Екзистенціальні мотиви у фільмах режисерів Польської школи кіно. Частина 2
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318101Ключові слова:
світовий кінопроцес, Польська школа кіно, філософія екзистенціалізму, тема війни, історична пам’ять, образ героя, режисер, кіно «морального занепокоєння»Анотація
Мета статті – проаналізувавши фільми режисерів Польської школи кіно, розкрити екзистенціальну специфіку їх творів у контексті еволюції екзистенціального героя на польському екрані та його звʼязку з героєм кіно «морального занепокоєння». Методологія дослідження. В процесі дослідження було використано кінознавчий аналіз для розкриття основних тематичних ліній обраних фільмів, визначення особливостей героїв, а також зʼясування того, яким чином режисери втілюють екзистенціальні мотиви на екрані. За допомогою історичного методу окреслено загальний історико-філософський контекст розвитку Польської школи кіно та особливості відображення історії у польських фільмах 50-х років ХХ століття. Системний метод використаний задля комплексного розгляду напрацювань Польської школи, виявлення та узагальнення ідейно-тематичних звʼязків, спільних драматургічних компонентів і повторюваних екзистенціальних мотивів у тогочасних польських стрічках. У рамках аналізу фільмів Польської школи також було використано порівняльний аналіз, за допомогою якого виявлено риси схожості та відмінності у режисерських підходах, конкретних аспектах і способах відображення теми війни та екзистенціальної проблематики. Наукова новизна дослідження полягає у систематизованому огляді здобутків Польської школи кіно в ракурсі філософії екзистенціалізму, яка є актуальною для української кінознавчої науки і дає змогу окреслити звʼязки цього напряму з майбутнім кіно «морального занепокоєння». Попри наявні дослідження польського кінематографа, досі недостатньо уваги приділено розгляду еволюції екзистенціального героя та особливостей його становлення від 50-х до 70-х років ХХ століття. Тому аналіз напрацювань Польської школи кіно відкриває можливості подальшого вивчення героя «морального занепокоєння», який у свою чергу є досить важливим для українського сьогодення в морально-етичній площині, так само як досвід Польської школи є значущим через екзистенціальний вимір переживання «межової» ситуації війни. Висновки. Проаналізовано зняті у 50-х роках фільми Анджея Мунка, Єжи Кавалеровича, Єжи Войцеха Гаса, Тадеуша Конвіцького, Казімежа Куца, Станіслава Ружевича. Окреслено, як ознаки філософії екзистенціалізму втілюються у рефлексіях авторів про війну і повоєнне життя; наголошено на значенні напрацювань митців Польської школи у контексті поступового формування та розвитку особливостей польського екзистенціального героя другої половини ХХ століття.
Посилання
Bychko, I., Tabachkovsky, V., Horak, H. (1993). Filosofiya: Kurs lekcij [Philosophy: Course of lectures]. Kyiv: Libid. 576 р. [in Ukrainian]
Boyko, O. (2019). Mif nacionalnij [National myth]. Encyclopedia of Modern Ukraine. URL : https://esu.com.ua/article-68967 [in Ukrainian]
Wajda, A. (2000). Povertayuchis do perejdenogo. [Returning to the previous]. Lviv: Kamenyar. 158 р. [in Ukrainian]
Wajda, A. (2004). Kino i reshta svitu: avtobiografiya [Cinema and the rest of the world. Autobiography]. Kyiv: Etnos. 308 р. [in Ukrainian]
Skurativskij, V. (2007). Kinematografichna naciya [Cinematic nation]. KINO-KOLO, Nr 33. Р. 126-127. [in Ukrainian]
Sobolevskij, T. (2007). Brak yednosti [Lack of unity]. KINO-KOLO, Nr 33. Р. 90-92. [in Ukrainian]
Haltof, M. (2007). Historical Dictionary of Polish Cinema (Historical Dictionaries of Literature and the Arts). Lanham: Scarecrow Press. 320 p.
Haltof, M. (2019). Polish cinema: a history. New York: Berghahn Books. 516 p.
Helman, A. (2010). Poetyka filmów szkoły polskiej: (kilka refleksji o inspiracjach) [Poetics of films of the Polish school: (some reflections on inspirations)]. Postscriptum Polonistyczne, Nr. 1(5). Р. 17-31. [in Polish]
Krakus, A. (2018). No End in Sight: Polish Cinema in the Late Socialist Period. Pittsburgh: Pittsburgh University Press. 263 p.
Kuszewski, S. (1977). Współczesny Film Polski [Contemporary Polish Film]. Wydawnictwo: Interpress. 129 р. [in Polish]
Lubelski, T. (2009). Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty [History of Polish cinema. Creators, films, contexts]. Katowice: Videograf II. 622 р. [in Polish]
Marszałek, R. (1984). Filmowa pop-historia [Film pop history]. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 500 р. [in Polish]
Miczka, T. (1995). Cinema under Political Pressure: A Brief Outline of Authorial Roles in Polish Post-war Feature Film 1945–1995. Kinema, Nr. 4. Р. 32-48.
Mielczarek, R. (2008). Rzeczywistość w fazie liminalnej. «Kino moralnego niepokoju» jako forma międzypokoleniowego dramatu społecznego [Reality in the liminal phase. «Cinema of moral anxiety» as a form of intergenerational social drama]. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica (33). Р. 223-247. [in Polish]
Ozimek, S. (1980). Spojrzenie na «szkołę polską» [A look at the «Polish school»]. Historia filmu polskiego. Tom 4: 1957-1961 ; J. Toeplitz (red.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Р. 199-209. [in Polish]
Preizner, J. (2020). History of Polish Cinema. From the beginnings to Polish School. Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. 85 р.
Zwierzchowski, P. (2013). Kino nowej pamięci Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60 [Cinema of New Memory Image of World War II in Polish cinema of the 1960s]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 348 р. [in Polish]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.