисерів кіно Близького Сходу, як: Салах Абу Сейф, Юсеф Шахін, Сухейль Бен Барка, Тауфік Саліх, Набіль аль-Маліх, Надін Лабакі, Зіада Дурейрі, Сіддік Бармак, Ева Малвад, Девід Ассманн, Аят Наджафі, й показано функціонування фільмів, вироблених кінематографістами Близького Сходу (Єгипту, Сирії, Лівану, Іраку, Марокко, Тунісу, Алжиру) у просторі міжнародних кінофестивалів. Дослідницькі матеріали статті розширюють арсенал знань щодо специфіки змісту та поширення фільмів режисерів Близького Сходу в межах міжкультурних проєктів й уможливлюють їх використання в навчальних курсах з теорії та історії культури, екранних мистецтв режисури.
Посилання
Akhmed Amina. Arabski stereotypy v zakhidnykh media [Arab stereotypes in Western media]. Retrieved from: https:// supportyourart. com/ stories/taleb/ [in Ukrainian]
Barlet, Olivier. De sable et de feu (le rêve impossible !), de Souheil Ben Barka [Sand and Fire (an impossible dream!), Souheil Ben Barka]. Retrieved from: https://africultures.com/de-sable-et-de-feu-le-reve-impossible-de-souheil-ben- barka-14757/ [in French]
Bondarchuk, D.(2015). Kinobloh: 10 filmiv pro prava zhinok na Blyzkomu Skhodi [Film blog: 10 films about women’s rights in the Middle East]. Retrieved from: https://www.bbc.com/ukrainian/ blogs/ 2015/12/151217_film_blog_women_rights_she [in Ukrainian]
Hamamah, Faten. Biography. Retrieved from: https://www. imdb. com/name/nm0357303/bio/ [іn English]
Hranovska, Ya. (2019) Kinofestyval yak sotsiokulturnyi fenomen [The film festival as a socio-cultural phenomenon]. Kultura i mystetstvo: suchasnyi naukovyi vymir: III mizhn. nauk. konf. molodykh vchenykh, aspirantiv ta mahistriv, 5–6 hrudnia 2019 r. Kyiv: NAKKKiM. P. 119-120. [in Ukrainian]
Fundaciоn Araguaney-Puente de Culturas [Araguaney Puente de Culturas Foundation]. Available at: [in Spanish].
Kazachkova, L. (2014). Kinomystetstvo yak efektyvnyi zasib vykhovannia uchniv[Cinematography as an effective means of educating students]. Tavriiskyi visnyk osvity, № 2 (46). P. 228-230. [in Ukrainian]
Matyzen, V. (2013). Kyno y zhyzn. 12 diuzhyn ynterviu samoho skeptycheskoho kynokrytyka [Cinema and life. 12 dozen interviews of the most skeptical film critic]: v 2 t. Vynnytsa: Hlobus-Press. T. 2. 831 p. [in Ukrainian]
Nevine, Kamil. Alexandria International Film Festival. Retrieved from: [in Ukrainian]
Ovcharuk, O. (2019). Kulturna dyplomatiia: teoretychnyi ta prykladnyi аspekt [Cultural diplomacy: theoretical and applied aspects]. Kulturni ta mystetski studii XXI stolittia: naukovo-praktychne partnerstvo: materialy mizhn. sympoziumu, m. Kyiv, 6 chervnia 2019 r. Kyiv: NAKKKiM. P. 67-68. [in Ukrainian]
Pivtorak, Yu.(2009). Nove arabske kino [New Arab cinema]. Kino-Teatr, № 4. Retrieved from: http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=923 [in Ukrainian]
Pohrebniak, H. P.(2020). Avtorskyi kinematohraf u kulturnomu prostori druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Authorʾs cinematography in the cultural space of the second half of the 20th – beginning of the 21st century]: monohrafiia. Kyiv: NAKKKiM. 448 p. [in Ukrainian]
Rochebrune, R. Cinеma : Souheil Ben Barka en son royaume [Cinema : Suheil Ben Barka in his kingdom]. Retrieved from: https://www.jeuneafrique.com/mag/832210/culture/cinema-souheil-ben-barka-enson-royaume/ [in Spanish].
Rodnianskyi, O. (1997). Try vektory [Three vectors]. KINO-KOLO, № 1. P. 21-22. [in Ukrainian]
Sliepak, S. V. (2014). Shliakhy intehratsii Ukrainy u svitovyi ta yevropeiskyi kinematohrafichnyi prostir [Ways of Ukraineʾs integration into the world and European cinematographic space]. Retrieved from: file:///C:/ Users/ 0C18~1/AppData/Local/Temp/Tpdu_2014_3_39.pdf [in Ukrainian]
Vannek, L. (2010). Andrii Khalpakhchi pro uchast Ukrainy v Kannakh-2010: shansy na peremohu zavzhdy ye [Andriy Khalpahchi on Ukraineʾs participation in Cannes 2010: there are always chances to win]. Retrieved from: https://www. radiosvoboda.org/a/2039677.html [in Ukrainian]
Zubavina, I. (2013). Dyhitohraf yak obshyr kreatyvnosti v suchasnii ekrannii kulturi [Digitograph as an expanse of creativity in modern screen culture]. Kulturolohichna dumka: shchorichnyk nauk. prats. Kyiv: Instytut kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy, № 6. P. 90-101. [ in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.