Мелодрама в процесах мистецької рефлексії в сучасному українському та польському кінематографі
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318099Ключові слова:
мелодрама, український, польський, кінематограф, історичне кіно, рефлексія, менталітетАнотація
Пропоноване дослідження присвячене українським і польським фільмам поточного десятиліття, режисери яких намагаються відтворити минуле крізь призму нового бачення історичних чи культурних основ національної свідомості. Мета дослідження полягає в порівнянні українських ф польських фільмів поточного десятиліття, створених у жанрі історичної мелодрами (чи з елементами такої), щодо відтворення в них історичних, культурних і соціальних процесів. Методологія дослідження – осмислення жанру мелодрами як явища культури, розгляд її функцій в українському та польському кіномистецтві – передбачає звернення переважно до порівняльного та культурно-історичного методів. Текстологічний метод було застосовано в процесі виявлення елементів мелодрами в змісті аналізованих фільмів. Наукова новизна статті полягає в дослідженні художніх прийомів кіномистецтва, спрямованих на мистецьку рефлексію як метод самопізнання митцями національних культурних проблем. У такому аспекті польський та український кінематограф ще не було розглянуто. На прикладі, зокрема, таких історичних стрічок, як «Поводир» (2014) О. Саніна, телесеріалу «Століття Якова» (2016, реж. Б. Недич), «Холодна війна» (2018) П. Павліковського, «Кріпачка» (2024) Д. та Г. Велчманів зазначено, що проблеми, які порушують митці, пов’язані з ментальними рисами та аспектами, що характеризують національний кінематограф як унікальний і своєрідний феномен європейського культурного простору. Висновки. Сучасний український і польський кінематограф, як авторський, так і орієнтований на широку аудиторію, за домомогою жанру мелодрами акцентує увагу на важливих і часто невирішених для суспільства питаннях.
Посилання
Artkhaus Trafik. (2018). Kholodna viina – zimna wojna. [Cold war]. Retrieved from: https://arthousetraffic.com/modules/pages/files [in Ukrainian]
Zhuravlova, T.(2021). Melodramatychnyi modus v ukrainskomu poetychnomu kinematohrafi [Melodramatic mode in Ukrainian poetic cinematography]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho. Vyp. 29. P. 44-50. DОІ: https://doi.org/10.34026/1997-4264.29.2021.248734 [in Ukrainian]
Zhuravlova, T. (2023). Zhanr melodramy ta henderni stereotypy v ekrannykh mystetstvakh [Genre of melodrama and gender stereotypes in screen arts]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K.Karpenka-Karoho. Vyp. 33. P. 103-110. DОІ: https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291482 [in Ukrainian]
Zhuravlova, T. (2023). Ukrainske ekranne mystetstvo pochatku XXI stolittia v protsesi natsionalnoi identyfikatsii [Ukrainian screen art of the beginning of the 21st century in the process of national identification]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho. Vyp. 32. Р. 93-100. DОІ: https://doi.org/10.34026/1997-4264.32.2023.281329 [in Ukrainian]
Kokotiukha, A. (2016, hruden, 7). Kokhannia i smert Fanni Kaplan [Кохання і смерть Фанні Каплан]. Detektor media. URL: https://detector.media/kritika/article/121217/2016-12-07-kokhannya-i-smert-fanni-kaplan/ [in Ukrainian]
Kokotiukha, A. (2022, sichen, 13). Kava dlia narechenoi bez posahu [Coffee for the bride without a dowry]. Detektor media. URL: https://detector.media/kritika/article/195515/2022-01-13-kava-dlya- narechenoi-bez-posagu/ [in Ukrainian]
Maistrenko, D. (2024, cherven, 2). Liubov prykhodyt ta yde, a zemlia nazavzhdy [Love comes and goes, but earth is forever. Review of the film «Kripachka»]. Retsenziia na film «Kripachka». Yabl. Retrieved from: http://www.timesonline.co.ukhttps://yabl.ua/2024/07/02/lyubov-prihodit-ta-uhodit-zemlya-nazavzhdi-recenziya-na-film-kripachka [in Ukrainian]
Masloboishchykov, S. (2023, cherven, 29). Melodrama yak zhanr isnuvannia suspilstva [Melodrama as a genre of social existence]. Natsionalne mystetstvo v suchasnykh hlobalnykh mediiakh. Svit. Kultura. Viina: Zb. nauk. st. ta tez nauk. povid. za materialamy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. Kyiv: IK NAM Ukrainy. P. 155-157. [in Ukrainian]
Nove ukrainske kino. Nezalezhnyi proekt pro suchasne ukrainske kino (2022). Kava z kardamonom: startuvav druhyi etap ziomok ukrainsko-polskoho istorychnoho serialu [Coffee with cardamom: the second stage of filming of the Ukrainian-Polish historical series has started]. URL: https://www.cinema.in.ua/kava-z-kardamonom/ [in Ukrainian]
Pyshchykov, K. (2020, sichen, 23). Viddana: nevdala ekranizatsiia romanu «Feliks Avstriia» [Devoted: an unsuccessful film adaptation of the novel «Felix Austria»]. Plomin. URL: https://plomin.club/viddana/ [in Ukrainian]
Platek, S. (2022). «Ida» ta «Kholodna viina» yak (neo) modernistychne kino [«Ida» and «Cold War» as (neo) modernist cinema]. Kulturolohichna dumka: Zb. nauk. prats. Kyiv : Instytut kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy, Nr 21. P. 51-67. DОІ: https://doi.org/10.37627/2311-9489-21-2022-1.51-68 [in Ukrainian]
Pohrebniak, H. (2020). Avtorckyi kinematohraf u kulturnomu proctori druhoi polovyny ХХ – pochatku ХХI ctolittia : monohrafiia [Author’s cinematography in the cultural sphere of the second half of the 20th – beginning of the 21st century: monograph]. Kyiv: NAKKKiM, 448 р. [in Ukrainian]
UNIAN. (2016, veresen, 16). Kinokrytyky pozytyvno otsinyly dramu kanalu «1+1» «Stolittia Yakova» [Film critics positively evaluated the drama of the «1+1» channel «The Century of Yakov»]. URL: https://www.unian.ua/society/1544927-kinokritiki-pozitivno-otsinili-dramu-kanalu-11-stolittya-yakova.html [in Ukrainian]
Fesenko, V. (2016, veresen, 28). Epichnu ukrainsku dramu «Stolittia Yakova» kanalu 1+1 skhvalyly kinokrytyky [The epic Ukrainian drama «The Century of Jacob» of channel 1+1 was approved by film critics]. Gazeta.ua. URL: https://gazeta.ua/articles/celebrities/_epichnu-ukrayinsku-dramu-stolittya-akova-kanalu-1-1-shvalili-kinokritiki/725677 [in Ukrainian]
Gledhill, C. (2021). Melodrama’s Modern. Nineteenth Century Theatre and Film, Nr 48 (2). P. 162-179. DOI: https://doi.org/10.1177/17483727211039464 URL: https://didaskalia.pl/pl/artykul/walka-klas-czyli-powrot-wypartego
Jagielski, S. (2020). Walka klas, czyli powrót wypartego [Class struggle, or the return of the repressed]. Didaskalia. Issue, Nr 159. P. 1-26. URL: https://didaskalia.pl/pl/artykul/walka-klas-czyli-powrot-wypartego
Szczekała, B. (2017). (Słowo wprowadzające) [An introductory word]. EKRANy, Nr 3–4. P. 37-38. URL: https://ekrany.org.pl/wp-content/uploads/2017/09/Ekrany_2017_3-437-38. pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.